Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Górkę Narodową. Budowa oficjalnie rusza! Prezydent: to się ciągnęło dosyć długo

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Tramwaj na Górkę Narodową, wizualizacja pętli
Tramwaj na Górkę Narodową, wizualizacja pętli ZIM
Kraków uzyskał w końcu ważne pozwolenie na budowę trasy tramwajowej na Górkę Narodową. Dzięki temu 1 lipca miasto przekazało teren budowy wykonawcy. Prace rozpoczną się 13 lipca. W związku z tym, w północnej części Krakowa należy się liczyć ze sporymi utrudnieniami w ruchu - pierwsze z nich pojawią się na ul. Opolskiej.

WIDEO: Podtopienia w Małopolsce. "Zalało cały dom, tragedia", "Czegoś takiego nie widziałem"

Źródło: TVN24/x-news

Ważną decyzją związaną z budową trasy tramwajowej na Górkę Narodową, jaką miasto w końcu otrzymało, jest zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dokument wydano po trwającym kilkanaście miesięcy postępowaniu w Wydziale Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa. - To się ciągnęło dosyć długo, była cała masa odwołań. Doszło już jednak przekazania placu budowy, a właściwe prace zaczną się 13 lipca – informuje prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Tramwaj z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową to jedna ze sztandarowych obietnic prezydenta Majchrowskiego. Była już o niej mowa w 2010 r. Gdy przygotowania już ruszyły, to władze miasta obiecywały, że tramwajem pojedziemy w 2017 r. Trzy lata temu udało się jednak dopiero wyłonić wykonawcę. Prace miały ruszyć w 2018 r., ale ostatecznie dzieje się to dopiero teraz.

Tramwaj już w 2022 roku?

Inwestycja jest zaplanowana na 26 miesięcy. - Liczymy, że do końca 2022 roku mieszkańcy pojadą już nowym tramwajem – mówi Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich, który odpowiada za przedsięwzięcie.

- Trzeba powiedzieć jedną rzecz, bo niektórzy będą to silnie podnosić, że będą spore utrudnienia w ruchu, głównie na ulicy Opolskiej. Ale za to niedługo takie problemy skończą się na ulicy Zakopiańskiej – zaznacza prezydent Majchrowski, w drugiej części zdania odnosząc się do budowy Trasy Łagiewnickiej.

Utrudnienia na ul. Opolskiej zaczną się już 13 lipca, kiedy droga zostanie tam zawężona z trzech do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku - na odcinku od skrzyżowania z ul. Pleszowską do kładki nad ul. Opolską. Lokalne zawężenia do dwóch pasów pojawią się też w rejonie skrzyżowań z ulicami Wyki i Pleszowską - na czas budowy tymczasowych przystanków autobusowych.

W miarę postępu prac, w kolejnych tygodniach, wykonawca planuje też lokalne zawężenia kilku innych ulic w obszarze inwestycji, a także chodników i ścieżek rowerowych.

W etapie tzw. 0, który potrwa około siedmiu miesięcy, wykonawca skupi się na przygotowaniu terenu budowy, w tym organizacji zaplecza i placów składowych. Usuwana będzie roślinność, która koliduje z planowana inwestycją, budowane będą objazdy, prowadzone będą prace rozbiórkowe i archeologiczne. Wykonawca zajmie się też przekładkami sieci uzbrojenia podziemnego, rozpocznie też budowę obiektów inżynierskich.

5 km nowej trasy tramwajowej

Linia tramwajowa z pętli w Krowodrzy Górce do Górki Narodowej będzie miała 5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Realizacja inwestycji rozpocznie się już od skrzyżowania ul. Wybickiego, dra Twardego i Bratysławskiej. Powstanie tam przystanek z jednym peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony zaplanowano przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. W ramach przedsięwzięcia zostanie zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a jej skrzyżowanie z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.

W ramach inwestycji powstaną też trzy perony tramwajowe na pętli „Krowodrza Górka”. Tam ma być również wybudowany pierwszy z trzech parkingów park&ride. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym. Mocno przebudowana będzie ul. Opolska, gdzie przewidziano dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m. Trasa tramwajowa zostanie poprowadzona górą, podobnie jak nowa ulica, łącząca ul. Pachońskiego z Opolską.

Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego. W tym rejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów P&R. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a później przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunki południowo-wschodnim, wzdłuż ul. Siewnej, dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.

Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe. Następnie, po pokonaniu magistrali kolejowej, dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Dwa perony zlokalizowane też będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha.

Inwestycja za 327 mln zł

Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli "Górka Narodowa", gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Przy pętli ma być też wybudowany terminal autobusowy oraz parking P&R. Łącznie, w ramach inwestycji, do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Wszystkie parkingi wyposażone będą w stacje do ładowania samochodów elektrycznych.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „INTERCOR” Sp. z o. o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o. o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska