Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Bronowicki armagedon. Rozpoczął się wielki remont [ZDJĘCIA]

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
W sobotę rozpoczęła się przebudowa ulic: Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej. Wprowadzone zostały wielkie zmiany w rozkładach jazdy MPK. Zamiast tramwajów do Bronowic kursują zastępcze autobusy. W poniedziałek rano kierowcy i pasażerowie MPK musieli zmierzyć się z pierwszymi utrudnieniami. Korki utworzyły się m.in. na ulicy Lea, a w autobusach panował tłok. Po godzinie 9.30 sytuacja poprawiła się.

Modernizacja linii tramwajowej spowoduje zawieszenie kursów tramwajów na odcinku od Teatru Bagatela aż do Bronowic - zapowiedzieli już kilka dni temu urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Co oznacza, że tramwaje nie mogą - przez aż 10 miesięcy - z ul. Dunajewskiego i ul. Podwale skręcać w ul. Karmelicką i dojeżdżać do Bronowic. W ostatnich dniach urzędnicy zmieniali jednak koncepcję, jak zorganizować komunikację zastępczą. Ostatecznie zdecydowali, że w zamian za tramwaje, od soboty, z przystanku Teatr Bagatela w kierunku Bronowic odjeżdżają dwa zastępcze autobusy - numer 704 (kurs co 3 minuty) i 713 (kurs co 6 minut). Pierwszy z nich dojeżdża do Bronowic Małych, a drugi kończy trasę na ul. Piastowskiej. Autobusy jeżdżą ulicami alternatywnymi do tych remontowanych.

Niespodziewanie - bo wcześniej nie było mowy o takiej możliwości - urzędnicy z ZIKiT poinformowali, że od 1 października, w ograniczonej formie, tramwaje będą kursować w Bronowicach. Tramwaj numer 74 pojedzie jednak tylko między dwiema bronowickimi pętlami, czyli między osiedlem Widok (Bronowice Małe) a pętlą przy ul. Lucjana Rydla. - Pracownicy wykonawcy inwestycji, czyli firmy ZUE, poinformowali, że będzie możliwość uruchomienia tramwaju między pętlami. Tramwaj częściowo odciąży zastępcze autobusy - mówi Michał Pyclik, rzecznik prasowy ZIKiT. Ale tramwaj 74 będzie pełnił funkcję tylko „linii osiedlowej”; by dojechać do centrum miasta mieszkańcy i tak będą musieli wsiąść do autobusów.

Zmiany spowodowane remontem w Bronowicach odczują też mieszkańcy innych części Krakowa. W zamian za tramwaje nr 4, 13 i 44 na torowiska wyjechał jeden tramwaj numer 73 (trasa Nowy Bieżanów - Teatr Bagatela - Wzgórza Krzesławickie). Z kolei w zamian za tramwaje nr 8 i 20, od soboty po krakowskich torowiskach kursuje tramwaj numer 78 (trasa Borek Fałęcki - Teatr Bagatela - Mały Płaszów). Tramwaje nr 14 i 24 zostały skierowane do Cichego Kącika.

Prezydent Jacek Majchrowski zapowiedział, że na najbliższej sesji Rady Miasta Krakowa (środa) wystąpi do radnych z wnioskiem o zwolnienie pasażerów z opłat za przejazdy liniami 704, 713 oraz 74. Musi być w tej sprawie przyjęta uchwała i można spodziewać się, że zostanie uchwalona. Będzie to niewielkie pocieszenie tylko dla poruszających się po tym rejonie. Po dojechaniu w okolice Teatru Bagatela, by kontynuować podróż, będą musieli kupić bilet.

Wielkie zmiany dotyczą też kierowców (patrz mapka powyżej). Auta nie mogą już poruszać się całą ul. Królewską oraz ul. Bronowicką - na odcinku od skrzyżowania z ul. Głowackiego do skrzyżowania z ul. Rydla. Ulicą Kazimierza Wielkiego w obu kierunkach jeżdżą tylko autobusy MPK, kierowcy mogą poruszać się nią tylko w stronę ul. Piastowskiej. A to oznacza, że jadący z Bronowic w kierunku centrum, z uwagi na brak możliwości przejazdu ul. Królewską i Kazimierza Wielkiego, muszą szukać objazdów, m.in. przez ul. Lea. Ta z kolei na dużej części jest też ulicą jednokierunkową. Z ul. Lea można wyjechać na Aleje. Ulicą Józefitów można „przeciąć” ul. Królewską tylko w kierunku Kazimierza Wielkiego. Z kolei w obie strony „przeciąć” można ul. Królewską jadąc al. Kijowską. Korki mogą być więc gigantyczne.

Kierowcy mogą czuć się zirytowani utrudnieniami tym bardziej, że te związane z remontem trasy do Bronowic skumulują się z powodowanym robotami PKP. Kolejarze zamknęli m.in. przejazd przez tory w ul. Rydla. Gdyby urzędnicy miejscy nie odkładali w czasie remontu w Bronowicach, do kumulacji utrudnień by nie doszło.

W sobotę rozpoczęła się też przebudowa jednej z najbardziej znanych krakowskich ulic - Sławkowskiej. - Nawierzchnia asfaltowa zostanie zastąpiona kamienną. Jezdnia będzie zwężona, co pozwoli poszerzyć chodniki dla pieszych - wyliczają urzędnicy z ZIKiT. Przebudowa ul. Sławkowskiej potrwa ok. dwóch miesięcy. W tym czasie nie będą mogły wjeżdżać na nią samochody. Piesi będą mogli jednak tą ulicą przechodzić.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska