- Z początkiem roku możemy przedstawić dobrą wiadomość. Firma Gülermak, działająca w imieniu miasta, składa wniosek o ZRID. To bardzo ważny moment zamykający wiele działań planistyczno-konsultacyjnych. Cieszymy się, że projekt z każdym miesiącem staje się coraz bardziej realny. To ważne przedsięwzięcie ze względu na to, że mieszkańcy otrzymają nowe połączenie tramwajowe, ale także z powodu możliwości ograniczenia zanieczyszczenia powietrza - podkreślił wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
- Dla nas złożenie wniosku o ZRID jest o tyle istotne, że udało się uwzględnić kilka krytycznych elementów. Znaczna część trasy znajdzie się w tunelu. Część mieszkańców nie będzie więc dotknięta dolegliwościami komunikacyjnymi. To także przyspieszy przejazd tramwajów - dodał wiceprezydent Kulig.
Podkreślił, że trasa została tak zaprojektowana, by w przyszłości bez problemu mogła się połączyć z planowaną linią premetra, a także z proponowaną linią tramwajową i przystankiem kolejowym na Prądniku Czerwonym.
W urzędzie spodziewają się, że dzięki nowej trasie wielu mieszkańców przesiądzie się z samochodu do tramwaju, co ma wpłynąć na ograniczenie emisji spalin.
W ramach dalszych działań początek 2022 r. ma upłynąć na finalizowaniu uzgodnień i kompletowaniu dokumentów niezbędnych do wydania ZRID dla inwestycji. Rozpatrywanie wniosku o jego wydanie może potrwać do kilku miesięcy. Finalizowane mają być także rozmowy z bankami w celu podpisania umowy dotyczącej finansów, która ma dać zielone światło dla realizacji przedsięwzięcia. Zgodnie z zaktualizowanym harmonogramem budowa ma się rozpocząć w II kwartale 2022 r. Zakończenie prac planowane jest natomiast pod koniec 2024 r.
- Dzięki inwestycji mieszkańcy Mistrzejowic uzyskają szybszy dostęp do centrum miasta - o około 12 minut. Jeżeli chodzi o przemieszczanie się komunikacją zbiorową, to ogromna różnica. Dojazd będzie bardziej przyjazny i bezpieczny. Dołożyliśmy wszelkich starań, by było to rozwiązanie ekologiczne. Zaprojektowaliśmy zielone torowisko, planujemy znaczące nasadzenia roślinami, które są specjalnie dobrane do obszarów miejskich. Chcemy też spiąć ten projekt z fotowoltaiką, tak by podziemne elementy były zasilane z ogniw fotowoltaicznych, które znajdą się na wiatach na przystankach tramwajowych - zaznaczył Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa, gminnej jednostki odpowiadającej za przedsięwzięcie.
Kraków. Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej: trwa wy...
Nowa linia tramwajowa z Mistrzejowic do skrzyżowania ulic Lema i Meissnera ma mieć długość ok. 4,5 km.
To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S.
Inwestycja obejmuje budowę m.in. 10 par przystanków, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej przy ul. Jancarza oraz infrastruktury towarzyszącej.
Przedstawiciele urzędu i wykonawcy linii tramwajowej do Mistrzejowic doszli do porozumienia, by zrealizować wariant z dłuższym przebiegiem torowiska na poziomie „-1”. Pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego przewidywała naziemny przebieg torowiska. Po wykonaniu analiz zdecydowano o wprowadzeniu w projekcie zmian, polegających na poprowadzeniu tam torów poniżej poziomu terenu - nie w tunelu, ale w konstrukcji przypominającej wyglądem rynnę. W takim układzie odcinek linii tramwajowej zlokalizowany poniżej poziomu terenu wraz z rampami najazdowymi wydłuży się do ok. 1200 metrów z planowanych wcześniej 900 m. Koszt dodatkowych prac oszacowano na ok. 136 mln zł. Po doliczeniu tej kwoty całość zadania ma kosztować ok. 1,3 mld zł.
Mieszkańcy wnioskowali również o budowę w ramach inwestycji tunelu na odcinku ulic Dobrego Pasterza - Bohomolca, ale nie uwzględniono tego postulatu. Urzędnicy tłumaczyli, że proponowany dodatkowy zakres inwestycji nie mieściłby się w wydanej dla tego zadania decyzji dotyczącej uwarunkowań środowiskowych. Przekonywali też, że przeniesienie trasy na poziom "-1" na tym odcinku i wyprowadzenie na pętlę w Mistrzejowicach byłoby zadaniem nadzwyczaj trudnym (ze względu na różnice w ukształtowaniu terenu) i zwiększającym zajętość terenu.
- Grzechy, za które nie dostaniesz rozgrzeszenia. Ksiądz nie będzie miał wyboru
- Te znaki zodiaku wzbogacą się w 2022 roku
- Podwyżki opłat i cen w 2022 r. Nie tylko prąd i gaz. Co zdrożeje i o ile?
- Sylwestrowa zabawa w klubie Energy 2000 w Przytkowicach
- Nowy rok przynosi duże podwyżki w aptekach. Więcej zapłacimy za 500 lekarstw [LISTA]
- Ruszyła rozbiórka wiaduktu w centrum miasta. Wielkie zmiany w organizacji ruchu!
FLESZ - Co składa się na cenę paliwa?

Wideo