Spis treści
Oprócz przywiezionych pamiątek z zagranicznych wyjazdów, pocztą możemy otrzymać "pamiątkę", której nie chcielibyśmy dostać. Chodzi o mandat za przekroczenie prędkości.
Wśród kierowców i na forach internetowych wiele jest dyskusji, jaka jest tolerancja zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych fotoradarów i o ile możemy "przekroczyć licznik".
Tolerancja pomiarów
Niemiecki automobilklub ADAC podjął się analizy tolerancji zachodnich fotoradarów.
I tak w Niemczech tolerancja fotoradarów stacjonarnych wynosi zaledwie 3 km/h, przy prędkości do 100 km/h. Oznacza to, że - teoretycznie - jadąc przy ograniczeniu prędkości do 100 km/h, na "sucho" ujdzie nam nasza prędkość rzeczywista wynosząca do 103 km/h.
Tolerancja niemieckich fotoradarów powyżej 100 km/h, wynosi 3 procent zmierzonej prędkości.
Niemieckie samochody policyjne wyposażone w radar mają tolerancję trochę wyższą. wynosi ona 5 km/h (przy prędkości do 100 km/h) lub 5 procent (przy prędkości powyżej 100 km/h).
Tolerancja pomiarów w Europie Zachodniej
A jaką tolerancję mają pomiary w innych krajach Europy Zachodniej?
- Austria: Do pomiarów laserowych stosuje się tolerancję 3 km/h lub 3 procent (przy dopuszczalnej prędkości powyżej 100 km/h); dla pomiarów radarowych 5 km/h lub 5 procent (przy prędkości dozwolonej powyżej 100 km/h);
- Szwajcaria: Do pomiarów laserowych stosuje się tolerancję 3 km/h poniżej 100 km/h, 4 km/h przy 101-150 km/h, 5 km/h od 151 km/h; do pomiarów radarowych 5 km/h poniżej 100 km/h, 6 km/h przy 101-150 km/h i 7 km/h od 151 km/h;
- Włochy: stosuje się tolerancję wynoszącą do 5 % prędkości;
- Hiszpania: tolerancja 7 km/h poniżej 100 km/h, 7% od 100 km/h;
- Francja: 5 km/h poniżej 100 km/h, 5 % powyżej 100 km/h; dla systemów mobilnych 10 km/h poniżej 100 km/h, 10 procent powyżej 100 km/h.
Ile na prędkościomierzu?
Mimo, że prędkościomierze są już bardzo dokładne, to jednak i tu mamy do czynienia z zawyżaniem osiąganej przez nas prędkości. Widać to bardzo wyraźnie, zwłaszcza jeśli równolegle korzystamy z urządzeń, które odbierają sygnał GPS.
Zgodnie z unijną dyrektywą odchylenie wskazań nie może przekroczyć 10 proc. plus 4 km/h. Oznacza to, że maksymalnie samochód, którego prędkościomierz pokazuje 120 km/h, może faktycznie osiągnąć prędkość "zaledwie" 104 km/h. W nowych samochodach różnice między faktyczną, a mierzoną przez prędkościomierz prędkością nie są tak duże. Zazwyczaj wynoszą one kilka kilometrów na godzinę.
Pamiętajmy jednak, że prędkościomierz nigdy nie może pokazywać prędkości mniejszej niż rzeczywista.
