https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Będzie zachodnia obwodnica Zielonek. Są konsultacje w sprawie tej nowej trasy wolbromskiej

Barbara Ciryt
Mieszkańcy gminy Zielonki sprawdzają na dokumentach projektowych przebieg zachodniej obwodnicy, czyli nowej trasy wolbromskiej
Mieszkańcy gminy Zielonki sprawdzają na dokumentach projektowych przebieg zachodniej obwodnicy, czyli nowej trasy wolbromskiej Fot. Barbara Ciryt
Budowa zachodniej obwodnicy Zielonek jest w zasięgu ręki mieszkańców i samorządowców, którzy czekają na nią od ponad 40 lat. Ma wyprowadzić ruch z centrum gminy, którędy przejeżdża obecnie ponad 20 tys. pojazdów na dobę. Nieustannie w wielkich w korkach.

Jest szansa, że jeszcze w tym roku będzie decyzja środowiskowa na ulokowanie zachodniej obwodnicy Zielonek, czyli nowej trasy wolbromskiej, a w przyszłym roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ogłosi przetarg na projekt i budowę nowej drogi. Niektórzy mieszkańcy Zielonek nie dowierzają, że tak niewiele dzieli ich od budowy nowej trasy.

- Nie możemy się jej doczekać, bo ziemie rezerwowane są od ponad 40 lat. Teren jest zablokowany, działek nie sposób zagospodarować, a w centrum Zielonek nie sposób żyć. Natężenie ruchu jest tak duże, że w godzinach szczytu pojazdy tutaj już nie jadą tylko stoją. Niecierpliwie czekamy na nową trasę - mówi Władysław Orzechowski, sołtys Zielonek.

Preferowany wariant nowej drogi mieszkańcy mieli okazją zobaczyć podczas konsultacji społecznych, które gmina Zielonki zorganizowała przed kilkoma dniami. Ludzie narzekali tylko, że czasu na przedstawienie swoich uwag jest zbyt mało. 29 listopada minął termin składania wniosków o ewentualne zmiany czy korekty. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska ma się nimi zająć przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia.

Inwestycję przygotowuje Zarząd Dróg Wojewódzkich, bo nowa trasa powstaje w ciągu drogi wojewódzkiej nr 974 Kraków-Wolbrom. całość nowej drogi ma mieć 5 kilometrów, z tego część - 1 km - poprowadzi przez Kraków od ul. Pachońskiego, a dalszy czterokilometrowy odcinek prowadzi w okolicy Zielonek, następnie Pękowic do granicy z Trojanowicami.

Założenia i usytuowanie nowej drogi przedstawiał mieszkańcom gminy Zielonki projektant z firmy Klotoida - Hubert Pawlak. Zaznaczył, że trasa została podzielona na dwie części.

- Pierwsza to odcinek południowy od ul. Pachońskiego w Krakowie do węzła projektowanej północnej obwodnicy Krakowa znajdującego się na terenie gminy Zielonki. W tej części planowane są dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę rozdzielone 2,5 metrowym terenem zieleni - informował Hubert Pawlak i zaznaczał, że odcinek ten jest przygotowywany do przyjęcia 30 tys. samochodów na dobę.

Natomiast w drugiej części powstającej trasy, czyli na odcinku północnym przewiduje się natężenie ruchu - 15 tys. pojazdów na dobę. - Na tym odcinku za węzłem północnej obwodnicy Krakowa do granic Zielonek i Trojanowic planowane są dwie jezdnie po jednym pasie ruchu - mówił projektant.

Dla mieszkańców gminy Zielonki, których nieruchomości znajdują się w okolicy nowej drogi, ważne były informacje o planowanych ekranach akustycznych. Dopytywali o nie i wskazywali, że w przedstawianych opracowaniach brakuje ekranów na zabudowanych już odcinkach. Krzysztof Olawski, przewodniczący osiedla Łokietka w Zielonkach zaznaczał, że dokumenty oparto na starych mapach, które nie uwzględniają najnowszej zabudowy.

- Dokumenty przygotowujemy od 2012 roku, być może w ostatnich czasach powstały nowe domy. Będziemy to uwzględniać i weryfikować sprawę budowy ekranów na etapie projektowania - mówi Aneta Zięba z Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Wójt Zielonek Bogusław Król popierając mieszkańców mówi, że we wnioskach przekazanych do RDOŚ zwrócił uwagę na konieczność uzupełnienia ekranów. - Uważam, że 50 metrowe przerwy w całym ciągu ekranów są nieuzasadnione - mówi.

Kolejnym problemem zgłaszanym przez mieszkańców jest brak ścieżek rowerowych wzdłuż nowej drogi.

- Ścieżki są tylko po stronie Krakowa i kończą się dokładnie na granicy naszej gminy. Przykro nam z tego powodu, bo wielu mieszkańców chętnie jeździłoby do miasta na rowerze. Nawet do pracy z Pękowic do Krakowa można jechać rowerem - mówił jeden z mieszkańców.

Wójt i w tej sprawie przyznał racje mieszkańcom i obiecał na etapie projektowania upominać się o drogi rowerowe. - Nie sądzę, żeby po wydaniu decyzji środowiskowej było to kłopotem, bo jazda na rowerze nie jest uciążliwa dla środowiska i nie generuje hałasu - mówi wójt.

Obwodnica w terenie

Długość
- Nowa trasa wolbromska, czyli zachodnia obwodnica Zielonek ma mieć 5 km długości razem z (około kilometrowym) odcinkiem na terenie Krakowa.

Przebieg
- Budowa Nowej drogi jest planowana od ul. Pachońskiego w Krakowie. Dalej ma przejść na teren gminy Zielonki. Jej przebieg planuje się pod linią energetyczną wysokiego napięcia. W Zielonkach ma prowadzić między ul. Na Popielówkę i Długopolską, następnie za halą sportową i cmentarzem w rejonie ulicy Pękowickiej. Tam ma być węzeł autostradowy Północnej Obwodnicy Krakowa. Następnie nowa trasa wolbromska ma przeciąć ulicę Jurajską w Pękowicach i dochodzić do ul. Krakowskie Przedmieście przy granicy Zielonek z Trojanowicami. To miejsce, gdzie nowa droga ma się połączyć z istniejącą trasą Kraków-Wolbrom.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Koniec papierowego L4. Twoje zwolnienie w internecie

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
JAKIE KONSULTACJE TYLKO PRZEZ TO ŻE MIESZKAŃCY WYMUSILI TO ŁASKAWIE POKAZUJĄ PLANY KTÓRE SA NIERZETELNIE OPRACOWANE,CIĄG ULICY KTÓRA POTOCZNIE NAZYWANA OBWODNICĄ ZIELONEK BĘDZIE AUTOSTRADĄ DO KLEPARZA A MORZE TAK PRZECIĄĆ RYNEK I NA ŚRODKU RONDO CO BY KIEROWCY NIE MUSIELI WYSIADAĆ .
...
Widocznie dobrze go znają. Im dalej będą go trzymać od tej obwodnicy, tym większe szanse, ze ona powstanie.
Już chciał budować wiadukt w Batowicach i skończyło się kompromitacją. Czy ukazało się gdzieś jego wytłumaczenie tej sprawy? Nieterminowe oddanie skrzydła szkoły w Zielonkach? Szkoła w Przybysławicach? Itd., itp.
n
nikt
Nie wiem dlaczego projektanci robiąc projekt nie myślą racjonalnie - brakuje chodników mimo iz oczywistym jest że ruch pieszych będzie wzdłuż tej drogi. Przykładem jest wybudowanie mostu nad Prądnikiem/Białuchą w Pękowicach który nie będzie miał żadnych chodników lub miejsca na wykonanie chodnika w przyszłości a most ten będzie łącznikiem pomiędzy Trojanowicami i Pękowicami i oczywistym jest, ze np. dzieci mieszkające w Trojanowicach będą chciały dojechać rowerem do szkoły w Zielonkach i można by to zrobić w sposób bezpieczny jadąc wzdłuż drogi chodnikiem.
g
gosc
Relacja tak słodka jak sok od babci - w rzeczywistości końcowa część spotkania bardzo energetyczna, dużo pretensji części uczestników - co ciekawe - pod adresem wójta mino iż inwestorem jest województwo.
M
M.
Nie ma się co podniecać. Ekolodzy zablokują pod hasłem "Precz z autostradą do centrum miasta". Wpływowe lobby w Krakowie też będą to blokowały, bo łatwiejszy dojazd z przedmiesc oznacza odpływ podatników z miasta i pojawienie się na rynku konkurencyjnych terenów pod deweloperkę. Wiele osób w Krakowie ceni sobie urok osobisty deweloperów i niechętnie będzie się dzielić tym urokiem z podkrakowskimi gminami.
k
krk
huj znimi Bog z nami . zielonki -k**** i zlodziej piechota tirowy _piechozta
m
mikołaj
miejsca dosyć,że można nawet autostradę
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska