Sądecczyzna i Tarnów będą mieć lotniska

    Sądecczyzna i Tarnów będą mieć lotniska

    Iwona Kamieńska

    Gazeta Krakowska

    Gazeta Krakowska

    Projekt budowy lotniska na starosądeckim Kamieńcu poparły władze 43 gmin i 3 powiatów

    Projekt budowy lotniska na starosądeckim Kamieńcu poparły władze 43 gmin i 3 powiatów ©Stanisław Śmierciak

    - Wątpliwości zniknęły. Jestem przekonany, że w marcu sejmik województwa przyjmie strategię rozwoju Małopolski, która zakłada budowę lotnisk w Starym Sączu, Tarnowie i Nowym Targu - powiedział nam wczoraj Leszek Zegzda, radny sejmiku i prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
    Projekt budowy lotniska na starosądeckim Kamieńcu poparły władze 43 gmin i 3 powiatów

    Projekt budowy lotniska na starosądeckim Kamieńcu poparły władze 43 gmin i 3 powiatów ©Stanisław Śmierciak

    Projekt strategii zawierającej budowę tych lotnisk jest gotów od października. Gmina Stary Sącz ma już gotowe studium wykonalności inwestycji i plan zagospodarowania przestrzennego dla większości terenu, na którym projektuje lotniczą infrastrukturę. Jedną z ostatnich formalności na tym etapie będzie uchwalenie w najbliższych dniach takiego samego planu dla fragmentu ziemi koniecznego do wydłużenia pasa startowego z 1400 m do około dwóch kilometrów, a później wykup gruntów od prywatnych właścicieli.
    To w większości nieużytki i pola uprawne. Na terenie przyszłego lotniska nie ma budynków mieszkalnych, więc nikogo nie trzeba przesiedlać. Pobliskie ujęcia wody pitnej mają zostać przeniesione w inne miejsce. Przeprowadzka czeka także linię wysokiego napięcia prowadzącą przez starosądecki Kamieniec i maszt z nadajnikiem telefonii komórkowej.

    Czytaj także: Stary Sącz zmienił wizerunek za pieniądze Unii

    Dlaczego wątpliwości zniknęły? Samorządowcy podpatrzyli sąsiadów. Po drugiej stronie granicy w słowackim Popradzie - znacznie mniejszym ośrodku niż Stary i Nowy Sącz - jest lotnisko, które świetnie funkcjonuje.

    - Słowacy mają 35 lotnisk i pięć milionów ludzi, a my zaledwie kilkanaście i 40-milionowy naród - podkreśla burmistrz Starego Sącza Marian Cycoń. - Komunikacja powietrzna w niedalekiej przyszłości będzie dynamicznie rozwijać się nie tylko z uwagi na rosnącą popularność lotów pasażerskich. Również dlatego, że biznesmeni będą kupowali własne samoloty - dodaje radny Zegzda.

    Koszt budowy portu lotniczego w Starym Sączu skalkulowano na 199 mln zł. - Zawsze warto mieć skalę porównawczą. Kilometr autostrady kosztuje 30 milionów złotych, a to oznacza, że nasze lotnisko kosztuje raptem tyle, ile sześciokilometrowy jej odcinek - wylicza burmistrz Marian Cycoń. Projektowane starosądeckie lotnisko doczekało się ostatnio pracy dyplomowej, napisanej przez studenta Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej Michała Maśkę.

    Z wyliczeń, które zawiera ta praca i gminne studium wykonalności, dowiadujemy się, że szacowany "przerób" lotniska osiągnie rocznie 333 300 pasażerów. Warunki terenowe i pogodowe dla Kamieńca powinny zapewnić małemu airportowi tzw. wskaźnik używalności sięgający aż 99,75 procent. To oznacza, że ani przeszkody terenowe, ani wiatry nie powinny utrudnić lądowań i startów przez okrągły rok.

    Według Zegzdy, pieniądze na starosądeckie lotnisko powinny w dużej części pochodzić z unijnych dotacji na lata 2014 - 2020. Burmistrz Cycoń szuka zabezpieczenia finansowego także u prywatnych inwestorów. Jako jeden z pierwszych zainteresowanie wkładem w budowę lotniska i jego późniejszym użytkowaniem wyraził Krzysztof Brzeski, właściciel stacji narciarskiej Wierchomla-Muszyna. Dziś dowozi autokarami gości z lotniska w słowackim Popradzie.


    Wybierz małopolską miss internetu. Zobacz zdjęcia pięknych dziewczyn!
    Polecamy w serwisie kryminalnamalopolska.pl: Podrobili 17 tys. ton paliwa, staną przed sądem

    Czytaj treści premium w Gazecie Krakowskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (36)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    MIASTA I LOTNISKA

    TARNOW (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

    MIASTA KTORE MAJĄ PONAD 100000 LUDNOSCI NIE MAJĄCE LOTNISK TRACĄ KOMUNIKACJE ZE SWIATEM ORAZ Z LUDZMI CO MOGĄ NAPEDZIC GOSPODARKE TEGO MIASTA

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bezsensu w takim miejscu budować lotnisko!

    BubaNs (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 29 / 25

    Po pierwsze hałas i zaraz wkroczą zieloni Po drugie przebudowa dróg dojazdowych i lini kolejowych (teraz już są korki)! Po trzecie nie potrzebna nam druga łososina jak okaże się ze lotnisko będzie...rozwiń całość

    Po pierwsze hałas i zaraz wkroczą zieloni Po drugie przebudowa dróg dojazdowych i lini kolejowych (teraz już są korki)! Po trzecie nie potrzebna nam druga łososina jak okaże się ze lotnisko będzie nie wypałem! Lepiej teren by przeznaczyli pod zabudowe bloków mieszkalnych albo fabryk! Bo znowu będzie tak jak w tym przyslowiu mądry polak po szkodzie! zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    dunajec

    mk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 35 / 30

    oj chyba nie, bo lotnisko ma byc od strony Dunajca jak sie jedzie na gołkowiece po prawej a nie od strony poradu zatem z ołtarzem nie koliduje

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    bogacze

    coto (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 34 / 40

    @MK: a na spotkaniu kilka late temu w sprawie lotniska (odbylo sie w budynku optimusa) byla cala wierchuszka (owczesna): politycy malopolscy i sadeccy oraz nasi najbogatsi wodzowie, wiec pewnie to...rozwiń całość

    @MK: a na spotkaniu kilka late temu w sprawie lotniska (odbylo sie w budynku optimusa) byla cala wierchuszka (owczesna): politycy malopolscy i sadeccy oraz nasi najbogatsi wodzowie, wiec pewnie to im umozliwi sie inwestycje w ten cud gospodarczy SS.

    Fakt faktem, nie ma odpowiedzi nt. kwestii oltarza pod SS, ktory musialby chyba zostac obudowany terminalem pasazerskim...i moze sie okazac, ze inwestycja padnie wlasnie przez ten pproblemm.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    cd

    mk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 31 / 29

    Niestety nie umiesciło mi duzego wpisu, a drugi raz m sie nie chce pisać :)

    Panie Tadeuszu dobrze ze pan wierzy ale interesów w biznesie nie robi sie na podstawie wiary tylko kalkulacji...rozwiń całość

    Niestety nie umiesciło mi duzego wpisu, a drugi raz m sie nie chce pisać :)

    Panie Tadeuszu dobrze ze pan wierzy ale interesów w biznesie nie robi sie na podstawie wiary tylko kalkulacji ekonomicznej. Dobrze ze Pan nie dysponuje publicznymi pieniądzmi bo bym sie bał o nie :) Inwestor tez żaden z Pana nie będzie ale jak Pan przekona Korala albo innego bogacza do tej inwestycji to bardzo proszę. Niech inwestują. Jak to przyniesie zyski to nawet publicznie Panu pogratuluje :)

    Dla mnie własnie głowny problem z budowa lotniska w Ss to brak oferty turystyczniej. Tak duzo o tym pisałem ale przepadło niestety :(
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    bajka polityczna na 2011??

    coto (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 46 / 44

    A moze caly ten temat to podpgotowka naszych politykierow do wyborow w 2011? Jezeli my, postronni, mamy powazne argumenty przeciw, to i branza tez sie zastanowi.
    No chyba, ze jeden polityk obiecal...rozwiń całość

    A moze caly ten temat to podpgotowka naszych politykierow do wyborow w 2011? Jezeli my, postronni, mamy powazne argumenty przeciw, to i branza tez sie zastanowi.
    No chyba, ze jeden polityk obiecal drugiem grant unijny na to podsadeckie (a w rzeczywistosci, staro-sadeckie) lotnisko?

    mk: jestem zwolennikiem kolei do krk, ale tez wiem o problemach w ta budowa i opowiesciach o klinczu ziemskim, tzn wykupionych dzialkach po ktorych miala isc kolej w pierwszym planie, a po zmianie planu wlasciciele blokuja inne rozwiazania, chcac (jednak) wzbogacic sie. Moze sie okazac, ze lotnisko bedzie prostsze wlasnosciowo do zbudowania (kupno kilku dzialek pod SS).
    Osobiscie wole Balice.

    Argumenty o bogactwie (a raczej biedzie) naszego spoleczenstwa poruszane wczesniej sa oczywiscie sluszne, a kontrargument o rozwoju turystyki dzieki SS-lotnisko mozna kontr-kontr-argumentowac ubostwem infrastruktury turystycznej w okolicy (wlacznie z Krynica).

    tak czy inaczej, zaczynam myslec o kaczce politykierskiej, czyli podbudowie jakiejs kampanii na 2011.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Lotnisko w NS.

    Tadeusz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 48 / 27

    Tylko bez sarkazmow, prosze. Nie wiem ile bedzie kosztowac utrzymanie stadionu, ale wiem na pewno, ze to nie moje zmartwienie, tylko zarzadu stadionow. Plany sa i pozostana zawsze planami i mozna...rozwiń całość

    Tylko bez sarkazmow, prosze. Nie wiem ile bedzie kosztowac utrzymanie stadionu, ale wiem na pewno, ze to nie moje zmartwienie, tylko zarzadu stadionow. Plany sa i pozostana zawsze planami i mozna kalkulowac dowolnie, w zaleznosci od tego, co kto chce udowodnic lub przedstawic. Wiedzialem, ze ktos tak wyrachowany nie dolozy sojego grosza do niepewnej inwestycji, ale ja tak. Potrzebna jest jeszcze wiara, ktorej Panu brak. Nie wszystko, co wydaje sie byc oplacalne jest oplacalne i odwrotnie. W p.s. jest Kogut, ale to tak na marginesie. Zycze powodzenia iwiecej optymizmu w Nowym Roku . Pozdrawiam.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    do Tadeusza

    mk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 46 / 24

    Czytając Pana wypowiedz można nabawić sie oczopląsu :)

    PO pierwsze, na jakiej odstawie Pan twierdzi ze ja przyznaje, komus dotacje albo i nie? Ja o czymś takim nie pisałem. To ze sie zajmuje...rozwiń całość

    Czytając Pana wypowiedz można nabawić sie oczopląsu :)

    PO pierwsze, na jakiej odstawie Pan twierdzi ze ja przyznaje, komus dotacje albo i nie? Ja o czymś takim nie pisałem. To ze sie zajmuje funduszami nie znaczy ze je przyznaje, bo moge je własnie rozliczać :) Czyli właśnie pomagam beneficjentom funduszy tłumaczyc sie z wydanych pieniędzy unijnych :) Ale jak widac każdy czyta to co che :D

    Po drugie mieszkam w warszawie i właśnie tutaj moi znajomi narzekają ze sie buduje dwa stadiony ,które jak przewidują ekonomiści bedzie trudno utrzymac po ME. Legia bedzie miała swoj stadion, a na narodowym beda koncerty? Co ile? i czy wystarczana pokrycie kosztów utrzymania?. Słyszałem ze miesięcznie koszt wyniesie 10 mln, w takim razie sie pytam ile koncertów trzeba w miesiacu zorganizowac zeby zarobic na koszty utrzymania stadionu?
    Ale oczywiscie Pan Tadeusz sie cieszy i duma go rozpiera ze mamy stadiony.

    "Roxet" przylecialo wlasnym samolotem i gdzies musieli wyladowac” rozzbawiłem sie tym zdaniem. Czyli mamy budowac lotniska zeby roxet miało raz na 10 lat gdzie wyladować?

    Powtarzam po raz kolejny aby jakas inwestycja sie opłacała musza byc skalkulowane koszty i przychody. Nie buduje sie lotniska po to zeby kilku narciarzy miało blizej na wierchomle albo zeby roxet miało gdzie wyladowac. Musi byc okreslony pułap przewozu ludzi w roku alby pokryc koszty prowadzenia takeigo lotniska i jego ewentualny zysk.

    Co do zdania „Kto powiedzial, ze Unia musi wylozyc pieniadze na cokolwiek. Dlaczego nie mona tego zrobic za moje za Pana i za wszystkich innych pieniadze czegos co w przyszlosci przyniesie wymierne korzysci?” to własnie o tym pisze ze sie nei zgadzam na to zeby z moich podatków szły pieniadze na watpliwe inwestycje. Nie rozumeim dlaczego po raz kolejny musze to powtarzać.
    Jesli nie chce pan zeby unia pokryła koszty to po raz kolejny gratuluje zdrowego rozsądku. W planie budowy tego lotniska glowny ciezar finasowania inwestycji własnie spocznie na unii. Samodzielnie naszego samarzadu nie stacna finansowanei takiej inwestycji. Nie rozumiem skad ten pomysł budowania lotniska bez UE?


    Ps zupełnie rozumiem skąd cytat: "liliputem, ktory nie potrafi piac"??????? Fora sie panu pomyliły czy co?
    do Tzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Płyną i lecą

    prorok (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 47 / 48

    Jeden Włodarz chciał zapory wodnej to po wyborach popłynął, a ci co chcą lotniska to polecą ... ale ze stołków przy najbliższej okazji.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Lotnisko w NS.

    Tadeusz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 64 / 30

    Do mk. Prosze nie zaslaniac sie "liliputem, ktory nie potrafi piac". Kto powiedzial, ze Unia musi wylozyc pieniadze na cokolwiek. Dlaczego nie mona tego zrobic za moje, za Pana i za wszystkich...rozwiń całość

    Do mk. Prosze nie zaslaniac sie "liliputem, ktory nie potrafi piac". Kto powiedzial, ze Unia musi wylozyc pieniadze na cokolwiek. Dlaczego nie mona tego zrobic za moje, za Pana i za wszystkich innych pieniadze czegos co w przyszlosci przyniesie wymierne korzysci? Jezeli Unia da na ten cel pieniadze, to dobrze. Kiedy dojdzie do rozpatrywania dotacji na ten cel, to lepiej by bylo, gdyby Pan na ten czas glosowania, o ta dotacje, wzial sobie dluzsze wolne. Uwaza Pan, ze latwiej byloby dac stare, wojskowe lotnisko w W-wie na jakies wesole miasteczko niz przeznaczyc ten plac na miejskie lotnisko? Prosze sobie wyobraic, ze w Geteborgu tez sa dwa lotniska: Landvätter i Ärlöv, 70 km od Geteborga jest rowniez male lotnisko. W Sztokholmie rowniez: Arlanda 50 km od miasta i Bromma w centrum miasta praktycznie, wlasnie dla malych samolotow. Jezeli Pan tak bardzo chce, to bede przytaczal przyklady, gdzi sa takie male lotniska i spelniaja swoja wymierna funkcje. Pana argumenty sa wylacznie na "nie". Powiem tak, ze panstwo nie posiada wlasnych, przez siebie wypracowanych pieniedzy i dlatego wszystko na co przeznacza, to za nasze - podatnikow pieniadze. Tak juz jest. Najwazniejszym dla mnie argumentem dla budowy lotniska kolo Nowego Sacza jest chociazby ubiegly rok, a dokladnie ubiegloroczna powodz, kiedy to trudno bylo dostac sie w nasz region. Poza tym region jest w fazie rozwojowej i to powinno Panu wystarczyc. Np. "Roxet" przylecialo wlasnym samolotem i gdzies musieli wyladowac. Dla Komisji Europejskiej nawet stocznia w Gdansku i Szczecinie nie byla rentowna, ale w tych dwu przypadkach zgadzam sie z Unia, a co dopiero inne inwestycje. Prosze wiec nie mowic o Unii. Trzeba rozwazyc wszystkie argumenty za i przeciw, tylko potrzeby i korzysci z takiego przedsiewziecia, a nie zakladac juz z gory, ze cos takiego nie jest potrzebne i upierac sie przy tym , tylko dlatego, ze Pan zajmuje sie funduszami unijnymi. W przeciwienstwie do Pana ja jestem za tym, zeby wybudowano lotnisko w Nowym Saczu i wiecej. Jezeli zostana rozpisane konwertible na to lotnisko, to na pewno sam tez ich czesc wykupie i w ten sposob popre dzialania miasta. Ludzie dzela sie na tych, ktorzy maja wyobraznie i na tych, ktorzy tego daru nie posiadaja, ale jedno jest pewne, ze ci drudzy pozniej pierwsi sa do korzystania z tych dobrodziejstw. Dla Pana wszystkie pomysly, jak widze, sa mrzonkami. Ciekawi mnie teraz jedna rzecz. Ile wnioskow, Pan osobiscie poparl, a ile nie ? Ile wnioskow Pan nie poparl i ile z nich otrzymalo dotacje i dzisiaj prosperuja lub spelniaja swoja funkcje? Ktore z nie popartych przez Pana wnioskow zostaly zrealizowane i sluza spoleczenstwu? Jezeli panstwo stac na to, zeby 1% z naszych podatkow przeznaczac na cele dobroczynne, to dlaczego nie przeznaczac rowniez 1% na lotniska i drogi dodatkowo? Kiedys mowiono podobnie o budowie trasy kolejowej w Tarnowa do Nowego Sacza, ale to bylo dawno i tego nikt juz nie pamieta. We Wloszczowej teraz zatrzymuje sie pociag i ten pomysl spelnia swoja funkcje, a tez bylo wiele krzyku. W Polsce tak juz jest, ze nic nie jest "teraz" potrzebne i wszystko trzeba robic na przyslowiowa sile. Stadiony tez nie byly potrzebne, ale kiedy w Polsce beda rozgrywane mecze, to nagle wszyscy przejrzeli i chca stadiony. Tak jest ze wszystkim. Jeszcze nie bylo tak, zeby cokolwiek powstawalo bez bolu. Jedne rzeczy sa tylko, ktore otrzymuja natychmiastowa aprobate, to budowanie kosciolow i swiatyn. Wystarczy, ze ktos rzuci haslo i natychmiast tego chca. Dziwne, ale prawdziwe.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo