W Nowej Hucie chcą takich wiat, jak w centrum

Małgorzata Stuch
Wiaty u zbiegu ulicy Karmelickiej i Alej powstały po kilku latach starań. Wcześniej ludzie mokli i marzli czekając na autobus
Wiaty u zbiegu ulicy Karmelickiej i Alej powstały po kilku latach starań. Wcześniej ludzie mokli i marzli czekając na autobus Andrzej Banaś
Pasażerowie komunikacji miejskiej narzekają, że mokną i marzną na przystankach autobusowych i tramwajowych. Chcieliby, aby na wszystkich stanęły wiaty i ławki. W wielu punktach miasta wiaty udało się już postawić, jednak nie wszędzie. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu obiecuje, że już wkrótce staną w centrum miasta, ale także na peryferiach, gdzie najbardziej ich brakuje.

- Przez kilka lat nie było ich w ogóle na bardzo uczęszczanym przystanku przy Alejach, a tuż za skrzyżowaniem z ul. Karmelicką. Chociaż zatrzymują się tu autobusy kilkunastu linii , wiaty długo nie dało się postawić - skarży się Danuta Nowak, mieszkanka Krowodrzy. - Tak samo nie ma zadaszenia i ławek na przystanku autobusowym naprzeciwko D. H. Jubilat - dodaje.

O wiaty dopominają się także mieszkańcy peryferyjnych osiedli nowohuckich, m.in. Chałupek, Wyciąża, Wolicy i Ruszczy. - Na autobusy, których jest mało, musimy czekać przy słupku i dobrze, jeżeli jest na nim chociaż rozkład jazdy. Nie mamy szans na jakąkolwiek ochronę przed wiatrem czy deszczem - mówi pan Marek, mieszkaniec os. Ruszcza.

Dodaje, że od dawna mieszkańcy wiejskich osiedli Nowej Huty proszą o lepsze przystanki. Potwierdza to Edward Porębski, przewodniczący rady Dzielnicy XVIII Nowa Huta, do którego trafiło wiele skarg w tej sprawie.

Urzędnicy z ZIKiT przyznają, że problem brakujących wiat jest poważny, ale wyjaśniają także, że jest szansa na zmianę sytuacji. - Postawiliśmy wiatę już na pl. Inwalidów, będzie również taka na przystanku naprzeciwko Jubilata - obiecuje Michał Pyclik z ZIKiT.

Dodaje, że dotąd przy Jubilacie nie było możliwości zrobienia zadaszenia, bo przeszkadzało w tym podziemne przejście. - Znaleźliśmy jednak niestandardowe rozwiązanie - wyjaśnia Pyclik. - W ciągu kilku dni gotowy będzie projekt wiaty z przeprojektowanymi fundamentami, tak by zapewniały stabilność i równocześnie nie naruszały konstrukcji przejścia.

Zapewnia, że jeśli zgłoszenie prac zostanie przyjęte przez Wydział Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa (procedura trwa miesiąc) to do końca maja wiata powinna stanąć. Powinna kosztować ok. 20-30 tys. zł - podaje Pyclik.

ZIKiT porozumiał się także z dzielnicą XVIII w sprawie budowy przystanków na peryferiach miasta. Zostaną tam wybudowane nowe zadaszenia. Do części z nich jest już przygotowywana dokumentacja i ZIKiT uzyskuje potrzebne decyzje administracyjne. Nowe wiaty powstaną między innymi na przystankach "Karowa" (ul. Karowa ), "Kujawy" i "Dymarek" (obie przy ulicy Dymarek), "Chałupki" (ul. Kłosowa ), "Chałupki - I" (ul. Truskawkowa), "Zaporębie" i "Droga do Pleszowa" (ul. Kąkolowa ), "Branice" (ul. Branicka ), "Żwirowa", "Przylasek Wyciąski" ,"Siejówka", "Wolka Sklep" (wszystkie trzy przy ul. Drożyska), Wróżenice" (ul. Wróżenicka ), "Wolica Las" i "Wolica ( przy ul. Brzeskiej)", "Ruszcza Cmentarz" (ul. Jeziorko ) oraz "Brama nr 5" (ul. Igołomska).

Dokumenty potrzebne do budowy tych wiat zostały już złożone do WAiU i UMK. Przygotowywana jest dokumentacja potrzebna do budowy wiaty na przystanku "Przylasek Rusiecki".

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie