Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakopianka Rdzawka-Nowy Targ. Podpisali umowę na budowę drogi [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Do 2023 roku przejedziemy z Krakowa dwupasmową zakopianką aż do Nowego Targu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 16 kilometrów nowej drogi z Rdzawki do Nowego Targu.

W środę w Rdzawce na Piątkowej Górze Tomasz Pałasiński, dyrektor GDDKiA w Krakowie podpisał umowę z przedstawicielem firmy Intercor z Zawiercia. Umowa opiewa na 880 mln zł - tyle będzie kosztowało projektowanie i budowanie nowej zakopianki.

Szeroka droga

- W ramach inwestycji powstanie nieco ponad 16 kilometrów nowej dwujezdniowej drogi, po dwa pasy w każdym kierunku - mówi Tomasz Pałasiński. - Nowa droga powstanie w zupełnie nowym przebiegu.

W ramach inwestycji na 16 kilometrach powstaną cztery węzły drogowe - w Obidowej, Klikuszowej i dwa w Nowym Targu. Projektowana zakopianka zakończy się za Nowym Targiem, niemal na granicy z gminą Szaflary.

W ramach inwestycji wybudowane zostaną 22 obiekty inżynieryjne - mosty, wiadukty, estakady. Wykonawca ma zrobić także drogi obsługujące tereny przyległe, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, a także kanalizację, odwodnienie, ekrany akustyczne, czy przejścia dla zwierząt przy nowe szosie.

DK47. Budowa zakopianki Rdzawka - Nowy Targ [MAPA, WIZUALIZACJE]

- Przewidujemy 23 miesiące na projektowanie i 26 miesięcy na budowę. Ten okres nie obejmuje miesięcy zimowych. Naszym zdaniem jest to czas, który powinien wystarczyć. O ile oczywiście pogoda nie spłata nam jakichś niespodzianek - mówi dyrektor GDDKiA.

Projekt, a co za tym idzie pozwolenie na budowę, czyli tzw. zezwolenie na realizację inwestycji drogowej powinno być za ok. 20 miesięcy. Przewidywany początek robót w terenie to sierpień 2020 roku.

Od Naprawy roboty trwają

Z kolei za dwa lata ma zakończyć się praca na wcześniejszym odcinku prac - od Lubnia do Rabki-Zdrój. - Roboty te podzielone są na trzy etapy. Najtrudniejsze prace są przy budowie tunelu pod Luboniem Małym. Zbliżamy się do połowy, mamy już wydrążone niemal 2 kilometry tunelu (dwa tunele po kilometrze dla każdego z kierunków jazdy). Cały tunel będzie liczył w sumie 4 kilometry, po 2 w każdym kierunku - mówi Pałasiński.

Pozostałe odcinki od Lubnia do tunelu i za tunelem do Rabki GDDKiA chce otworzyć na wakacje przyszłego roku. Tunel zaś ma być gotowy w 2020 roku.

Najszybciej, bo już za kilka tygodni mają być wpuszczone auta na dwukilometrowy odcinek nowej drogi od Chabówki do Zbójeckiej Góry.

Koniec drogi w Nowym Targu

Drogowcy zaznaczają, że nowa droga jest konieczna, bo natężenie ruchu na tym odcinku drogi krajowej jest z roku na rok coraz większe. Z badań wynika, że średnio na dobę odcinek ten pokonuje od 14 do 18 tys. samochodów, przy czym ilość ta się zwiększa gdy są zimowe ferie lub wakacje.

Choć większość z samochodów kieruje się w stronę Zakopanego, za Nowym Targiem GDDKiA nie planuje juz budowy drogi ekspresowej. Rozważany jest pomysł budowy trzeciego pasa na trasie Nowy Targ-Zakopane.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska