Nowy Targ. Ministerstwo nie zbuduje turystom nowej drogi w stronę wyciągów narciarskich

Tomasz MateusiakZaktualizowano 
Ministerstwo Infrastruktury nie pozostawia mieszkańcom Nowego Targu złudzeń. Jeśli podlegli urzędnikom drogowcy w ogóle zabiorą się za budowę południowej obwodnicy stolicy Podhala, to projektowanie jej i tak nie ruszy szybciej niż za 2-3 lata. Wcześniej na tę zaledwie 3,5-kilometrową, ale niezwykle ważną drogę, po prostu nie będzie pieniędzy.

Radni zaapelowali

2 października br. na łamach naszej gazety zapytaliśmy urzędników krakowskiego GDDKiA o to, czy dalej mają w planach budowę południowej obwodnicy Nowego Targu. W ślad za naszym tekstem stosowny apel o rozpoczęcie tej ważnej inwestycji złożyła do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka cała nowotarska rada miasta minionej kadencji. Dokument jeszcze w trakcie kampanii wyborczej przekazał ministrowi z PiS Paweł Liszka - kandydat tej partii na burmistrza Nowego Targu, który ostatecznie przegrał jednak wybory już w pierwszej turze.

Odciążyć centrum

Jednomyślnym apelom o budowę obwodnicy nie ma się co dziwić. Ta droga jest miastu bardzo potrzebna już dziś, a za kilka lat jej brak faktycznie spowoduje paraliż stolicy Podhala.

We wrześniu dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę na zaprojektowanie i budowę 16-kilometrowego odcinka nowej, dwupasmowej zakopianki, pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Zostanie ona ukończona w ciągu pięciu lat, czyli do października 2023 roku.

- To doskonała informacja, bo na tę szosę czekaliśmy całe lata - mówi Dawid Przybylski, mieszkaniec Nowego Targu. - Pytanie jednak, co dalej? Obawiam się bowiem, że doprowadzenie tak dużej i szerokiej drogi do miasta bez dodatkowych rozwiązań sparaliżuje Nowy Targ.

W 2023 r. nowa zakopianka zostanie zakończona węzłem „Nowy Targ Południe”, zlokalizowanym na wysokości obecnego marketu Castorama. Kierowcy podążający do Zakopanego zjadą z niego wygodnie na obecną jednopasmową zakopiankę. Problem będą mieli jednak podróżni zmierzający drogą krajową nr 49 do Białki i Bukowiny, czy dalej, przez przejście graniczne w Jurgowie, na południe Europy. DK 49 zaczyna się bowiem w centrum, na Alejach 1000-lecia. Z węzła trzeba będzie się więc cofnąć do Alej.

- Nowy Targ, po wybudowaniu nowej zakopianki, która teoretycznie ma wyprowadzić ruch samochodów z centrum, absolutnie nie złapie oddechu - mówi Grzegorz Watycha, burmistrz miasta. - Wręcz przeciwnie. Ruch w centrum będzie większy. Już dziś w zimie w Białce czy Bukowinie jest równie dużo turystów co w Zakopanem. Jadą tu na stoki narciarskie, których tam brakuje. Ten potok aut zjedzie z zakopianki i wjedzie do centrum.

Burmistrz dodaje, że on też już kilkukrotnie jeździł do GDDKiA i rozmawiał tam o powrocie do koncepcji z 2008 roku. Zakładała ona, że wraz z zakopianką powstanie od razu łącznik w stronę Białki, czyli południowa obwodnica miasta. Watycha twierdzi, iż dostał od drogowców odpowiedź, z której wynika, że w GDDKiA początkowo faktycznie myślano o takim łączniku, ale napotkano przeszkody przy zdobyciu na niego warunków środowiskowych. Dlatego zaniechano pomysł i dziś połączenia drogi do Białki bezpośrednio z zakopianką się nie planuje.

Minister: nie mam pieniędzy

Wiadomo już, że ten stan szybko się nie zmieni. Minister Adamczyk właśnie odesłał na Podhale odpowiedź na apel radnych. Czytamy w nim, że nie ma szansy, by obwodnica powstała w najbliższym czasie, bo nie ma jej w Krajowym Programie Budowy Dróg. A on też jest nadmiernie napompowany.

Program będzie aktualizowany po 2020 roku i dopiero wówczas droga może dostać szansę na realizację. To oznacza, że ewentualną południową obwodnicą kierowcy pojadą dopiero w 2023-2025 r. Praktyka pokazuje, że minimum 2 lata trzeba taką drogę projektować i zdobywać na nią pozwolenia. Istnieje też prawdopodobieństwo, że pojawią się protesty, bo obwodnica ma sąsiadować z rezerwatem przyrody. A kolejne dwa lata zajmie sama budowa.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Poważny program

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
d
dort

Zakopane N.Targ czeka na obwodnice centrum miasta.

K
KRK

Nie przeszkadza to planować na południe od Wrocławia kolejnych dróg ekspresowych, o których 2 tygodnie temu nikomu się nie śniło. Adamczyk został odsunięty od kasy, kosztem Morawieckiego. Politycy z MAŁOPOLSKI, podnieście larum. Jak nie teraz, to kiedy?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3