Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa Łagiewnicka w Krakowie. Znane są szczegóły inwestycji

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trasa Łagiewnicka/ Jacek Masica
Pięć przystanków, w tym jeden podziemny, i 700-metrowy tunel pod terenami sanktuariów - taki przebieg będzie miała nowa linia tramwajowa, jaka powstanie w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej.

O samej drodze dla samochodów pisaliśmy wielokrotnie. Teraz poznaliśmy szczegóły dotyczące nowego połączenia tramwajowego między pętlą w Kurdwanowie a ul. Zakopiańską. Linia będzie przebiegać pod terenami sanktuariów Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Tam zaplanowano długi tunel i podziemny przystanek w rejonie mostu łączącego obie świątynie. - Ta linia znacznie poprawi dojazd do miejsc kultu - zaznacza Mariusz Piątkowski, prezes spółki Trasa Łagiewnicka. Zwraca uwagę, że krakowianie zyskają też szybkie połączenie tramwajowe z Kurdwanowa na Ruczaj i do Borku Fałęckiego.

Obecnie, aby z Kurdwanowa przedostać się na Ruczaj, tak tramwajem, jak i autem trzeba jechać dużym objazdem. - Kurdwanów to sypialnia Krakowa. Ostatnie badania ruchu wykazały, że wiele osób stamtąd dojeżdża na Ruczaj do pracy. Dzięki nowej linii będzie można znacznie szybciej przedostać się tam tramwajem. To powinno wpłynąć na zmniejszenie ruchu samochodowego na tej trasie - komentuje dr hab. inż. Andrzej Szarata, profesor Politechniki Krakowskiej.

Kontrowersje wśród mieszkańców budzi natomiast sama Trasa Łagiewnicka. Wielu z nich protestuje przeciwko szerokiej drodze, która przetnie miasto, biegnąc od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Przeciwnicy zwracają uwagę, że trasa miałaby sens i wpływ na odkorkowanie centrum, gdyby powstały także dwie kolejne - Zwierzyniecka i Pychowicka. - Sama Trasa Łagiewnicka niewiele pomoże. Efekt mogą przynieść dopiero trzy trasy - przyznaje Andrzej Szarata.

Kraków. Trasa Łagiewnicka [WIZUALIZACJE]

Sześć tuneli drogowych i jeden podziemny przejazd tramwajowy o długości ok. 700 metrów (wraz z przystankiem) ulokowany pod terenami sanktuariów w Łagiewnikach - poznaliśmy szczegóły prac w ramach rozpoczętej budowy Trasy Łagiewnickiej.

Nowa droga, przebiegająca od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej, o długości ok. 3,5 km, powstanie do 2020 r. Trasa ma mieć po dwa główne pasy ruchu w każdym kierunku. W tunelach zaplanowano jednak dodatkowe, trzecie pasy dla autobusów komunikacji zbiorowej, a na węzłach będą dochodzić jeszcze pasy do wyjazdu z trasy i wjazdu na nią. Tak szeroka droga, o czym pisaliśmy wielokrotnie, budzi kontrowersje wśród wielu mieszkańców. W ramach inwestycji powstanie też linia tramwajowa. Przedstawiciele spółki Trasa Łagiewnicka przedstawili nam dokładny jej przebieg.

Tramwajem do sanktuariów w 700-metrowym tunelu

Nowa trasa tramwajowa będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków (patrz mapa). Dzięki nowemu połączeniu tramwajowemu z Kurdwanowa nie trzeba będzie już jeździć na około do Borku Fałęckiego czy na Ruczaj. Zapewni ona też bezpośredni dojazd do świątyń.

Część trasy tramwajowej zostanie poprowadzona w tunelu o długości ok. 700 m, który wyznaczono pod terenami sanktuariów. Przy moście nad Wilgą, który łączy oba miejsca kultu, ma powstać podziemny przystanek.

Obok tunelu tramwajowego będzie przebiegał najdłuższy z tuneli drogowych, o długości ok. 680 m. Zaplanowano też inne przejazdy dla aut oraz mosty (patrz ramka). W okolicy ul. Turonia i Ludwisarzy nad tunelem ma powstać kompleks parkowy z boiskami i miejscami rekreacji.

Największe utrudnienia czekają mieszkańców w wakacje

22 lutego teren pod budowę Trasy Łagiewnickiej został przekazany wykonawcy (Budimex w konsorcjum z Ferrovial Agroman). Okoliczni mieszkańcy obawiają się, że tak duża budowa spowoduje ogromne utrudnienia.

- O wszelkich zmianach będziemy informować mieszkańców z wyprzedzeniem, tak by byli na nie odpowiednio przygotowani - przekonuje Mariusz Piątkowski, prezes spółki Trasa Łagiewnicka.

Do kwietnia potrwają wstępne prace, w tym porządkowe, i z nimi nie będą się wiązać utrudnienia drogowe. W kwietniu i maju mają być prowadzone roboty związane z przezbrajaniem terenu, szczególnie w rejonie ul. Turowicza i tam można się spodziewać pierwszych zwężeń w ruchu. - Plan jest jednak taki, aby podczas budowy na żadnej z ulic nie zamykać przejazdu dla samochodów w całości - zaznacza Krzysztof Migdał z zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.

Większe trudności pojawią się w okresie wakacyjnym (od czerwca do końca sierpnia). Wtedy przebudowana zostanie pętla tramwajowa w Kurdwanowie. W tym okresie (na ok. półtora miesiąca) zostanie ona zamknięta i nie będą do niej dojeżdżać tramwaje. Aby zmniejszyć utrudnienia dla pasażerów, planowane jest uruchomienie zastępczych autobusów oraz wprowadzenie tramwaju wahadłowego, który będzie mógł zmieniać kierunek jazdy przed pętlą.

Na początku, po zamknięciu pętli, kiedy będzie trzeba przygotować układ torowy dla tramwaju dwukierunkowego, dojazd do Kurdwanowa zapewnią zastępcze autobusy.

Latem roboty będą też prowadzone w rejonie ul. Turowicza i Zakopiańskiej, mogą się na nich pojawić utrudnienia. Szczegóły mają być znane na początku maja.

Gotowi do budowy kolejnych tras: Zwierzynieckiej i Pychowickiej

Eksperci i krakowianie wielokrotnie podkreślali, że wydanie 802 mln zł (ze spłatą kredytu: łącznie ok. 1,2 mld zł) na Trasę Łagiewnicką będzie marnotrawieniem pieniędzy, jeżeli nie powstaną kolejne trasy: Zwierzyniecka (z tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy) i Pychowicka, które de facto powinny być wybudowane w pierwszej kolejności. Trzy trasy mają odciążyć ulice w centrum, w tym Aleje Trzech Wieszczów.

- Jeżeli zostanie nam powierzona budowa dwóch kolejnych tras, to jesteśmy na to gotowi - deklaruje prezes Piątkowski.

Wszystko wskazuje na to, że niedługo spółka Trasa Łagiewnicka rzeczywiście zostanie upoważniona do budowy tras: Zwierzynieckiej i Pychowickiej (szacunkowy koszt obu to ok. 2 mld zł). Prezes Piątkowski przekonuje, że budowę dwóch nowych dróg można byłoby rozpocząć w 2020 r. po oddaniu Trasy Łagiewnickiej.

Wszystko mają rozpocząć konsultacje społeczne w sprawie przebiegu dwóch kolejnych dróg. Dotychczas ich przygotowaniem zajmował się Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Dla potrzeb tej miejskiej jednostki opracowywana była koncepcja tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej. Umowa z konsorcjum, którego liderem była spółka MP - Mosty, opiewała na 329 tys. zł. Kontrakt jednak rozwiązano i wypłacono część wynagrodzenia - 270 tys. zł.

Michał Pyclik z ZIKiT wyjaśnia: - Podczas konsultacji mieszkańcy nie przyjęli proponowanych rozwiązań i odstąpiono od dalszego opracowywania koncepcji.

Trasa Łagiewnicka

Parametry:

  • prędkość projektowa: 70 km/h
  • Długość jezdni: 3,5 km
  • Długość Torowiska: 2,3 km
  • Przebudowa ul. Zakopiańskiej: 0,6 km
  • Całkowita długość Tuneli: 2,1 km

Obiekty:

  • Tunele Drogowe: od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego i pod ul. Kobierzyńską (400 m); pod projektowaną ul. 8. Pułku Ułanów; pomiędzy ul. 8. Pułku Ułanów a Zakopiańską (585 m); pod ul. Zakopiańską; pod terenami sanktuariów (680 m); pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i Herberta (260 m).
  • Tunel Tramwajowy: pod terenami sanktuariów (700 m).
  • Mosty: w ciągu ul. Zakopiańskiej oraz w ciągu trasy głównej - oba nad rzeką Wilgą.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 8. Czym określamy słowo Fiakier?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
>>> Zobacz inne odcinki MÓWIMY PO KRAKOSKU

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska