Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejny rok robót i utrudnień na Igołomskiej w Krakowie. Kiedy koniec prac? [ZDJĘCIA]

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Dobiega końca kolejny rok robót i utrudnień dla kierowców na ulicy Igłomskiej.  Prace trwają już jednak od... 2017 roku
Dobiega końca kolejny rok robót i utrudnień dla kierowców na ulicy Igłomskiej. Prace trwają już jednak od... 2017 roku Anna Kaczmarz
Dobiega końca kolejny rok robót i utrudnień dla kierowców na ulicy Igłomskiej - czyli jednej z głównych dróg wjazdowych do miasta, na której regularnie tworzą się korki. Jest ona poszerzana z jednego do dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków na odcinku od Giedroycia do skrzyżowania z Brzeską. Prace trwają już jednak od... 2017 roku. "Aktualnie stan zaawansowania prac na ulicy Igołomskiej osiągnął 83%" - informują urzędnicy miejscy. Cała inwestycja zakończyć ma się dopiero w... 2022 roku, czyli ponad dwa lata później niż było do pierwotnie deklarowane. Co się wydarzyło?

FLESZ - Płaca minimalna pójdzie w górę

- Intensywne prace drogowe toczą się na odcinku od ul. Szymańskiego do skrzyżowania z ul. Brzeską. W pobliżu pętli autobusowej Pleszów wybudowany został most oraz przebudowany wiadukt kolejowy ArcellorMittal – prace na tych obiektach dobiegły końca. Ukończone zostały także zasadnicze prace przy przepuście w rejonie ul. Sitowiny, Narcyza Wiatra, a także na węźle zlokalizowanym przy ul. Szymańskiego, Rusieckiej, którego zadaniem jest przeprowadzenie bezkolizyjnego ruchu ul. Igołomską nad łącznicą dróg lokalnych"

- wyliczają urzędnicy z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

I podkreślają również m.in., że na odcinku pomiędzy ul. Czeczeńską, a ul. Waligórskiego budowany jest tunel o długości 318 m.

- Ukończone zostały prace przy budowie konstrukcji obiektu, na którym docelowo powstanie skrzyżowanie w formie ronda. Zadaniem tunelu będzie prowadzenie wyłącznie ruchu pojazdów poruszających się ul. Igołomską (dwie oddzielne jezdnie). Nad nim samym – na rondzie – będzie odbywał się głównie ruch lokalny. Pojawią się tu chodniki oraz drogi dla rowerów – ruch rowerowy w tym miejscu będzie się odbywał po stronie północnej obiektu, poprzez wydzielony na drogach serwisowanych pas dla rowerów (w kierunku od centrum Krakowa do Igołomi), a w przeciwnym kierunku rowerzyści będą włączać się do ruchu ogólnego. Na ukończeniu są prace pracy przy budowanym wiadukcie w rejonie ul. Rzepakowej - podkreślają w ZDMK.

Na całym rozbudowywanym odcinku Igołomskiej trwa obecnie również m.in. montaż ekranów akustycznych.

Kiedy więc kierowcy na całym rozbudowywanym odcinku ul. Igołomskiej (od Giedroycia do skrzyżowania z Brzeską) pojadą dwoma nowymi pasami w każdym z kierunków?

- Planujemy, że będzie to możliwe pod koniec 2021 roku - odpowiadają w ZDMK.

Koszt inwestycji to ok. 250 mln zł.

ymczasem przypomnijmy po raz kolejny, że zgodnie z pierwotnym harmonogramem roboty, które trwają od 2017 roku, zakończyć miały się już w 2019 roku.

Już w pierwszej połowie 2018 roku okoliczni mieszkańcy zaczęli skarżyć się na zastój w robotach. - Na budowie nadal widać okres zimowy, a pracowników brak. Linia tramwajowa do Pleszowa (modernizowana w ramach prac na Igołomskiej) od kilku miesięcy stoi gotowa, a tramwaje nie jeżdżą - skarżyli się na naszych łamach mieszkańcy. Tymczasem urzędnicy zamiast o zastoju w robotach woleli eufemistycznie mówić o tym, że „prace były mniej intensywne”. Przyznali jednak, że opóźnienia na budowie spowodowane są koniecznością wykonania dodatkowych robót. „Zostały wykonane ekspertyzy w wyniku których stwierdzono, że podłoże odmienne jest w stosunku do zakładanego. Z tego powodu wykonywane są dodatkowe wzmocnienia pod zaprojektowanymi konstrukcjami nawierzchni” - informowali pracownicy w ZDMK.

Co więcej do inwestycji, która miała kosztować ok. 145 mln zł, miasto musiało dołożyć ponad 60 mln zł.

Dokładnie dwa lata temu, w grudniu 2018 roku, w ZDMK przekonywali, że... w pełni rozbudowa ul. Igołomskiej zakończyć ma się w połowie maja 2020 r. Co więc się wydarzyło się, że teraz pojawia się data "marzec 2022 roku"?

Ze strony pracowników ZDMK padają kolejne argumenty. Przekonują, że wydłużyły się w czasie też prace m.in. przy przebudowie wiaduktu PKP nad ul. Igołomską, ponieważ nie został on wyłączony całkowicie z ruchu pociągów.

- Nasze prace toczą się przy zachowaniu ruchu kolejowego, co znacząco wpływa na postępy prac w tym miejscu. Taka organizacja ruchu wpływa również na ich wydłużenie - informuje zespół prasowy Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Urzędnicy przekonują również, że "Opóźnienia nie nastąpiły z winy wykonawcy". Wysłaliśmy więc szereg pytań do wspomnianego wykonawcy (konsorcjum firm. lider to ZUE). Czekamy na odpowiedź.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska