Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycyjny dla północnej obwodnicy Krakowa (POK). Rząd przekaże na prace koncepcyjne 10 mln zł. W przyszłym tygodniu rozpisany ma być przetarg na przygotowanie szczegółowej koncepcji drogi. Ta ma powstać do 2022 roku. Jej Szacunkowy koszt to 1-1,5 mld zł.

Autor: Piotr Ogórek

- To zwieńczenie wysiłku wielu osób i środowisk zabiegających, aby Małopolska była traktowana na równi z innymi regionami kraju. Czuję satysfakcję, że realizujemy nasze deklaracje – powiedział minister Adamczyk po podpisaniu programu inwestycyjnego. Na jego realizację przeznaczone będzie blisko 10 mln zł.

Termin przejazdu pierwszego samochodu północną obwodnicą to 2022 rok, ale Andrzej Adamczyk liczy, że uda się to przyspieszyć.

Północna obwodnica ma mieć po trzy pasy w każdym kierunku i liczyć prawie 15 km długości. Połączy ona węzeł Modlniczka z węzłem Mistrzejowice w Krakowie powstającym w ramach budowy odcinka trasy S7 od węzła Igołomska do granicy województwa świętokrzyskiego.

Na POK dopuszczona prędkość będzie wynosić 80 lub 100 km/h. Planowanych jest sześć wiaduktów w ciągu POK, cztery nad obwodnicą oraz trzy mosty.

W przyszłym tygodniu ma być ogłoszony przetarg na prace koncepcyjne, które w szczegółach określą przebieg obwodnicy. Ta mają potrwać do końca 2017 r. Później ogłoszony zostanie przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj. Niewykluczone, że będzie on podzielony na dwa zadania, w ramach których równolegle będą powstawać dwa odcinki POK. Rozpoczęcie prac ma nastąpić na przełomie 2018 i 2019 roku. Szacunkowy koszt całej inwestycji będzie się wahał od 1 do 1,5 mld zł.

Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę. Obecnie na południowej autostradowej obwodnicy Krakowa średniodobowy ruch przekracza 50 tys. pojazdów na dobę, a w przypadku odcinka węzeł Kraków Tyniec – węzeł Kraków Sidzina to 64 tys. pojazdów na dobę.