Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oświęcim. Trwa remont dworca kolejowego. Można już podziemnym tunelem dostać się na drugą stronę, do Brzezinki. Zobaczcie zdjęcia i film

Jerzy Zaborski
Jerzy Zaborski
Trwa remont dworca kolejowego w Oświęcimiu. Na początku lipca 2022 widać efekty budowy peronów III i IV. Częściowo zostało udostępnione podziemne przejście. Powstają windy dla osób niepełnosprawnych.
Trwa remont dworca kolejowego w Oświęcimiu. Na początku lipca 2022 widać efekty budowy peronów III i IV. Częściowo zostało udostępnione podziemne przejście. Powstają windy dla osób niepełnosprawnych. Jerzy Zaborski
Pod peronami dworca kolejowego w Oświęcimiu można już korzystać z przejścia podziemnego, prowadzącego do Brzezinki. Zastąpiło starą kładkę nad peronami. Nie tylko przejście podziemne, ale i perony zmieniają swoje oblicze. To efekt modernizacji całej linii kolejowej nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice, której koszt wynosi ok. 800 mln zł. Inwestycja prowadzona jest w ramach dwóch umów, na odcinkach Trzebinia – Oświęcim i Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Remont oświęcimskiego dworca kolejowego rozpoczął się w sierpniu 2021. Kliknij w przycisk „zobacz galerię” i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Zobaczcie film pokazujący remont dworca kolejowego w Oświęcimiu:

od 16 lat

Autor: Jerzy Zaborski

Przejście podziemne, a w zasadzie na razie jeden jego segment (docelowo całe przejście ma mieć 133 metry), umożliwia mieszkańcom na bezkolizyjne przejście do Brzezinki, począwszy od peronu trzeciego aż do ulicy Górniczej po drugiej stronie dworca PKP. Do peronu trzeciego obecnie trzeba dotrzeć przejściem technicznym. Do dyspozycji pasażerów o ograniczonych możliwościach ruchowych i niepełnosprawnych zaplanowano pięć wind. Trzy szyby już są, trwa montaż systemów obsługi wind.

Szybkie postępy prac na peronach III i IV oświęcimskiego dworca kolejowego

W ramach inwestycji na oświęcimskim dworcu powstają nowe perony. Trwa budowa zadaszenia platform trzeciej i czwartej, które mają zostać oddane do użytku na przełomie września i października 2022. Peron pierwszy, oddany do użytku razem z budynkiem dworca w 2020, wraz ze starym peronem drugim, służą obecnie do obsługi ruchu pasażerskiego na linii Oświęcim – Kraków. W kierunku Katowic prowadzona jest zastępcza komunikacja autobusowa i dla podróżujących do stolicy Górnego Śląska podróż pociągiem rozpoczyna się od stacji Bieruń Nowy. Z kolei dla przyjeżdżających z Katowic jest to końcowa stacja przed Oświęcimiem, żeby potem przesiąść się na autobus.

Prace na oświęcimskiej stacji obejmują również tory wraz z siecią trakcyjną oraz obiekty inżynieryjne. Istotny dla bezpieczeństwa zakres dotyczy urządzeń telekomunikacyjnych i sterowania ruchem kolejowym. W ramach inwestycji wybudowano nową nastawnię, w której znajdują się nowe urządzenia dla sterowania ruchem kolejowym i bezpieczeństwa.

Po zakończeniu wszystkich remontów pomiędzy Trzebinią i Czechowicami-Dziedzicami, przejazd pociągów na tej trasie skróci się o 30 minut.

Zakończenie inwestycji w Oświęcimiu zaplanowane jest na końcówkę 2023 roku. Nie jest jednak tajemnicą, że ma dwuletni poślizg.

- Na terminy prac wpływ miały m. in. zmiana zakresu robót na wiaduktach kolejowych w Chrzanowie, objętych ochroną konserwatorską. Na etapie postępowań przetargowych zakładano całkowitą przebudowę wszystkich wiaduktów. W trakcie uzgodnień z konserwatorem zabytków i PZD Chrzanów zapadły nowe ustalenia dotyczące prac na dwóch obiektach w Chrzanowie, przy ul. Siennej i Krasickiego – tłumaczyła Dorota Szalacha z PKP PLK. - W Oświęcimiu zmodyfikowano grafik prac ze względu na budowę przejścia podziemnego.

Początkowo PKP PLK rozważały możliwość remontu istniejącej kładki nad torami, ale ostatecznie zdecydowano się na budowę przejścia podziemnego.

- Jest to dobre rozwiązanie, ale już nie poogląda się pociągów z góry. A lubiłem tu z synkiem przychodzić - mówi młody mężczyzna, który mieszka niedaleko dworca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska