Papieski szlak kolei zostaje. PKP PLK zmieniły plany

  • Gazeta Krakowska

Robert Szkutnik

Protesty pasażerów i samorządowców pomogły. Udało się uratować część z planowanych do czasowego wyłączenia linii kolejowych w całym kraju. Wśród nich jest linia nr 117 Kalwaria Lanckorona - Bielsko-Biała przez Wadowice o długości 59,2 km. Przywrócony zostanie też do eksploatacji odcinek linii nr 103 - Trzebinia - Bolęcin.

Wcześniej PKP PLK wpisały do czasowego wyłączenia z eksploatacji pasażerskiej łącznie 90 odcinków tras kolejowych o długości blisko 2 tys. km. Po protestach pasażerów wykreśliły z tej listy 49 odcinków o długości ponad 1100 km.

- Ruch obywatelski w obronie linii 117 i zebranie w krótkim czasie 1300 podpisów pod petycją w tej sprawie odniosły sukces - podkreśla prof. Andrzej Nowakowski, miłośnik kolei i zarazem autor kilku publikacji dotyczących kolei w regionie. Dodaje, że społecznicy nadal uważnie będą przyglądać się dalszym poczynaniom w sprawie wadowickiej kolei.

Po 15 grudnia tego roku ruch na linii Bielsko - Kalwaria Zebrzydowska - Lanckorona miał być ograniczony do ruchu towarowego. Mieszkańcy powiatu wadowickiego obawiali się, że trasę czeka los podobny do linii 103 Wadowice - Trzebinia. Najpierw w związku z budową zbiornika wodnego i zapory w Świnnej Porębie w 1988 r. zawieszono na niej ruch na odcinku Wadowice - Skawce, a potem w 2002 r. zlikwidowano ruch pasażerski z Wadowic do Spytkowic, a potem towarowy. Dziś linia ta w znacznej części jest zdewastowana.

Szczególne oburzenie budziły plany zawieszenia kursowania pociągów na linii nr 117, będącej częścią Szlaku Papieskiego.
- Szlak zmodernizowano wiosną 2006 r., za 30 mln zł, choć nie w pełni, bo nie przywrócono mijanek w Kleczy i Kalwarii oraz łącznicy między liniami nr 97 i 117. W kolejnych latach gruntownie prze- budowano dworzec kolejowy w Wadowicach za prawie 30 mln zł - mówi Rafał Stuglik, radny sejmiku województwa walczący o pozostawienie linii 117.

Zarządca sieci kolejowej zastrzegł sobie jednak wyznaczenie okresu próbnego, trwającego dwa lata, przed podjęciem ostatecznej decyzji u utrzymaniu lub zamknięciu nr 117.

Aby linia mogła nadal istnieć, muszą w tym okresie być spełnione dwa podstawowe warunki: zainteresowanie przewoźników, przynajmniej Przewozów Regionalnych i Kolei Śląskich, utrzymaniem połączeń oraz odpowiednia frekwencja pasażerów. Linię trzeba też wyremontować, żeby pociągi mogły rywalizować o pasażera z busami. W zależności od wybranego wariantu remontu, jego koszt waha się od 92 mln zł do ponad 209 mln zł.

Władze województwa śląskiego poparły zasadność przedsięwzięcia oraz wyraziły gotowość udzielenia dofinansowania ze środków pomocowych UE. Natomiast władze Małopolski jeszcze się nie zdecydowały, ale na niedawnym spotkaniu z samorządowcami Podbeskidzia wicemarszałek Roman Ciepiela zapewniał, że chce uchronić przed likwidacją jak najwięcej linii kolejowych w regionie.
Pod koniec ubiegłego roku, mimo protestów pasażerów i samorządów zawieszono ruch pasażerski na trasie Skawina - Oświęcim.
Nie wiadomo, jaki los czeka linię 97. W Skawcach trwa przekładanie torów z dna zbiornika wodnego na nowy nasyp.

PLK informuje

Robert Kuczyński z PKP PLK informuje: - Usprawniamy zarządzanie spółką i jednocześnie wypełniamy misję publiczną polegającą na zapewnieniu bezpiecznego i sprawnego transportu kolejowego. Musimy jednak dbać o wynik finansowy spółki, który zapewni podnoszenie stanu technicznego infrastruktury oraz zwiększy konkurencyjność transportu kolejowego. Otrzymaliśmy kilkaset wniosków od przewoźników oraz wiele deklaracji inwestycji samorządowych. Uwzględnienie tych stanowisk pozwoliło nam istotnie ograniczyć propozycję listy czasowo zawieszanych odcinków.

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze

Wideo

polecane: MiauCzat: Honorata Witańska ostrzega kobiety! Tęskni za PiP?

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

17.04.2013, 08:57

Pytanie do autora. Od kiedy na trasie z Bukowna do Sławkowa nie jeżdżą Przewozy Regionalne?

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3