Podhale: czy marszałek zapłaci, by koła poszły w ruch?

Józef Słowik
Na razie parowozy stoją w skansenie w Chabówce. Mogłyby się jednak stać kolejną atrakcją turystyczną Małopolski
Na razie parowozy stoją w skansenie w Chabówce. Mogłyby się jednak stać kolejną atrakcją turystyczną Małopolski Józef Słowik
Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu chce, aby marszałek województwa małopolskiego reaktywował historyczną trasę kolejową Zakopane - Chabówka - Mszana Dolna. Parowa linia mogłaby jeździć nawet do Tymbarku lub Limanowej.

Jeżeli marszałek przychyli się do wniosku wrocławskich miłośników kolei, po dwóch latach przerwy na trasie pomiędzy Zakopanem a Rabką znowu pojawią się pociągi retro. Wsparcie urzędu marszałkowskiego, to jedyny sposób, aby reaktywować kolej retro. Pieniędzy na to nie ma PKP Cargo, do którego należy obecnie skansen w Chabówce.

- Pociągi retro będą kolejną ofertą turystyczną dla regionu - wyjaśnia Ryszard Boduszek, prezes Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu. - Ze względu na specyfikę miejscowego krajobrazu mogą się one stać czołowym produktem turystycznym Małopolski. A samorząd województwa ma możliwości na zlecanie takich przewozów w ramach służby publicznej.

Miłośnicy pociągów retro przytaczają przykład z województwa wielkopolskiego, gdzie zlecono prowadzenie parowozami pociągów kursujących codziennie na trasie Poznań - Grodzisk Wielkopolski - Wolsztyn. Teren tamtejszy jest turystycznie mało atrakcyjny, a mimo to kursowanie takich pociągów stanowi niebywałą atrakcję turystyczną i to na skalę światową.
Małopolski Urząd Marszałkowskie, do którego dotarła inicjatywa miłośników kolei, zastanowi się nad propozycją.
- Od 2007 roku w ramach konkursu ofert na realizację zadań publicznych z turystyki "Małopolska Gościnna", województwo małopolskie współfinansowało projekt dotyczący uruchamiania przejazdów koleją retro w Małopolsce pod nazwą "Małopolski pociąg do przyjemności" - przypomina Jarosław Kostrzewa, rzecznik marszałka. - Organizatorem akcji było Ogólnopolskie Forum Rozwoju Kolejowych Szlaków Turystycznych z siedzibą w Chabówce. "Małopolski pociąg do przyjemności" cyklicznie jeździł w latach 2007-2008.

W 2009 roku, mimo otrzymania dotacji z budżetu województwa, projekt nie został zrealizowany, bowiem organizator - Ogólnopolskie Forum Rozwoju Kolejowych Szlaków Turystycznych zrezygnowało z otrzymanej dotacji.
W tym roku Forum nie zgłosiło żadnego projektu do dofinansowania.

- Zarząd województwa małopolskiego zapoznał się z listem Klubu Sympatyków Kolei dotyczącym uruchomienia pociągów w oparciu o historyczny tabor skansenu w Chabówce - informują pracownicy urzędu marszałkowskiego. - Pismo będzie przedmiotem rozmów zarządu podczas jednego z najbliższych posiedzeń.

Kredyt hipoteczny, to coraz większe ryzyko. UOKiK ostrzega.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie