https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Bronowicki armagedon. Rozpoczął się wielki remont [ZDJĘCIA]

Arkadiusz Maciejowski
W sobotę rozpoczęła się przebudowa ulic: Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej. Wprowadzone zostały wielkie zmiany w rozkładach jazdy MPK. Zamiast tramwajów do Bronowic kursują zastępcze autobusy. W poniedziałek rano kierowcy i pasażerowie MPK musieli zmierzyć się z pierwszymi utrudnieniami. Korki utworzyły się m.in. na ulicy Lea, a w autobusach panował tłok. Po godzinie 9.30 sytuacja poprawiła się.

Modernizacja linii tramwajowej spowoduje zawieszenie kursów tramwajów na odcinku od Teatru Bagatela aż do Bronowic - zapowiedzieli już kilka dni temu urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Co oznacza, że tramwaje nie mogą - przez aż 10 miesięcy - z ul. Dunajewskiego i ul. Podwale skręcać w ul. Karmelicką i dojeżdżać do Bronowic. W ostatnich dniach urzędnicy zmieniali jednak koncepcję, jak zorganizować komunikację zastępczą. Ostatecznie zdecydowali, że w zamian za tramwaje, od soboty, z przystanku Teatr Bagatela w kierunku Bronowic odjeżdżają dwa zastępcze autobusy - numer 704 (kurs co 3 minuty) i 713 (kurs co 6 minut). Pierwszy z nich dojeżdża do Bronowic Małych, a drugi kończy trasę na ul. Piastowskiej. Autobusy jeżdżą ulicami alternatywnymi do tych remontowanych.

Niespodziewanie - bo wcześniej nie było mowy o takiej możliwości - urzędnicy z ZIKiT poinformowali, że od 1 października, w ograniczonej formie, tramwaje będą kursować w Bronowicach. Tramwaj numer 74 pojedzie jednak tylko między dwiema bronowickimi pętlami, czyli między osiedlem Widok (Bronowice Małe) a pętlą przy ul. Lucjana Rydla. - Pracownicy wykonawcy inwestycji, czyli firmy ZUE, poinformowali, że będzie możliwość uruchomienia tramwaju między pętlami. Tramwaj częściowo odciąży zastępcze autobusy - mówi Michał Pyclik, rzecznik prasowy ZIKiT. Ale tramwaj 74 będzie pełnił funkcję tylko „linii osiedlowej”; by dojechać do centrum miasta mieszkańcy i tak będą musieli wsiąść do autobusów.

Zmiany spowodowane remontem w Bronowicach odczują też mieszkańcy innych części Krakowa. W zamian za tramwaje nr 4, 13 i 44 na torowiska wyjechał jeden tramwaj numer 73 (trasa Nowy Bieżanów - Teatr Bagatela - Wzgórza Krzesławickie). Z kolei w zamian za tramwaje nr 8 i 20, od soboty po krakowskich torowiskach kursuje tramwaj numer 78 (trasa Borek Fałęcki - Teatr Bagatela - Mały Płaszów). Tramwaje nr 14 i 24 zostały skierowane do Cichego Kącika.

Prezydent Jacek Majchrowski zapowiedział, że na najbliższej sesji Rady Miasta Krakowa (środa) wystąpi do radnych z wnioskiem o zwolnienie pasażerów z opłat za przejazdy liniami 704, 713 oraz 74. Musi być w tej sprawie przyjęta uchwała i można spodziewać się, że zostanie uchwalona. Będzie to niewielkie pocieszenie tylko dla poruszających się po tym rejonie. Po dojechaniu w okolice Teatru Bagatela, by kontynuować podróż, będą musieli kupić bilet.

Wielkie zmiany dotyczą też kierowców (patrz mapka powyżej). Auta nie mogą już poruszać się całą ul. Królewską oraz ul. Bronowicką - na odcinku od skrzyżowania z ul. Głowackiego do skrzyżowania z ul. Rydla. Ulicą Kazimierza Wielkiego w obu kierunkach jeżdżą tylko autobusy MPK, kierowcy mogą poruszać się nią tylko w stronę ul. Piastowskiej. A to oznacza, że jadący z Bronowic w kierunku centrum, z uwagi na brak możliwości przejazdu ul. Królewską i Kazimierza Wielkiego, muszą szukać objazdów, m.in. przez ul. Lea. Ta z kolei na dużej części jest też ulicą jednokierunkową. Z ul. Lea można wyjechać na Aleje. Ulicą Józefitów można „przeciąć” ul. Królewską tylko w kierunku Kazimierza Wielkiego. Z kolei w obie strony „przeciąć” można ul. Królewską jadąc al. Kijowską. Korki mogą być więc gigantyczne.

Kierowcy mogą czuć się zirytowani utrudnieniami tym bardziej, że te związane z remontem trasy do Bronowic skumulują się z powodowanym robotami PKP. Kolejarze zamknęli m.in. przejazd przez tory w ul. Rydla. Gdyby urzędnicy miejscy nie odkładali w czasie remontu w Bronowicach, do kumulacji utrudnień by nie doszło.

W sobotę rozpoczęła się też przebudowa jednej z najbardziej znanych krakowskich ulic - Sławkowskiej. - Nawierzchnia asfaltowa zostanie zastąpiona kamienną. Jezdnia będzie zwężona, co pozwoli poszerzyć chodniki dla pieszych - wyliczają urzędnicy z ZIKiT. Przebudowa ul. Sławkowskiej potrwa ok. dwóch miesięcy. W tym czasie nie będą mogły wjeżdżać na nią samochody. Piesi będą mogli jednak tą ulicą przechodzić.

Komentarze 34

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

...
Polewaczki jeżdż wtedy, kiedy jest największy ruch, a więc najwięcej kurzu osiada na drodze, którego polewanie zapobiega się jego unoszeniu. Polewaczki też chłodzą tory tramwajowe w czasie upałów.
K
Krakauer
Skoro do Cichego Kącika skierowali 14 i 24, to czemu stamtąd nie ma autobusu do Bronowic Nowych??? Tak trudno to wymyślić, czy kasy za mało?
i
idęnanogachdziś!
Rok na remont. Dziś początek, a rano nie ma nikogo z ekipy. Zero koordynacji. Tak się dzieje, gdy rządzą ludzie, którzy mają krakowian w d... A Jacek Majchrowski i jego koledzy wiele razy pokazywali, że Kraków i jego mieszkańcy niewiele ich obchodzą. Ludzie, narzekacie, a potem znów na niego głosujecie. A może tak po raz pierwszy od 16 lat zrobić inaczej. Pokazać, że się na to nie godzicie? Podziękować Jackowi po 16 latach ciężkiej pracy dla miasta? Jest Wassermann, a jak ktoś nie chce PiS, to Gibała. Gorsze od Jacka nic nie będzie
a
antyDP
....to bierz się za robotę!!!!!!...reorganizuj!!!!!!!
K
Kuba
Dlaczego prace remontowe-drogowe nie powodujące hałasu nie wykonuje się w nocy?! Dlaczego śmieciarki blokują ulice zawsze do południa? Dlaczego polewaczki zawsze jeżdżą w godzinach największego ruchu zamiast w nocy? Majchrowski GO HOME!
K
Kate
Armagedon nie tylko w godzinach porannych. Około południa wyjazd z Azorów ul Radzikowskiego - korek od przejazdu przy Rydla do samego wiaduktu przy Stachiewicza, to jakiś koszmar - ruchem kierują policjanci. Przy dojeździe do Głowackiego ruch wahadłowy, są światła, a jakże, ale są tacy, którzy chcą się załapać jeszcze na czerwonym. Do tego co rusz, remontujący wyjeżdżają ciężkim sprzętem. Czyli tutaj też d... Nie ma jak wyjechać w kierunku os. Widok (na Conrada też nie lepiej), cały czas zatkane. W tym rejonie tylko kolejka gondolowa może rozwiązać sytuację. Gdyby chociaż ul. Rydla była już otwarta, a tu wszystko naraz pozamykane. Pozdrawiam planujących remonty ulic w tej części Krakowa.
f
fg
Czyżby zakompleksiony, który na studiach nie dostał dopisku inż.?
A
Artur
Tak jest!!
J
Ja
Może niech najpierw oddadzą tramwaj na Pleszów.
J
Ja
Wyobraźcie sobie dojazd z Bronowic do Pleszowa. Niezła jazda :-). Pozdrawiam wszystkich pasażerów.
J
Ja
Wyobraźcie sobie dojazd z Bronowic na Pleszów. Niezła jazda. :-) Pozdrawiam wszystkich pasażerów.
p
prof.dr Plagituska
Będzie krakowski korek,słynny w całym kraju.To nie ograniczy się tylko do tej części miasta,komunikacja to krwioobieg. Tak przeprowadzany remont,to skończony idiotyzm.Taki remont przeprowadza się odcinkami,w czasie 3x krótszym.Tak to robią np.w Czechach i Austrii.PS.Za takie "przygotowanie" remontu,powinni stracić stanowiska wszyscy "decyzyjni". Ta sytuacja to skandal!!!
M
Muni
Co to za lamerski termin? Skąd biorą te firmy - nie wiedzą, że czas to pieniądz???
l
lol
No i jakoś miał być armagedon i nie ma armagedonu, jedno co widać to niewydolnośc autobudów potrzebne długie składy metra na 100m żeby możnabyło w szcycie komfortowo bez ścisku jeździć.
o
olek
Jesteś debilem czy idiotą ? na głowę za późno cie leczyć , pozostało tylko na nogi :)
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska