Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oświęcim. Na dworcu kolejowym zamiast kładki dla pieszych PKP Polskie Linie Kolejowe planują wybudować podziemne przejście [ZDJĘCIA]

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Inwestycje na stacji w Oświęcimiu są częścią modernizacji całej linii do Czechowic-Dziedzic, w tym innych stacji i przystanków, która rozpocznie się w tym roku. Jednocześnie podobne prace prowadzone będą z Oświęcimia w stronę Trzebini

Kładka dla pieszych łącząca Oświęcim z Brzezinką ma zostać wyburzona. Zamiast niej PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wybudować przejście podziemne z wyjściami na wszystkie perony.

- Takie rozwiązanie jest obecnie konsultowane z zainteresowanymi samorządami, ale żadna decyzja jeszcze nie zapadła - zaznacza Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK. Spółka kolejowa liczy także na udział finansowy miasta i gminy Oświęcim przy realizacji takiej inwestycji.

Ostateczne ustalenia powinny być wkrótce znane, tym bardziej, że przedsięwzięcie jest częścią modernizacji linii 93 na odcinku od Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic, która ruszy w trzecim kwartale tego roku. - Zdania wśród mieszkańców na temat tego, co lepsze: kładka czy przejście podziem­ne, są podzielone - zauważa Andrzej Ryszka, sołtys Brzezinki. - Według mnie lepsze jest to drugie rozwiązanie, bardziej wygodne dla pasażerów, jak i mieszkańców - dodaje.

Agnieszka Wójcik, mieszkanka Oświęcimia, uważa, że kładka powinna zostać, ale oczywiście potrzebna jest jej modernizacja. - Zdarza mi się korzystać z tej kładki późnym wieczorem i wydaje mi się, że czuję się tam bezpieczniej niż to będzie w tunelu - mówi oświęcimianka.

PKP PLK początkowo planowały właśnie modernizację kładki. Przewidziana była budowa zejść na wszystkie perony, a z myślą o niepełnosprawnych i osobach starszych przy każdym zejściu miała znaleźć się winda. Dużo wskazuje jednak, że wybrany zostanie wariant z przejściem podziemnym, nawet jeśli gminy do tego nic nie dołożą. O takim rozwiązaniu powiedział podczas niedawnej wizyty na dworcu w Oświęcimiu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Przejście podziemne byłoby lepsze także i dlatego, bo wiadomo, że podlegałoby pod kolej. Do kład­ki obecnie nikt nie chce się przyznać - dodaje sołtys Brzezinki. Efekt jest taki, że kładka jest w fatalnym stanie technicznym, a do tego mieszkańcy skarżą się, że często wokół zejść walają się śmieci.

Na stacji w Oświęcimiu przewidziana jest także przebudowa peronów. Podobne prace PKP PLK mają być realizowane na pozostałych pięciu stacjach i przystankach: Brzeszcze Kopalnia, Brzeszcze Jawiszowice, Jawi­szowice Jaźnik, Kaniów i Dan­kowice. Na zmodernizowanych peronach staną nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne.

Plany obejmują również modernizację torowisk na długości 25 km, w tym siedmiu wiaduktów i 11 mostów oraz 16 przejazdów kolejowych. Prace rozpoczną się od odcinka Brzeszcze Kopalnia - Brzeszcze Jawiszowice - Czechowice-Dziedzice. Koszt całej inwestycji sięga 495 mln zł.

- Efektem inwestycji będzie także zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/godz., a towarowych do 80 km/godz. Skróci to czas przejazdu składów na tym odcinku o kilkanaście minut - zaznacza Dorota Szalacha.

Zakończenie wszystkich prac na odcinku Oświęcim - Czechowice-Dziedzice planowane jest w 2021 roku.
W PKP PLK podkreślają, że w tym roku rozpocznie się również modernizacja drugiego odcinka linii 93, tj. od Oświęcimia przez Chełmek, Libiąż, Chrzanów do Trzebini.

Oświęcim. PKP podpisały umowę na budowę nowego dworca kolejo...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska