Rewolucja w urlopach wypoczynkowych: 18.02.2020 r. Zamiast 26 dni będzie 35 dni urlopu dla każdego pracownika

Zbigniew Biskupski AIP
35 dni urlopu to w praktyce pozbawienie firmy obecności pracownika przez 1,5 miesiąca w roku. Aneta Żurek / Polska Press
Nie 20 dni, nie 26 dni, ale aż 35 dni za każdy rok pracy miałby wynosić nowy urlop wypoczynkowy dla każdego kto zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę regulowanej kodeksem pracy. Taką propozycję zgłosiły związki zawodowe i jest ona analizowana przez organizacje pracodawców. Nie wiadomo jaki będzie ostateczny los projektu, ale resort pracy niedawno potwierdził, że choć nie będzie nowego kodeksu pracy, to na pewno będą nowelizacje, a w pierwszej kolejności w zakresie czasu pracy.

Obecnie wymiar urlopu wypoczynkowego dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę uzależniony jest od stażu pracy. Osobom, których staż pracy nie przekracza dziesięciu lat należy się 20 dni urlopu wypoczynkowego za każdy rok pracy, zaś pracownikom o stażu przekraczającym 10 lat – 26 dni urlopu za każdy rok pracy.

Urlop 35 dni. Równy dla każdego?

Rządząca partia – PiS już w poprzedniej kadencji szykowała się do rewolucji w prawie pracy. Specjalna komisja kodyfikacyjna przygotowała projekt nowych rozwiązań. Zamiast obowiązującego od czasów PRL kodeksu pracy miałby by być dwa kodeksy: kodeks pracownika i kodeks pracodawcy. Jednak wiele nowych rozwiązań przygotowanych przez specjalistów prawa pracy wzbudziło wielkie kontrowersje – m.in. dłuższy czas pracy dla palaczy czy osób wysyłających prywatne e-maile.
Wiele nowych rozwiązań dotyczyło także wymiaru czasu pracy w zakresie urlopów wypoczynkowych. Jedno z kluczowych zakładało, że

wszyscy pracownicy, niezależnie od indywidualnego stażu pracy będą mieli taki sam wymiar urlopów wypoczynkowych

Miał on wynosić 26 dni. Za to pracodawcy zyskaliby prawo do anulowania urlopów, które nie zostały wykorzystane w terminie przy czym okres przysługujący na wykorzystanie zaległości urlopowych zostałby radykalnie skrócony.
To rozwiązanie, podobnie jak wszelkie inne nie stało się jednak prawem obwiązującym od 2019 ani od 2020 roku. Minister pracy schowała bowiem oba projekty głęboko do szuflady nie chcąc dawać opozycji argumentów do wygrywania negatywnych emocji związanych z rozwiązaniami budzącymi wśród pracowników kontrowersje.

Kiedy pracodawca musi przyznać dodatkowy urlop? W tych sytua...

Urlop 35 dni. Kiedy rewolucja w kodeksie pracy

Jednocześnie padła wówczas, przed wyborami 2019 zapowiedź, że choć nowe kodeksy nie zastąpią starego, to niektóre rozwiązania proponowane przez komisję kodyfikacyjną zostaną wprowadzone do polskiego porządku prawnego drogą nowelizacji kodeksu pracy. Na razie o projektach mających kluczowe znaczenie jest w zasadzie cicho, dyskutowana jest jedynie kwestia jawności wysokości zarobków oferowanych osobom aplikującym do pracy.

Przed nami już trzecia niedziela lutego - czy można 23 lutego w niedzielę zrobić zakupy we wszystkich sklepach, czy też obowiązuje zakaz handlu w niedzielę. Gdzie można zrobić zakupy 233 lutego? Kiedy są niedziele handlowe w całym 2020 roku - lista. Kliknij po prostu w ten tekst a dowiesz się wszystkiego.

Urlop 35 dni. Bez zgody pracodawców?

Można domniemywać, że stosowne regulacje - ze względów analogicznych do tych z powodu których do rewolucji w prawie pracy nie doszło przed wyborami w 2019 roku – pojawią się dopiero po wyborach prezydenckich 2020, a więc najwcześniej w czerwcu br.
Na razie do propozycji związkowców, by wydłużyć urlop odnieśli się pracodawcy. Ich eksperci zwracają uwagę, że 35 dni urlopu to w praktyce pozbawienie firmy obecności pracownika przez 1,5 miesiąca w roku. Nie tylko komplikuje to procesy produkcyjne i zarządzanie przedsiębiorstwem, ale i generuje dodatkowe koszty pracy, którymi przedsiębiorcy są obarczani od lat od dawna. Poza wysokimi podwyżkami płacy minimalnej są to chociażby dodatkowe składki (PPK).

Wszystko o urlopach wypoczynkowych 2020 według zasad obowiązujących w tym momencie:
kiedy możesz skorzystać po raz pierwszy z urlopu rozpoczynając pracę,
co wlicza się do podstawy wymiaru
kiedy i jak pracodawca może zmienić termin urlopu
jak się wylicza wynagrodzenie za czas urlopu
kto i na jakich zasadach ma prawo do urlopu bezpłatnego
urlop szkoleniowy zwolnienia od pracy
i wiele innych kwestii
PO PROSTU KLIKNIJ W TEN TEKST A DOWIESZ SIĘ WSZYSTKIEGO

Eksperci uważają, że wielu pracodawców nie będzie w stanie podołać temu nowemu ciężarowi i jeszcze mniej będzie zainteresowanych umowami o pracę z kodeksu pracy. Umowy cywilne: zlecenie o dzieło dają im bowiem możliwość dowolnego ustalania wymiaru urlopu, a nawet nie oferowania płatnych urlopów zleceniodawcom.
Na to jakie będą ostatecznie losy nowych norm regulujących urlopy wypoczynkowe trzeba poczekać aż stosowne projekty ustaw znajdą się w Sejmie.

Kiedy wziąć urlop, by mieć dłuższe wakacje? Kalendarz dni wolnych 2020

Ekwiwalent zamiast urlopu

Wielu pracowników, zwłaszcza mającyc dużo dni niewykorzystanego urlopu, liczy też na liberalizację zasad zapłaty - tzw. ekwiwalentu za urlop, zamiast wykorzystywania go na siłę. Takie rozwiązanie byłoby korzystne także dla pracodawców, którzy przy dłuższych urlopach muszą znaleźć zastępstwo za urlopowanego pracownika, a jak wiadomo na rynku brakuje rąk do pracy w bardzo wielu zawodach.
Przypomnijmy, że mocą obecnie obowiązujących przepisów, w sytuacji nie wykorzystania urlopu w naturze przysługuje ekwiwalent pieniężny. Przysługuje tylko gdy to nie wykorzystanie urlopu następuje z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.
Nie wypłaca się ekwiwalentu gdy pracownik i pracodawca postanowią o wykorzystaniu urlopu w czasie pozostawania pracownika w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej między nimi bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym pracodawcą.

Kiedy dostaniesz pieniądze za rozliczenie PIT? To zależy od Ciebie.

Wideo

Materiał oryginalny: Rewolucja w urlopach wypoczynkowych: 18.02.2020 r. Zamiast 26 dni będzie 35 dni urlopu dla każdego pracownika - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 916

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

B
Były przedsiębiorca
18 lutego, 17:34, Ktoś:

Jestem zwykłym pracownikiem, który robi za najniższą krajową i nadgodziny, ale nie jestem na tyle głupi, żeby myśleć, że zmuszenie pracodawcy do zapłaty 4 tysiecy netto nie spowoduje wywalenia pracowników. A podane w którymś komentarzu 5500 czy 6000 zł to takie samo marzenie jak wygranie 6 w totka

Proponuję zacząć pisać fantastykę. Jest to po prostu tak głupie, że aż przerażające. Niektórym z Was się wydaje, że pieniądze rosną na drzewach. Nie porównujcie zarobków za granicą do polskich realiów.

18 lutego, 18:34, Czarna dziura:

Fantastyka to się zacznie jak pracodawca będzie musiał zapłacić pracownikowi 3000zł a potem 4000 zł brutto. A pracodawca powie znajomym ten rząd to ... lub fortuna kołem się toczy. Firma rodzinna pójdzie w niepamięć. Chcesz mieć firmę to pracodawco zacisnij pasa, teraz Twoja kolej, ja zaciskałem nie raz... godnie płać, a jak Cię nie stać to sam RÓB..., jak nie dasz rady to ją zamknij lub przenieś firmę np do Ukrainy bo tam najniższa płaca dla fizycznych to tylko 400zł. Uważam że patrząc na Polskie możliwości ( majątki, dochody przedsiębiorców), zwiększenie płacy minimalnej x2 jest jak najbardziej realne.

18 lutego, 21:32, Gość:

Zgadzam sie umiesz to plac a jak nie to cos zmien. W tamtym roku zwolnilam 4 osoby z 19. Zmniejszylam sprzedaż podnioslam ceny. W tym roku zrobie to samo zwolnie 4 zmniejsze produkcje a ceny podniose jako rzemieslnik w sumie maly dam rade a moi pracownicy no coz tez cos beda musieli zmienic

Podnieś ceny? To się trafi inny Bolek co da taniej bo dziwnym trafem ma takich ludzi co się nie buntują bo np po godzinach walą fuchy i plajtujesz jak złoto. Chyba masz g... nie firme:)))

R
Realista

Takie pisanie głupot że zwolni ludzi ? I co sam się chwyci roboty? Chyba se jaja robicie. Pracowałem w wielu firmach prywatnych sam miałem przez jakiś czas firmę i wiem jedno żaden prywatny który ma firmę 10 czy 15 lat nie pójdzie na etat. Tym bardziej gdy zatrudnia koło 20 osób.

G
Gość

Dziady płaczą a opływaja w luksusach. Wille, nowe auta itd itp , ale ludziom szkoda zapłacić bo niby nie ma z czego. Dziady nie biznesmeni!!! JESZCZE NA ZUS-IE NAS OKRADAJĄ !!! 8.000 ZŁ POWINNA WYNOSIĆ NAJNIŻSZA PŁACA MINIMALNA.

G
Gość

A co to za luksus 35 dni urlopu? Urzędnicy mianowani mają takie urlopy od dawna

K
Krystyna

Nazywam się Krystyna Dettlaff Abramska i szukam każdej formy rozrywki. Dzwońcie na mój numer prywatny o każdej porze 503 945 066

G
Gość
18 lutego, 17:34, Ktoś:

Jestem zwykłym pracownikiem, który robi za najniższą krajową i nadgodziny, ale nie jestem na tyle głupi, żeby myśleć, że zmuszenie pracodawcy do zapłaty 4 tysiecy netto nie spowoduje wywalenia pracowników. A podane w którymś komentarzu 5500 czy 6000 zł to takie samo marzenie jak wygranie 6 w totka

Proponuję zacząć pisać fantastykę. Jest to po prostu tak głupie, że aż przerażające. Niektórym z Was się wydaje, że pieniądze rosną na drzewach. Nie porównujcie zarobków za granicą do polskich realiów.

18 lutego, 18:34, Czarna dziura:

Fantastyka to się zacznie jak pracodawca będzie musiał zapłacić pracownikowi 3000zł a potem 4000 zł brutto. A pracodawca powie znajomym ten rząd to ... lub fortuna kołem się toczy. Firma rodzinna pójdzie w niepamięć. Chcesz mieć firmę to pracodawco zacisnij pasa, teraz Twoja kolej, ja zaciskałem nie raz... godnie płać, a jak Cię nie stać to sam RÓB..., jak nie dasz rady to ją zamknij lub przenieś firmę np do Ukrainy bo tam najniższa płaca dla fizycznych to tylko 400zł. Uważam że patrząc na Polskie możliwości ( majątki, dochody przedsiębiorców), zwiększenie płacy minimalnej x2 jest jak najbardziej realne.

Dobrze powiedziane prawda !!!

G
Gość
18 lutego, 17:34, Ktoś:

Jestem zwykłym pracownikiem, który robi za najniższą krajową i nadgodziny, ale nie jestem na tyle głupi, żeby myśleć, że zmuszenie pracodawcy do zapłaty 4 tysiecy netto nie spowoduje wywalenia pracowników. A podane w którymś komentarzu 5500 czy 6000 zł to takie samo marzenie jak wygranie 6 w totka

Proponuję zacząć pisać fantastykę. Jest to po prostu tak głupie, że aż przerażające. Niektórym z Was się wydaje, że pieniądze rosną na drzewach. Nie porównujcie zarobków za granicą do polskich realiów.

18 lutego, 18:34, Czarna dziura:

Fantastyka to się zacznie jak pracodawca będzie musiał zapłacić pracownikowi 3000zł a potem 4000 zł brutto. A pracodawca powie znajomym ten rząd to ... lub fortuna kołem się toczy. Firma rodzinna pójdzie w niepamięć. Chcesz mieć firmę to pracodawco zacisnij pasa, teraz Twoja kolej, ja zaciskałem nie raz... godnie płać, a jak Cię nie stać to sam RÓB..., jak nie dasz rady to ją zamknij lub przenieś firmę np do Ukrainy bo tam najniższa płaca dla fizycznych to tylko 400zł. Uważam że patrząc na Polskie możliwości ( majątki, dochody przedsiębiorców), zwiększenie płacy minimalnej x2 jest jak najbardziej realne.

Zgadzam sie umiesz to plac a jak nie to cos zmien. W tamtym roku zwolnilam 4 osoby z 19. Zmniejszylam sprzedaż podnioslam ceny. W tym roku zrobie to samo zwolnie 4 zmniejsze produkcje a ceny podniose jako rzemieslnik w sumie maly dam rade a moi pracownicy no coz tez cos beda musieli zmienic

G
Gość

Jestem ciekawy jaki prywaciarz zgodzi się na 35 dni urlopu lepiej niech się wezmą za prywaciarzy bo się rządzą własnymi prawami

S
Seniorzy
18 lutego, 16:31, GOŚĆ:

Pisanie w koło to samo.

Oddajcie podatek rencistom i emerytom.!!

C
Czarna dziura
18 lutego, 17:34, Ktoś:

Jestem zwykłym pracownikiem, który robi za najniższą krajową i nadgodziny, ale nie jestem na tyle głupi, żeby myśleć, że zmuszenie pracodawcy do zapłaty 4 tysiecy netto nie spowoduje wywalenia pracowników. A podane w którymś komentarzu 5500 czy 6000 zł to takie samo marzenie jak wygranie 6 w totka

Proponuję zacząć pisać fantastykę. Jest to po prostu tak głupie, że aż przerażające. Niektórym z Was się wydaje, że pieniądze rosną na drzewach. Nie porównujcie zarobków za granicą do polskich realiów.

Fantastyka to się zacznie jak pracodawca będzie musiał zapłacić pracownikowi 3000zł a potem 4000 zł brutto. A pracodawca powie znajomym ten rząd to ... lub fortuna kołem się toczy. Firma rodzinna pójdzie w niepamięć. Chcesz mieć firmę to pracodawco zacisnij pasa, teraz Twoja kolej, ja zaciskałem nie raz... godnie płać, a jak Cię nie stać to sam RÓB..., jak nie dasz rady to ją zamknij lub przenieś firmę np do Ukrainy bo tam najniższa płaca dla fizycznych to tylko 400zł. Uważam że patrząc na Polskie możliwości ( majątki, dochody przedsiębiorców), zwiększenie płacy minimalnej x2 jest jak najbardziej realne.

d
dd

na zachodzie wprowadzili ten przepis zaraz po II wojnie światowej i jakoś z tego powodu nikt nie ucierpiał, wręcz przeciwnie pracodawca jest zadowolony że jego pracownik przychodzi do pracy wypoczęty, a w PL wszystkim wszystko przeszkadza - co za parszywy naród, a zwłaszcza ci bossowie o których mowa poniżej, wciąż im mało, niech się wezmą do roboty a nie do narzekania bo od tego jeszcze się nikt niezbogacił.

