Oświęcim. Będzie jeździć więcej pociągów do Krakowa. Koleje Małopolskie liczą, że zdobędą na tej linii nowych pasażerów [ZDJĘCIA]

Bogusław KwiecieńZaktualizowano 
Tak będzie wyglądało zaplecze techniczne do obsługi pociągów Kolei Małopolskich Koleje Małopolskie
Według przewoźników, podróże pociągiem z Oświęcimia do Krakowa docelowo będą trwać niewiele ponad 70 minut, czyli gdy skończą się remonty torowisk w kierunku Trzebini w 2021 r.

Wkrótce na linii kolejowej Oświęcim - Kraków przez Trzebinię będą kursować pociągi Kolei Małopolskich. Na początek od 10 grudnia pod Wawel będą jeździć trzy dodatkowe pary pociągów. W połowie przyszłego roku przybędą następne i z czasem będą one realizować połączenia w ramach kolei aglomeracyjnej.

O włączeniu Oświęcimia do systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej mówi się od kilku lat. - Myślę, że gdyby takie połączenia były z Oświęcimia do Krakowa to z pewnością duża część pasażerów przesiadłaby się z powrotem z busów na pociągi - uważa Bartosz Krawczyk, mieszkaniec Oświęcimia. - Po prostu ludzie będą korzystać z kolei, jeśli pociągi będą jeździć szybciej, a nie jak to jest obecnie prawie 2 godziny do Krakowa i gdy rozkład jazdy nie będzie się za często zmieniał - dodaje.

Według przewoźników, podróże pociągiem z Oświęcimia do Krakowa docelowo będą trwać niewiele ponad 70 minut, czyli gdy skończą się remonty w 2021 r.

Nowe pociągi już w grudniu

Koleje Małopolskie są trzecim przewoźnikiem obok Przewozów Regionalnych (do Krakowa i dalej) i Kolei Śląskich (do Katowic i dalej), których pociągi obsługują połączenia do Oświęcimia. W tej chwili linię do Krakowa obsługuje siedem par pociągów (Przewozów Regionalnych), ale już od 10 grudnia będzie ich o trzy więcej - 10. Z czasem ta liczba ma jeszcze się zwiększyć.

Takie możliwości otwiera Kolejom Małopolskim uruchomienie w Oświęcimiu zaplecza technicznego do obsługi taboru pasażerskiego.
W miniony piątek krakowski przewoźnik podpisał w tej sprawie umowę z oświęcimskim Urzędem Miasta. - Przewiduje ona dzierżawę od miasta gruntu o powierzchni 15 tys. m kwadratowych przy ul. Wyzwolenia wraz z pięcioma parami torów odstawczych, rozjazdami, oświetleniem oraz kanałem do przeglądów - mówi Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich.

Hala na torach

Kiedyś była to część oświęcimskiej stacji, ale przez ostatnich kilkanaście lat PKP w ogóle nie korzystały z tego terenu. W tej sytuacji wojewoda małopolski podjął decyzję o skomunalizowaniu tego obszaru i przekazaniu miastu. Teraz w oświęcimskim magistracie uznano, że dobrym rozwiązaniem będzie wydzierżawienie terenu Kolejom Małopolskim, skoro ma to przyczynić się do większej liczby połączeń z Krakowem. Umowa dzierżawy podpisana została na trzy lata z możliwością przedłużenia.

- W rejonie dworca budujemy już parking wielopoziomowy typu park &ride na 300 samochodów, który ma być gotowy do 2020 r. Jednocześnie PKP rozpoczęło przebudowę budynku dworcowego - mówi prezydent miasta Janusz Chwierut. - Oświęcim stanie się ważnym węzłem komunikacji kolejowej - dodaje.

W Kolejach Małopolskich zapowiadają, że już w ciągu najbliższych dni rozpocznie się porządkowanie całego terenu. Spółka chce postawić tutaj halę namiotową na trzech torach, wybudować trzy kanały naprawcze o długości 120 m do prowadzenia przeglądów pociągów, a także zakupić m.in. myjkę. Koszt całej inwestycji szacuje się na blisko 5 mln zł. Całe zaplecze ma być gotowe na wakacje 2019 r.

- W Oświęcimiu składy będą poddawane przeglądom, a także myte i sprzątane - dodaje prezes Stawowy.
W efekcie także w czerwcu Koleje Małopolskie planują uruchomienie kilku kolejnych połączeń z Oświęcimia pod Wawel. - Na początku będziemy zamieniać się z Przewozami Regionalnymi. Docelowo połączenia z Oświęcimia będą miały charakter kolei aglomeracyjnej, czyli przedłużonej linii z Tarnowa przez Trzebinię - wyjaśnia szef Kolei Małopolskich.

Po nowych torach

Dużo będzie zależeć również od modernizacji linii 93. W tej chwili rozpoczęły się dopiero wstępne prace na odcinku Oświęcim - Chełmek - Libiąż - Trzebinia. Inwestycja, która obejmie m.in. wymianę 20 km torów, ma kosztować ponad 300 mln zł i zakończyć się do 2021 r. Podobne prace będą realizowane również na odcinku w drugą stronę, czyli z Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic za kwotę prawie 500 mln zł.

Oświęcim. Przygotowania do rozbiórki starego dworca kolejowe...

Wideo

Materiał oryginalny: Oświęcim. Będzie jeździć więcej pociągów do Krakowa. Koleje Małopolskie liczą, że zdobędą na tej linii nowych pasażerów [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gint

Po co remontować linię do Czechowice skoro z Oświęcimia nie jeździ tam żaden pociąg za wyjątkiem dwu dalekobieżnych? Dawno pociąg z Krakowa dojeżdżał aż do Wisły.

zgłoś
p
pendolilo

W koncu zmiana na lepsze- jak tylko skonczy sie remont i zmienia te stare zlomy na lepszy tabor, to skonczy sie era bydlobusow!

zgłoś
S
Solvay

Leo express nawet jezdzi przesz Skawine i Spytkowice ale uparli sie na ta trzebinie, chyba komus zalezy zeby nikt nie jezdzil

zgłoś
k
kierowca

trochę za wolno, żeby wybrać pociąg

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3