Zanim umieścisz reklamę, sprawdź, czy spełnia wymogi

Józefa Piotrowska-Strigl
Odpowiadamy na pytania Czytelników.

Janusz W.: Wędrując po ulicach naszych miast i miasteczek odnoszę wrażenie, że każdy, na każdym obiekcie, nawet zabytkowym, może dowolnie umieszczać jakąkolwiek reklamę. Często taka reklama razi brzydotą i niestosownością co do miejsca. Przykładem mogą być zabytkowe budynki oblepione reklamami firm budowlanych czy remontowych. Spotkałem się również z umieszczeniem reklamy w taki sposób, że zagraża ona użytkownikom drogi, stanowi zaporę dojazdu do osiedli pojazdom uprzywilejowanym. Jak więc to jest z tymi reklamami? Czy w Polsce panuje w tym względzie wolnoamerykanka i nikt nad tym nie panuje?

Prawo budowlane stanowi, że na zainstalowanie reklamy potrzebne jest pozwolenie budowlane. Dotyczy to budynków będących w rejestrze zabytków. Decyzja o pozwoleniu na budowę inwestycji reklamowej, realizowanej na obiekcie zabytkowym może być wydana wyłącznie po uprzednim uzyskaniu przez inwestora pozwolenia wydanego przez właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Pozwolenie nie jest konieczne, gdy tablice lub urządzenia reklamowe mają być zainstalowane na obiektach nie wpisanych do rejestru zabytków, a jedynie objętych ochroną konserwatorską na podstawie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Przepisy nie zawierają uregulowań co do wielkości i miejsc reklam umieszczonych na budynkach. Jedyne ograniczenie, z którym musi się liczyć inwestor, dotyczy warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych.

Mianowicie, na budynku mieszkalnym wielorodzinnym mogą być zainstalowane urządzenia i inne nośniki reklamowe pod warunkiem, że nie ograniczą one oświetlenia dziennego mieszkania. Można je zatem umieszczać na ścianach, na których nie ma żadnych okien, albo na oknach, które należą do klatek schodowych. Dopuszczalne jest również umieszczenie reklamy na czas prowadzenia robót budowlanych, dotyczących elewacji budynku nawet w przypadku, gdyby miało to wpływ na ograniczenie oświetlenia dziennego mieszkań.

Inne są warunki dotyczące ustawiania tablic reklamowych w pasie drogowym. Na ich zainstalowanie wymagana jest zgoda zarządcy drogi, wydana w formie decyzji administracyjnej. To, czy w danym miejscu mogą być umieszczone reklamy, zależy od tego, czy mamy do czynienia z terenem zabudowanym, nie zabudowanym oraz od kategorii drogi.

Ustawa o drogach publicznych wylicza miejsca, w których w ogóle nie wolno stawiać reklam - za wyjątkiem parkingów. Dotyczy to skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi oraz wiaduktów kolejowych znajdujących się w pasie drogowym.

Osobie, która umieści reklamę w miejscu niedozwolonym, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego może nakazać jej rozbiórkę. W mniej rażących przypadkach instalator reklamy może czynić starania o jej legalizację. Jest to jednak traktowane jako samowola budowlana i pociąga za sobą odpowiedzialność karną inwestora.

Zanim więc umieścisz reklamę sprawdź, czy dopełniłeś wszelkich formalności związanych z jej legalnym funkcjonowaniem.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie