Planujesz ciążę? Co zrobić przed planowaną ciążą – rady i...

    Planujesz ciążę? Co zrobić przed planowaną ciążą – rady i wskazówki

    Materiał informacyjny

    Gazeta Krakowska

    Aktualizacja:

    Gazeta Krakowska

    Planujesz ciążę? Co zrobić przed planowaną ciążą – rady i wskazówki
    Planowanie ciąży sprowadza się do odpowiedniego przygotowania organizmu kobiety do zapłodnienia, aby zapewnić doskonałe warunki do zajścia w ciążę i zwiększyć swoje szanse. Niezwykle ważna jest odpowiednia dieta, suplementacja, a także wiedza o tym, na jakie badania należy się przygotować. Oto rady i wskazówki, jak przygotować się do ciąży!
    Planujesz ciążę? Co zrobić przed planowaną ciążą – rady i wskazówki
    Decyzja o macierzyństwie powinna być świadoma i przemyślana. Przygotowanie do ciąży warto zaplanować nawet na kilka miesięcy przed poczęciem, bo tylko wtedy organizm będzie w pełni przygotowany na ciążę. Kobieta powinna być w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, a nie da się tego osiągnąć z dnia na dzień.

    Planowanie ciąży wymaga stosowania odpowiedniej diety, wykonania ważnych badań i zadbania o najlepsze warunki do rozwoju maluszka. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że życie toczy się swoim rytmem i ciąża pojawia się czasem poza planem, mamy więc nadzieję, że każda z przyszłych mam znajdzie w naszym poradniku cenne wskazówki dla siebie, zwłaszcza że dotyczy również okresu ciąży.

    Zanim zajdziesz w ciążę


    Świadome planowanie ciąży w dużej mierze sprowadza się przede wszystkim do przygotowania organizmu do ciąży i porodu, ale ważna jest również dbałość o psychikę i dobre nastawienie. Z tego względu wiele przyszłych mam poszukuje w swoich miastach szkoły rodzenia lub tak zwane kręgi kobiet, czyli zgrupowania przyszłych mam, które spotykają się co tydzień i otrzymują niezbędne wsparcie merytoryczne, które pomaga im psychicznie i fizycznie przygotować się do nowej roli.

    Jednak najważniejsze jest zdrowie przyszłej mamy. Dlatego jeszcze przed podjęciem decyzji o ciąży, skonsultuj się ze swoim ginekologiem, który nakreśli, jak wygląda planowanie ciąży krok po kroku, zleci również badania sprawdzające, czy organizm jest przygotowany do ciąży, a na koniec wręczy listę badań w ciąży, jakie trzeba później wykonać. Pamiętaj, że przeciwwskazaniem do ciąży mogą być choroby przewlekłe jak cukrzyca, alergia i astma (mówimy wtedy o ciąży podwyższonego ryzyka) czy stosowanie leków przeciwpadaczkowych, tereostatycznych czy przeciwzimniczych.

    To, co powinno się znaleźć na półce każdej młodej mamy, to książka o ciąży. Warto zainwestować w znane tytuły lub chociaż czytać blogi prowadzone przez specjalistów. Nie zalecamy czytania blogów parentingowych, na których można spotkać nierzetelne i niepotwierdzone naukowo informacje. Zdecydowanie lepiej wybierać strony prowadzone przez farmaceutów, ginekologów czy położników. Ilość informacji dotyczących dbania o siebie podczas ciąży, układania jadłospisu, przygotowywania się do ciąży czy kupowania wyprawki dla malucha może przytłaczać, dlatego najlepiej postawić na rzetelne źródła.

    Planowanie ciąży krok po kroku


    Ciąży nie powinno się odkładać w nieskończoność. Zdrowa dwudziestolatka, niestosująca antykoncepcji, ma w każdym cyklu do 25% szans na zajście w ciążę, trzydziestolatka do 15%, ale już po 35. roku życia szansa na zapłodnienie zaczyna gwałtownie spadać.

    Pierwszym krokiem jest udanie się do ginekologa i skonsultowanie z nim chęci zajścia w ciążę. Lekarz powinien wykonać cytologię. Upewnij się, w jakim czasie po odstawieniu antykoncepcji możesz starać się o potomstwo, bo czasem wymaga to aż kilka miesięcy oczekiwania w zależności od stosowanego preparatu hormonalnego. Dopytaj również, jak kontrolować cykl owulacyjny i kiedy najlepiej starać się o dziecko.



    Drugim krokiem jest zaplanowanie leczenia zębów. Niestety kwestia zdrowych zębów jest bardzo ważna, ponieważ problemy stomatologiczne mogą być przyczyną komplikacji w ciąży, niskiej masy urodzeniowej noworodka, a nawet doprowadzić do przedwczesnego porodu. Ponadto chore zęby mogą utrudniać zajście w ciążę. Doktor Iwona Gnach-Olejniczak z kliniki UNIDENT UNION Dental Spa z Wrocławia zaleca, aby przed rozpoczęciem starań o dziecko zdiagnozować stan przyzębia, wykonując m.in. zdjęcie RTG i profesjonalną higienizację (skaling, piaskowanie, polerowanie zębów).

    Konieczna będzie również konsultacja z lekarzem rodzinnym, który powinien zmierzyć ciśnienie i skierować na podstawowe badania przed ciążą, w tym krwi i moczu. Bardzo ważne jest także pilnowanie badań w ciąży. Kalendarium wizyt u ginekologa w ciąży podzielony jest na tygodnie zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. W początkowej fazie standardowo wykonuje się badanie ginekologiczne wewnętrzne, badania i morfologię krwi, cytologię, badania moczu, przeciwciała różyczki i toksoplazmozy czy poziom cukru na czczo. O pełen wypis obligatoryjnych badań w ciąży zapytaj swojego lekarza ginekologa.

    Dieta i witaminy dla planujących ciążę


    Jeszcze przed pojawieniem się ciąży należy zadbać o dietę. Codzienny jadłospis powinien dostarczać niezbędne substancje odżywcze, w tym magnez (reguluje ciśnienie tętnicze) oraz wapń. Jest to bardzo ważne, ponieważ na płodność wpływa również styl życia oraz sposób odżywiania. Badania prowadzone w ostatnich latach, między innymi przez Nurses Health Study II trwające 8 lat i polegające na obserwacji 17544 kobiet w wieku 25-42 lat, które próbowały zajść w ciążę, wykazały, że sposób odżywiania ma wpływ na owulację, a tym samym na możliwość zajścia w ciążę.

    W okresie poprzedzającym ciążę bardzo ważny jest prawidłowy poziom kwasu foliowego, który odpowiada za rozwój mózgu i układu nerwowego u dziecka. Witaminy przed zajściem w ciążę to często wieloskładnikowe preparaty, jednak kwas foliowy warto uzupełniać indywidualnie, upewniając się, że zawiera zalecaną dawkę składnika, czyli 0,4 mg.

    Codzienną dietę warto uzupełnić o ryby morskie, siemię lniane czy orzechy włoskie, które są bogatym źródłem kwasów omega-3. Składnik ten działa ochronnie na organizm matki i wpływa na prawidłowe formowanie się komórek nerwowych u dziecka.
    Dla przyszłych rodziców dostępne są witaminy dla starających się o dziecko. Co ciekawe, nie są wyłącznie dla kobiet. Znajdziesz bez problemu preparaty dla panów, których celem jest uzupełnienie niedoboru na przykład cynku odpowiedzialnego za prawidłowy poziom testosteronu i właściwą żywotność plemników. Zadbanie o przyszłego tatę jest ważne, bo jak wynika z badań WHO z 2015 roku, nasienie mężczyzny w wieku reprodukcyjnym jest dziś znacznie uboższe w plemniki niż kilka dekad wcześniej, nawet o 30%. W parze idą niższe parametry nasienia, jak i budowa morfologiczna i motoryka plemników.

    Co jeść w ciąży?


    Powiedzenie, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje, jest już przestarzałe, żeby nie powiedzieć, że nieprawdą. Z tym mitem rozprawia się Kaja Wolnicka prowadząca bloga pod adresem MoiMili.pl. Przez takie myślenie w pierwszej ciąży przytyła ponad 30 kilogramów! Dopiero później zaczęła bardziej interesować się tematem diety kobiety w ciąży. Z dostępnych informacji wynika, że zapotrzebowanie kaloryczne przez pierwszą połowę ciąży jest praktycznie takie samo jak dla kobiety nienoszącej potomka. Dopiero od połowy drugiego trymestru należy organizmowi dostarczać więcej około 500 kcal dziennie.
    Potwierdza to Instytut Żywności i Żywienia, który wskazuje, że podaż kalorii zależy od wieku,wagi i aktywności fizycznej matki, jednak średnio potrzebuje więcej 500 kcal dziennie, przy tym ważna jest przede wszystkim jakość jedzenia oraz regularność posiłków. Zaleca się spożywanie 5-6 mniejszych co 3 godziny. Co jeść? Oczywiście zdrowe i nieprzetworzone produkty, warzywa od lokalnych dostawców, które powinny być dokładnie umyte. Nie powinnaś przy tym zapominać o piciu wody, najlepiej niegazowanej mineralnej.

    Z innymi zaleceniami, w tym jak wygląda dieta dla planujących ciążę, zapoznasz się w poradniku przygotowanym przez Moi Mili: Czy dieta w ciąży jest ważna? Co warto jeść w ciąży, a czego nie?

    Czy suplementy w ciąży są konieczne?


    Anna Joniec-Bieniek, dyplomowany farmaceuta i zarazem mama prowadząca popularnego bloga parentingowego MamaBezRecepty.pl w swoim poradniku na temat odżywiania w ciąży i przed ciążą punktuje sytuacje, kiedy warto sięgać po witaminy i suplementy. Wskazuje, że ciąża może spowodować niedobory cennych minerałów, ponieważ częściej pojawiają się nudności lub odruch wymiotny (nawet w reakcji na zapachy), co skutecznie zniechęca do jedzenia i zmniejsza apetyt. Dochodzą do tego ciążowe zachcianki i zdrowa żywność przegrywa z fast foodami czy słodyczami.
    W takim przypadku warto rozważyć suplementację, jednak należy pamiętać, że suplementy nigdy nie zastąpią zróżnicowanej diety i przed ich wprowadzeniem należy skonsultować się z lekarzem. Witaminy powinno się rozważyć, kiedy przyszła mama wie, że nie jest w stanie wraz z posiłkami dostarczyć niezbędnych składników odżywczych dla prawidłowego rozwoju maluszka. W takim przypadku stosowanie wielowitaminowego preparatu dla mam jest uzasadnione.

    Pełny poradnik o tym, co zażywać przed ciążą i jak powinna wyglądać dieta dla panujących ciążę, znajdziesz na blogu MamaBezRecepty: Dieta w ciąży: poradnik i zasady jak prawidłowo odżywiać się w ciąży

    Jej opinia jest zgodna ze stanowiskiem Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Według ekspertów zachowanie równowagi w zakresie witamin i mikroelementów może być pokrywane zbilansowanymi preparatami witaminowo-mineralnymi, przy czym dawkowanie powinno być tak dopasowane, aby nie doszło do przekroczenia dawek bezpiecznych.

    Jak się okazuje, najważniejsze dla przyszłej mamy jest odpowiednie przygotowanie się do ciąży. Konieczne są regularne wizyty u lekarzy, odstawienie używek jak alkohol i papierosy, prowadzenie zdrowego trybu życia, a także stałe badanie się podczas ciąży. Może wydawać się, że to sporo na głowie przyszłej mamy, ale uspokajamy – nagrodą będzie zdrowy maluszek, którego uśmiech będzie najlepszą nagrodą!

    Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

    Źródła:
    -https://www.ptgin.pl/
    - https://moi-mili.pl/czy-dieta-w-ciazy-jest-wazna-co-warto-jesc-w-ciazy-a-czego-nie/
    - https://parenting.pl/choroby-przewlekle-a-planowanie-ciazy
    - https://www.chcemybycrodzicami.pl/jakie-suplementy-diety-dla-starajacych-sie-o-dziecko/
    - https://www.wazektomia.com/ksiazka-82-przeciwwskazania-do-zachodzenia-w-ciaze
    - https://parenting.pl/kalendarium-badan-w-ciazy
    - https://www.focus.pl/artykul/jestes-w-ciazy-i-chcesz-urodzic-zdrowe-dziecko-dbaj-o-zeby
    - https://www.mjakmama24.pl/ciaza/dieta-w-ciazy/nowa-piramida-zywieniowa-dla-osob-planujacych-ciaze-co-mozna-a-co-trzeba-jesc,540_7897.html
    - http://www.edziecko.pl/przed_ciaza/1,79569,11918046,Planowanie_ciazy___krok_po_kroku.html
    - https://www.poradnikzdrowie.pl/ciaza-i-dziecko/przed-ciaza/planowanie-ciazy-gdy-chcesz-zostac-mama-aa-nUuH-vEVd-XWbU.html

    Czytaj treści premium w Gazecie Krakowskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Zapytaj lekarza

    1 3 4 5 ... 28 »
    28 stycznia

    Światowy Dzień Trędowatych

    zobacz więcej »