K
Ktoś

Jestem zwykłym pracownikiem, który robi za najniższą krajową i nadgodziny, ale nie jestem na tyle głupi, żeby myśleć, że zmuszenie pracodawcy do zapłaty 4 tysiecy netto nie spowoduje wywalenia pracowników. A podane w którymś komentarzu 5500 czy 6000 zł to takie samo marzenie jak wygranie 6 w totka

Proponuję zacząć pisać fantastykę. Jest to po prostu tak głupie, że aż przerażające. Niektórym z Was się wydaje, że pieniądze rosną na drzewach. Nie porównujcie zarobków za granicą do polskich realiów.

J
Jala
17 lutego, 15:56, Gość:

Jak Wy bogacze nie zaczniecie płacić pracownikom tak żeby mieli mini godnego życia to proszę się nie dziwić ze Ci biedni będą głosować i popierać obecny rzad, jak Wy im nie podniesiecie standardu życia to zrobi to za Was obecny rząd którego nienawidzicie i poniesiecie jeszcze większe straty!

17 lutego, 22:53, Boss:

To wez sie do roboty. Nie staniesz sie milionerem przez 8 h dziennie i z 35 dniowym urlopem. A czekanie na gwiazdke z nieba nie ma sensu. Zobacz zadna cywilizacja niezrobila z nieroba milionera. Zrozum to chlopie

18 lutego, 09:04, Gość:

Zrozum chłopie:

Ciężko pracuje, nawet w sobotę kiedy Ty odpoczywasz.

Za ciężka pracę chcemy wyższej płacy minimalnej.

Milionerem nie chcę być, gwiazdki też nie chcę posiadać, wystarczy mi wyższa minimalna płaca, na początek (5500-6000brutto). A jak Cię na nią nie stać to zamknij firmę. Ale ze ja dobry człowiek, związany z rodziną tu w Polsce, to Ci doradzę że jeśli masz firmę i za bardzo Ci się nie chcę ciężko pracować i płacić godnie, to idealnym miejscem jest dla Ciebie Ukraina.

18 lutego, 12:26, Andrzej:

Ja zamknę firmę, a Ty wtedy pójdziesz na bruk. Jak jesteś taki mądry, to czemu sam nie otworzysz firmy i nie zaczniesz płacić pracownikom po 6k netto?

18 lutego, 15:27, Gość:

Żeby otworzyć firmę to trzeba mieć jakiś kapitał, a z czego miał to uzbierać z tej pensji co mu płacisz?

Jeszcze trochę nie będzie miał kto was zatrudniać. Widzicie tylko to co chcecie, ale wydatków i opłat to już nie

G
GOŚĆ

Pisanie w koło to samo.

G
Gość
17 lutego, 15:56, Gość:

Jak Wy bogacze nie zaczniecie płacić pracownikom tak żeby mieli mini godnego życia to proszę się nie dziwić ze Ci biedni będą głosować i popierać obecny rzad, jak Wy im nie podniesiecie standardu życia to zrobi to za Was obecny rząd którego nienawidzicie i poniesiecie jeszcze większe straty!

17 lutego, 22:53, Boss:

To wez sie do roboty. Nie staniesz sie milionerem przez 8 h dziennie i z 35 dniowym urlopem. A czekanie na gwiazdke z nieba nie ma sensu. Zobacz zadna cywilizacja niezrobila z nieroba milionera. Zrozum to chlopie

18 lutego, 09:04, Gość:

Zrozum chłopie:

Ciężko pracuje, nawet w sobotę kiedy Ty odpoczywasz.

Za ciężka pracę chcemy wyższej płacy minimalnej.

Milionerem nie chcę być, gwiazdki też nie chcę posiadać, wystarczy mi wyższa minimalna płaca, na początek (5500-6000brutto). A jak Cię na nią nie stać to zamknij firmę. Ale ze ja dobry człowiek, związany z rodziną tu w Polsce, to Ci doradzę że jeśli masz firmę i za bardzo Ci się nie chcę ciężko pracować i płacić godnie, to idealnym miejscem jest dla Ciebie Ukraina.

18 lutego, 12:26, Andrzej:

Ja zamknę firmę, a Ty wtedy pójdziesz na bruk. Jak jesteś taki mądry, to czemu sam nie otworzysz firmy i nie zaczniesz płacić pracownikom po 6k netto?

Żeby otworzyć firmę to trzeba mieć jakiś kapitał, a z czego miał to uzbierać z tej pensji co mu płacisz?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3