Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Sącz. Komunikacyjny spór kandydatów na prezydenta. Poszło o szynobus

Redakcja
Iwona Mularczyk (w środku) nie godzi się na likwidację pociągu, który łączy centrum Nowego Sącza z os. Helena. Zapowiada, że jako prezydent, będzie walczyć o utrzymanie tego połączenia
Iwona Mularczyk (w środku) nie godzi się na likwidację pociągu, który łączy centrum Nowego Sącza z os. Helena. Zapowiada, że jako prezydent, będzie walczyć o utrzymanie tego połączenia Alicja Fałek
Iwona Mularczyk, kandydatka PiS na prezydenta Nowego Sącza, wytyka konkurentowi, że jest odpowiedzialny za brak wpisu w nowy rozkład jazdy pociągu na trasie Nowy Sącz Miasto - Nowy Sącz Chełmiec. Leszek Zegzda komentuje, że za kursy na tym odcinku odpowiada komunikacja miejska, a nie województwo.

Szynobus stał się elementem walki o wyborców w Nowym Sączu. Iwona Mularczyk, która o fotel prezydenta Nowego Sącza ubiegać będzie się z listy Prawa i Sprawiedliwości, uderza w Leszka Zegzdę, jej konkurenta, który jest kandydatem Koalicji Obywatelskiej.

Jej zdaniem, Zarząd Województwa Małopolskiego oraz członek Zarządu, którym jest Zegzda, ponoszą odpowiedzialność za to, że połączenie kolejowe łączące Centrum Nowego Sącza z osiedlem Helena nie zostało wpisane do rozkładu jazdy, jaki zacznie obowiązywać od nowego roku.

Oblegany szynobus

Pociąg kursujący od poniedziałku do piątku między brzegami Dunajca, odkąd zamknięty został most heleński, cieszy się dużym powodzeniem.

- Jest tak zwłaszcza w roku szkolnym, choć chętnych do jazdy nie brakowało też w wakacje - mówi Andrzej Górski, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, które odpowiada za tymczasowe połączenie.

- Teraz z powodu młodzieży szkolnej frekwencja pasażerów jest znacznie większa. Dlatego zdecydowaliśmy dołożyć jeden wagon i zmienić skład na pojemniejszy - dodaje.

Dotychczas kursujący skład EN57 posiadał 656 miejsc pasażerskich, w tym 188 siedzących. Od początku września na torach porusza się skład EN71, który może zabrać aż 888 pasażerów, w tym 264 na miejscach siedzących.

Sami pasażerowie chwalą sobie komfort jazdy. Wielu deklaruje, że chętnie korzystałoby z takich przejazdów nawet po otwarciu nowego mostu heleńskiego.

- Kursy są regularne. Nie zdarzają się opóźnienia, nie stoimy w korku, a do tego podróż z jednej strony Dunajca na drugą zajmuje 4 minuty - zachwala Ryszard Remblewski, mieszkaniec gminy Chełmiec. - Nawet jak miałbym płacić za bilet, to wybrałbym pociąg. W busach często panuje duży tłok, a szynobusem jeździ się wygodnie.

Nie ma w rozkładzie

Jednak na razie nie zapadły decyzje, które spowodowałyby, że szynobus kursowałby od stycznia przyszłego roku.

- Urząd Marszałkowski nie przeznaczył pieniędzy na to, by utrzymać to połączenie kolejowe, z którego korzysta od 10 do 12 tysięcy mieszkańców - uważa Mularczyk. Jej zdaniem, wybudowanie mostu na Dunajcu nie rozwiąże problemów komunikacyjnych. Uważa, że to połączenie jest potrzebne, by rozładować korki. Kandydatka PiS dodaje, że aut przybywa i tym samym zwiększa się zanieczyszczenie atmosfery. Sposobem na walkę ze smogiem może być właśnie kolej.

- Jest linia, która biegnie do Marcinkowic i to ją można wykorzystać - wskazuje Andrzej Cebula z Obywatelskiego Komitetu Obrony Połączeń Kolejowych na Sądecczyźnie. Uważa, że obowiązkiem marszałka województwa jest zapewnienie komunikacji kolejowej nie tylko na terenie Krakowa i wokół niego, ale też i na Sądecczyźnie.

To zadanie prezydenta

Leszek Zegzda zarzut kierowany pod jego adresem i marszałka województwa uważa za absurdalny.

- To kolejny przykład niekompetencji pani Mularczyk. To połączenie jest miejską komunikacją zastępczą, a nie połączeniem realizowanym przez województwo, więc niczego nie likwidujemy - podkreśla Zegzda. Przypomina, że samorząd województwa dołożył do funkcjonowania szynobusu, ale od samego początku było wiadomo, że to jest rozwiązanie tymczasowe, do końca grudnia tego roku.

Kandydat Koalicji Obywatelskiej podkreśla, że jest za koleją aglomeracyjną, która jest przyszłością Sądecczyzny. Widzi jednak problemy, jakie mogą się pojawić i które trzeba rozwiązać, nim uruchomione zostanie połączenie Marcinkowice-Nowy Sącz. To budowa nowych peronów czy zatory w czterech miejscach na terenie miasta, gdzie zamykane będą przejazdy kolejowe.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Poważny program

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nowy Sącz. Komunikacyjny spór kandydatów na prezydenta. Poszło o szynobus - Gazeta Krakowska

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska