Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podhale. Jest zgoda na budowę drugiej części obwodnicy Waksmundu, Łopusznej i Ostrowska

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Dzięki obwodnicy mieszkańcy Ostrowska (na zdjęciu) będą mieli łatwiejsze i bezpieczniejsze życie
Dzięki obwodnicy mieszkańcy Ostrowska (na zdjęciu) będą mieli łatwiejsze i bezpieczniejsze życie Wikipedia
Dobra wiadomość dla mieszkańców gminy Nowy Targ. Jest zgoda na budowę drugiego odcina obwodnicy wsi Waksmund, Łopuszna i Ostrowsko. Nowa droga odciąży te miejscowości, przez które obecnie przejeżdżają tysiące samochodów. Nową drogę będzie budował Zarząd Dróg Wojewódzkich.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

O obwodnicy tych miejscowości mówiło się już od lat, a mieszkańcy apelowali o jej budowę. Przez Waksmund, Łopuszną i Ostrowsko przebiega bowiem droga wojewódzka w kierunku Pienin i dalej do Nowego Sącza. W ostatnich latach mocno zwiększył się na niej ruch - szczególnie w okresie wakacyjnym.

- Dzieci tą drogą codziennie przechodzą do szkół. Rolnicy mają problemy, by przejechać drogą sprzętem rolniczym do swoich pól. Niektórzy zgłaszali nam, że mają nawet problemy, by wyjechać ze swoich domów. Jest to uciążliwe i niebezpieczne. Dlatego liczymy na tą obwodnicę - mówi Marcin Kolasa, zastępca wójta gminy Nowy Targ.

Obwodnica ma ciągnąć się od drogi krajowej DK 49 z Nowego Targu w kierunku Białki Tatrzańskiej aż do drogi wojewódzkiej 969 w Harklowej, gdzie włączy się w drogę wojewódzką na wysokości stacji benzynowej. Budowa pierwszego odcinka rozpoczęła się w 2018 roku. Od drogi w kierunku Białki Tatrzańskiej do drogi powiatowej w Gronkowie nowa trasa jest już gotowa, trwają ostatnie prace na rondach na tym odcinku. Do wybudowania pozostaje odcinek drogi z Gronkowa do Harklowej. Na nim rozpoczną się teraz prace.

17 września została wydana zgoda na realizację tej inwestycji. Decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że można już przystępować do robót budowlanych. Projektowany odcinek obwodnicy będzie drogą wojewódzką klasy technicznej G (główna).

Długość projektowanej trasy w drugim etapie wynosi ponad 4 km. Decyzją objęte jest około 400 działek, a w postępowaniu uczestniczy 305 stron (właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości objętych zakresem inwestycji).

- W pierwszej części drogi odszkodowania za zajęte działki zostały już wypłacone. Teraz będzie procedura odszkodowawcza dla drugiego etapu. Mieszkańcy znają temat, był przedstawiany na zebraniach w różnych miejscowościach. Zdecydowana większość akceptuje to rozwiązanie - zaznacza Marcin Kolasa.

W ramach inwestycji zaprojektowano drogę jednojezdniową, dwupasową (każdy pas o szerokości 3,5 m). Wzdłuż drogi powstaną pobocza o szerokości 1,25 m. Inwestycja obejmuje między innymi budowę dwóch skrzyżowań, tj. skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1644 oraz włączenie do istniejącej drogi wojewódzkiej 969. Oba te skrzyżowania będą rondami o średnicy zewnętrznej 40 m, z jezdnią wokół ronda o szerokości 5 m oraz pierścieniem wokół wyspy środkowej o szerokości 2 m. Wyspy środkowe będą zazielenione.

Drugi etap obwodnicy pochłonie w sumie 34 mln 665 tys. zł. ZDW dostało na to zadanie dofinasowanie w wysokości 23 mln 929 tys. zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska