Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Węzeł gordyjski w Czyżynach. Politechnika zamyka drogę, a nowa będzie za dwa lata - do Małopolskiego Centrum Nauki. Ta budzi kontrowersje

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Ulica Życzkowskiego oraz łącznik betonowy na jej końcu
Ulica Życzkowskiego oraz łącznik betonowy na jej końcu Joanna Urbaniec / Polska Press
Od połowy marca zostanie zamknięty betonowy łącznik ulicy Życzkowskiego z ulicą Stella-Sawickiego. Teren należy do Politechniki Krakowskiej. W tym miejscu znajduje się strefa ekonomiczna, gdzie pracują tysiące ludzi. Udrożnienie tego odcinka nastąpi dopiero, gdy powstanie droga do Małopolskiego Centrum Nauki (MCN). Czyli najwcześniej za dwa lata. Przebieg planowanej trasy budzi kontrowersje.

WIDEO: Krótki wywiad

Politechnika łącznik na końcu ulicy Życzkowskiego zamknie 16 marca. Na stałe. Znak informujący o tym pojawił się już w okolicy. Uczelnia zasłania się względami bezpieczeństwa.

- Przejazd techniczny z płyt betonowych został wykonany w przeszłości na potrzeby dojazdu do Głównego Punktu Zasilającego. Dla odciążenia ruchu na ul. Życzkowskiego Politechnika wyraziła zgodę na czasowe wykorzystanie go także przez pojazdy ciężarowe, obsługujące liczne wówczas inwestycje budowlane w okolicy – tłumaczy Małgorzata Syrda-Śliwa, rzeczniczka PK.

Jak jednak dodaje, przejazd w ostatnim czasie "w sposób nieuprawniony był też wykorzystywany przez pojazdy osobowe, również do nielegalnego parkowania (…), a nawet do nielegalnego wyrzucania śmieci". - Rodzi to liczne niebezpieczeństwa, skutkuje dewastacją zieleni – tłumaczy rzeczniczka. I uczelnia przejazd zamyka.

Problem z dojazdem

Sytuacja w tym rejonie miasta mocno się jednak zmieniła. Na Życzkowskiego wybudowano liczne biurowce, gdzie pracują setki, jeśli nie tysiące osób. Przez betonowy łącznik ludzie chodzą na skróty do pracy, albo dojeżdżają samochodami od ul. Stella-Sawickiego.

Ten rejon Czyżyn jest co prawda dobrze skomunikowany, m.in. tramwajem od strony al. Jana Pawła II, ale ul. Życzkowskiego jest dość długa (ma 1 km). Uczynienie z niej ulicy ślepej doprowadzi do sporego zakorkowania się tego rejonu, bo wjazd i wyjazd będzie możliwy tylko od al. Jana Pawła II. PK nie zamierza jednak w żaden sposób tego problemu rozwiązać.

Droga zamknięta, bo będzie droga do MCN

- Sytuację w tym rejonie poprawi zapewne realizacja inwestycji w postaci nowej drogi do MCN Cogiteon, która w założeniach ma przebiegać częściowo po trasie obecnego przejazdu i łączyć ul. Stella Sawickiego z ul. Życzkowskiego. Do czasu jej powstania PK planuje ograniczyć możliwość korzystania z tzw. drogi technologicznej – mówi rzeczniczka PK.

Bardzo krytycznie o działaniach Politechniki wypowiada się radny dzielnicowy Jakub Łoginow. - Politechnika szantażuje miasto, bo chce, żeby to ono zbudowało drogę w wariancie do MCN, bez dokładania się nawet złotówki ze strony uczelni. Tymczasem to PK powinna wybudować chodniki i remontować drogę – przekonuje radny.

Radny podkreśla, że na dotychczasowe wnioski do uczelni o budowę drogi, ta odpowiadała negatywnie lub proponowała miastu wykup terenu. - Zachowują się jak deweloper, choć w ustawie o szkolnictwie wyższym jest artykuł mówiący, że uczelnie mają obowiązek prowadzić działania na rzecz wspólnoty lokalnej. PK ma to zresztą w swoim statucie – dodaje radny.

Droga za dwa lata, najpierw konsultacje

Na chwilę obecną sytuacja wygląda tak, że PK zamyka przejazd, a nowy pojawi się, jak powstanie droga do MCN. Czyli w najlepszym wypadku za dwa lata. Proponowana droga budzi bowiem sporo kontrowersji. Jej zakładany przebieg będzie tuż pod oknami mieszkańców osiedla Akademickiego, czego ci nie chcą.

Miasto już zapowiedziało konsultacje społeczne ws. drogi co MCN. Wstępna koncepcja przebiegu drogi jest już gotowa i za tydzień zostanie pokazana mieszkańcom. - Aktualnie jest poprawiana. Zakłada m.in. rondo, dwa rozgałęzienie i zatoki parkingowe – mówi Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Konsultacje potrwają od 12 marca do 3 kwietnia. Najpierw mieszkańcom udostępniona zostanie ankieta elektroniczna, a potem odbędą się spotkania w podgrupach z udziałem ekspertów. Na koniec przewidziano dyżury do rozstrzygania indywidualnych spraw.

Petycja do uczelni, władz wojewódzkich i miasta

Mieszkańcy Czyżyn podpisują się po internetową petycją do PK, władz miasta i województwa, żeby zmienić przebieg drogi do MCN oraz utworzyć ogólnodostępny teren zielony w rejonie zachodniej części pasa startowego dawnego lotniska.

- Droga na płytach betonowych musi być ucywilizowany, ale nie powinna prowadzić do MCN, przez obecne tereny zielone. Dojazd do MCN powinien powstać od strony Bora-Komorowskiego – przekonuje Jakub Łoginow.

Radny postuluje, aby w rejonie pasa startowego utworzyć np. uczelniany ogród doświadczeń. - Nie chodzi też o to, żeby na całym obszarze uniemożliwić jakąkolwiek zabudowę. Ta może powstać bliżej kampusu i wydziału mechanicznego PK, gdzie mogą pojawić się kolejne obiekty uczelniane, nawet wyższe, niż te istniejące – zaznacza radny.

MCN to inwestycja urzędu marszałkowskiego. Na mocy umowy urzędu z władzami Krakowa, układ drogowy zrealizuje jednak ZDMK. Droga ma być gotowa do 2022 r. Jej koszt szacowany jest na 12 mln zł, dzielony po połowie na urząd marszałkowski i urząd miasta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska