18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Tomasz Sadlik i inni wykończeni kredytami zaczęli walkę z bankami

  • Gazeta Krakowska

Marta Paluch

Tomasz Sadlik - krakowianin, którego zrujnował kredyt hipoteczny we frankach, zakłada stowarzyszenie podobnych mu ludzi. Chcą walczyć o swoje prawa z bankami. W Europie ludzie wygrywają procesy w tego typu sprawach. Sadlik ma nadzieję, że swoją też wygra. Wytoczył już proces Raiffeisen Bankowi o unieważnienie hipotecznej umowy kredytowej we frankach. Czeka na termin pierwszej rozprawy.
Tomasz Sadlik - założyciel stowarzyszenia
 Anna Kaczmarz

W poniedziałek Sadlik składa wniosek w sądzie rejestrowym, by zalegalizować Stowarzyszenie Obrony Poszkodowanych przez Hipoteki Pro Futuris.

Ten tłumacz języka hiszpańskiego, namawiany przez pracownicę banku, wziął w 2007 r. kredyt o równowartości 600 tys. zł. Spłacił 260 tys., ale z powodu wzrastającego kursu franka jest jeszcze winny 950 tys. zł. Uważa, że bank nie uprzedził go o ogromnym ryzyku związanym z taką umową, chce jej unieważnienia. Jeśli wygra, będzie musiał spłacić równowartość kredytu w złotówkach z momentu podpisania umowy (600 tys. zł).

Stowarzyszenie, które zakłada, skupia na razie 150 osób z podobnym problemem. - Po pierwsze, chcemy pomóc najbardziej potrzebującym i wstrzymać egzekucje komornicze na nieruchomościach - mówi Sadlik. W tym celu stowarzyszenie chce w imieniu kredytobiorców negocjować spłatę kredytu z bankami. - Będziemy proponować ugodę, a jeśli bank się nie zgodzi - wniesiemy pozew o unieważnienie umowy, co i tak zablokuje na kilka lat egzekucję. Rozważamy też pozwy zbiorowe - tłumaczy Sadlik. Dodaje, że wśród członków-założycieli stowarzyszenia jest prawnik, specjalista od prawa bankowego, który będzie nad tym czuwał.

Po drugie, stowarzyszenie chce zmienić polskie prawo. - Czyli skopiować hiszpańską ustawę z tego roku. Zawiesza ona egzekucje komornicze na czas kryzysu, do połowy 2014 r. Mówi też, że jeśli już doszło do egzekucji, pieniądze ze sprzedaży np. domu idą na spłatę kapitału, a nie odsetek, co jest korzystne dla ludzi - tłumaczy Sadlik. Zmiany mają też spowodować, by - jak w Hiszpanii - karne odsetki od niespłacanego kredytu mogły wynosić 2 proc. (w Polsce to obecnie 16 proc.). - Myślę, że zbierzemy pod projektem ustawy kilkaset tysięcy głosów. Kredyty we frankach wzięło 700 tysięcy Polaków - mówi Sadlik.

Dodaje, że pojawiły się już znaki, które dają im nadzieję. UE wstępnie zatwierdziła dyrektywę (ma obowiązywać w całej Unii od 2014 r.), w myśl której zrównane zostaną prawa klienta i banku. A europejskie sądy unieważniły już kilka umów kredytowych w obcej walucie - Sąd Najwyższy Francji w 1999 r., sądy w Belgii i Barcelonie (2013). Banki zostały pozwane przez indywidualnych klientów. - Nawiązaliśmy też kontakt z podobnym stowarzyszeniem w Hiszpanii. Liczymy na ich wsparcie - mówi Sadlik.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze

Wideo

polecane: MiauCzat: Honorata Witańska ostrzega kobiety! Tęskni za PiP?

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

21.01.2016, 19:57

A jak cie namówią do skoku z dachu to też skoczysz bo powiedzą że będzie fajny lot i rób to teraz??Zero samodzielnego myślenia. Przecież kredyty udzielane są osobom dorosłym teoretycznie dającym sobie rade w życiu , podejmującym decyzje samodzielnie. W bankach według tego wpisu to mają jasnowidzów , przepowiadają przyszłość i wiedza jak kurs podskoczy . Już nie wiem czy warto się śmiać z waszego naiwnego podejścia . Ktoś z was przeczytał chociaż umowe przed podpisaniem , wygląda na to , że nie i teraz szukacie winnych wszedzie a może czas spojrzeć prawdzie w oczy.

21.01.2016, 19:41

a kto podejmował decyzje o tym kredycie?????? kto sie podpisał na umowie ???

21.01.2016, 19:40

Dokładnie popieram w 1000000% wypowiedz Pani Lidii , jak frank miał niski kurs to wszystkim sie " mordeczki" cieszyły. Nie trzeba mieć nie wiadomo jakiego wykształcenia żeby wiedzieć , że kredyt zaciąga sie tylko w tej walucie w której sie zarabia. Nikt mi też nie wmówi , że wszyscy tak ślepo wierzyli doradcom w banku że niby kurs sie nie zmieni. Wstyd jest sie do takiej naiwności przyznać bo przecież to jest KURS a on zawsze jest zmienny. Zachowujecie się jak dzieci którym sie przestała podobać zabawka i tupiecie nogami. Prawda jest taka, że i tak Frankowicze wyszli lepiej na kredycie we frankach , dlaczego nikt tutaj z was frankowicze nie pisze w jakiej wysokości mieliście raty kredytu kiedy frank był po ok 2,5 kiedy inni zaciągali kredyt w złotówkach i ich rata była o wiele wyższa ! Zapraszam po kartę , długopis i kalkulator i prosze sobie policzyć . Może my wszyscy co zaciągnęliśmy kredyty w PLN też zażądamy spłaty naszych zobowiązań a co przecież nam też się pogorszyła sytuacja finansowa. Nudny jest juz wasz temat sami jesteście sobie winni nikt wam do głowy pistoletu nie przyłożył i nie zmusił do podpisania, ale w chatach czy mieszkaniach odpicowanych teraz sobie siedzicie. Żal mi was !!!!!

06.10.2015, 13:50

kobieto. Chce by zajęto się nieuczciwymi zapisami w umowach (banki nie ponoszą żadnego ryzyka udzielając kredytu, jest ono przerzucone wyłącznie na kredytobiorców) a nie by dofinansowywać jego kredyt

20.08.2015, 10:58

namówili cię ,dorosły człek a taki przygłup, a jakby cię namówili do skoku z mostu - to też byś to zrobił ?

11.08.2015, 10:32

Panie Sadlik, jakie pan ma wykształcenie skoro nie ma pan podstawowej wiedzy w zakresie wahań walutowych??? Z całą świadomością skorzystał pan z franka, gdy był tani, a teraz domaga się pan by do kosztów pana miueszkania dokładała się ciężko upośledzona córka ( z renty socjalnej potrącają jej podatek na takich cwaniaków jak pan) oraz ja emerytka -po 44 latach pracy 1500 zł emerytury - nie masz pan sumienia !!!!!!!!!!

08.08.2015, 14:49

Ja też mam 63 lata i emeryturę - ale to nie są przesłanki do zabiegania o kredyt na mieszkanie, chyba że z myśleniem jest coś nie tak!

08.08.2015, 14:46

Panie Sadlik, ja mam 1500 emerytury, moja córka inwalida I grupy - 600 zł renty socjalnej. Jakim tytułem zatem mamy my dopłacać do spłat kredytów przez cwaniaków, którzy skorzystali wcześniej na walucie szwajcarskiej ?

02.03.2015, 23:26

Trzymam za Pana kciuki mam problem z kredytem "ALICJĄ". Najwyższy czas aby zacząć żyć w Państwie Prawa!

24.02.2015, 09:02

Ja nie chcę żeby "pomoc dla fankowiczów" obciążyła podatników lecz banki, które tych kredytów udzielały.
Wzięłam kredyt we frankach bo w złotówkach mi odradzano, że niekorzystny

17.02.2015, 14:58

Takiego bredzenia to dawno nie czytałam.Pan Sadlik to jakiś twój kolega czy żółć ci mózg zalała

17.02.2015, 14:55

Takiego bredzenia to dawno nie czytałam.Pan Sadlik to jakiś twój kolega czy żółć ci mózg zalała

06.02.2015, 20:27

I znów walczymy za WOLNA POLSKE!!

31.01.2015, 14:03

Getin celował w takim hazardzie . Mam 63 lata , troche emerytury i pschiatra. Nie wiem jak dalej żyć !

05.11.2014, 16:34

nikt nie chce żeby to podatnicy spłacali te kredyty ale zeby banki zrzekły się części nieuczciwie wygórowanego zysku

15.03.2014, 23:28

To szcyt bezczelnosci,Pan Sadlik zarbaial rocznie 200tys zlotych ,ale poniewaz bylo mu malo to wziol kredyt na zakup nieruchmosci ktora miala zwiekszyc jego zyski,a poniewaz byl chytry to kreche wziol w najmniej do tego nadajacej sie walucie czyli we frankach ,bo w momencie zaciagania kredytu rata byla o 400 zlotych nizsza niz przy kredycie zlotowkowym .Przez jakis czas nawet splacal raty ,ale jak rata wzrosla (a dla kazdego myslacego czlowieka bylo wiadomo ,iz bedzie rosla ,bo w latach 2006-2008 pln byl przewartsciowany) to znudzilo mu sie splacanie i zada ,aby jego dlugami obciazyc podatnikow , bo jego zadania de facto do tego sie sprowadzaja.Jako podatnik nie mam ochoty placic wyzszych podatkow po to tylko zeby nieudaczniczy zyciowi niemajacy pojacia o ekonomi ktorzy brali kreche po to aby kupic przewartosciowane nieruchmosci ktora tylko moglby stracic na wartosci ,bioracy do tego kreche w walucie ktora mogla sie tylko umocnic mogli placic mniejsze raty niz np: zlotowkowcy, tylko dlatego ze byli na tyle glupi/naiwni zeby pisac sie na tkaz tak durny ineteres ktory musial sie skonczyc jak sie skonczyl.Chcialo sie cwanikowac ,zainwestowalo sie glupio i bez sensu, nie przestrzegalo sie podstawoych aksjomatow ekonomicznych takich jak ten ,iz kredyt walutowy bierze sie tylko i wylacznie w walucie ktora moze sie oslabic ,a nie umocnic , to trzeba placic za swoje bledy,a nie wyciagac bez zenady lape po pieniadze podatnikow, bo gdyby Sadlik wygral w sadzie to koszta wlasnie poniesliby podatnicy nie zyjacy nad stan jak on.

14.01.2014, 10:32

podobnie jak większość ,mechanizm był dla wszystkich taki sam.dzisiaj nie mam już nic przestałem spłacać kredyt,bo tylko ten kredyt jeszcze mam.

09.01.2014, 10:12

ja nie dostalam mieszkania tylko maz za granica 5 lat zarabial- kredytu nie mam a mieszkanie kupilam w wiezowcu do remontu- dziwie sie ludziom ze jak kasy nie maja na mieszkanie to biora kredyty i kupuja nowe apartamenty + remont = zacznijcie myslec a nie marzyć i nie pisze tego tylko o frankowcach bo to akurat niesprawiedliwe zeby splacac i dlug narastał ale z drugiej strony 5 lat śledzę kursy walut i wiem że nie mozna byc pewnym kursu= nie wiem o czym ludzie mysleliscie;/

08.11.2013, 12:22

namówili mnie doradcy Gettin Banku dawniej Dom Bank. Mam kredyt we frankach. Nie mówili mnie o ryzyku tylko otym aby jak najszybciej podpisac umow. Teraz oddaje ostatnie pieniądze a wartośc kredytu w przeliczeniu na złone wzrosła dwukrotnie! Spłaciłem 350 tys. zł a do kwota do spłacenia ponad miloin!! Banki dobrze wiedziały i udzielały kredyty. Dlaczego teraz banki nie chca udzielić kredytu we frankach!!! Nie może tak być dalej zostaliśmy oszukani.

29.10.2013, 06:47

Panie Tomaszu, popieram Was.Chcę przystąpić do stowarzyszenia.Trzeba bronić ludzi, to najczęściej młodzi ludzie, którzy nie dość,że nie maja dobrej pracy, to jeszcze banko ich "łupią".

12.10.2013, 08:14

czlowieku jestes niepowazny jezeli uwazasz ze sprzedaz kredytow we franku byla decyzja Pani siedzacej na krzeselku...
Nabijanie ludzi na kredyty w chf to decyzje ma.ipula.tów na wyzszych szczeblach....

12.10.2013, 07:47

człowieku weź się zamknij.......
Wzięłam 450 tys kredytu we chf mam do oddania 700 samego kapitału...

10.10.2013, 13:39

CZY JEST JAKAŚ STRONA Z NR.TELEFONÓW DO FUNDACJI,LUB STRONA INTERNETOWA?

09.10.2013, 01:21

że cieszysz się, kiedy komuś źle, szumowino emocjonalna !

09.10.2013, 01:17

To wspaniale, że wreszcie ktoś z nas, oszukanych na hipotecznych kredytach ocknął sie ! Spłacam 200 tysiecy od 6 lat i mam do spłacenia 350 tysięcy !!! Wciąż i coraz więcej. Panie Tomaszu, dodał mi Pan sił swoim działaniem, natychmiast wstępuję do stowarzyszenia, które Pan rejestruje i staje się aktywną działaczką. DOSYĆ TEGO ! To, co stało się z frankiem to już nie mieści się w pojęciu "ryzyko kursowe" - to wyzysk. Jestem klientką dawnego Dom Banku, obecnie Gettin Banku. Nie może tak być abyśmy nabijali kieszenie milionerom naszymi ledwo wyskrobanymi comiesięcznie ratami !!!

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3