https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków czarną dziurą na mapie ścieżek rowerowych Małopolski

Piotr Ogórek
Aktualny wygląd wałów Rudawy. Trasy w ramach Velo Małopolska spotykają się w Krakowie, ale jak na razie, tylko na mapie. W mieście wciąż ich nie ma
Aktualny wygląd wałów Rudawy. Trasy w ramach Velo Małopolska spotykają się w Krakowie, ale jak na razie, tylko na mapie. W mieście wciąż ich nie ma Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
W latach 2017-2018 w Krakowie miało powstać 65 kilometrów tras rowerowych w ramach Velo Małopolska. Jak na razie powstało zero. Ścieżki rosną natomiast w gminach naokoło, ale zamiast łączyć się w Krakowie, urywają się na jego granicach.

Velo Małopolska to projekt budowy dwóch tysięcy kilometrów tras rowerowych w całym województwie. Projekt pilotuje Urząd Marszałkowski, a pieniądze w większości wykłada Unia Europejska. Nowe trasy powstają wszędzie, poza Krakowem. Tu wyraźnie brakuje woli. W latach 2017-2018 miało u nas powstać 65 kilometrów ścieżek, w tym fragmenty Velo Prądnik, EuroVelo 11, Velo Rudawa oraz Wiślanej Trasy Rowerowej. Nie powstała żadna z nich i nie wiadomo, czy w tym roku w ogóle zacznie się ich budowa.

Trasy spotykają się w Krakowie

Jedna z tras przebiegających przez Kraków miała powstać na wałach Rudawy. To od dawna popularny odcinek, z którego korzystają rowerzyści, ale od lat trasa jest szutrowa i tylko na fragmentach wałów. Trzykilometrowy odcinek Velo Rudawa od Zabierzowa do Balic powstanie do połowy tego roku. A w Krakowie nawet nie wiadomo, kiedy miałaby się zacząć budowa.

- Powstała koncepcja przedsięwzięcia. Przewidywano, że prace wystartują w 2017 roku. Jednak skończyło się tylko na planach. Władze miasta zaspały i istnieje ryzyko, że Kraków straci szansę na dofinansowanie budowy z funduszy europejskich. Podobny los może spotkać inne inwestycje rowerowe. Stolicę Małopolski mogą ominąć inwestycje warte wiele milionów złotych - zauważa Krzysztof Kwarciak, radny ze Zwierzyńca.

Velo Rudawa łączyłaby okolice Błoń z północną częścią Zwierzyńca i południowymi Bronowicami. Droga przebiegałaby przez bardzo urokliwe miejsca. W okolicy jest sporo zieleni. Z wałów rozciągają się widoki na Pasmo Sowińca wraz z Lasem Wolskim. Przeważająca część trasy wiodłaby z dala od ruchliwych ulic. Dlatego przejazd nie wiązałby się z koniecznością wdychania spalin samochodowych. Ścieżka mogłaby służyć osobom, które korzystają z roweru i rolek w celach komunikacyjnych. W tym rejonie Krakowa jest sporo „białych plam” w infrastrukturze rowerowo-rolkarskiej. Budowa traku znacząco poprawiłaby sytuację.

Miało być ponad 60 kilometrów

- Myślę, że trasa szybko stałaby się bardzo polarna. Korzyści byłyby ogromne. Koszt inwencyjny został oszacowany na około 6 mln zł. Większość nakładów mogłaby być pokryta ze środków europejskich. Gdyby władze miasta odpowiednio zaangażowały się w realizację projektu - zauważa radny Kwarciak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Ale nie wiadomo, czy i kiedy trasa powstanie. Zabieżowski odcinek ma być gotowy do połowy roku, po czym trasa „urwie się” na granicy Krakowa. Podobnie ma się sprawa z pozostałymi odcinkami krakowskich fragmentów Velo Małopolska. Tymczasem zgodnie z harmonogramem ogłoszonym kilka lat temu, w latach 2017-2018 miało powstać ponad 60 kilometrów tras w Krakowie.

- Władze miasta mało się angażują w pomoc w realizacji projektu. I to jest istota problemu. Inne gminy robią dużo żeby na ich terenie prace były sprawnie prowadzone. Dlatego wokół Krakowa powstają kolejne ścieżki rowerowe. Tylko w naszym mieście są problemy z inwestycjami - zauważa radny Kwarciak.

Trasy budowane w ramach sieci Velo są realizowane przez Województwo Małopolskie, a dokładnie Zarząd Dróg Wojewódzkich, które ogłasza przetargi, czuwa nad realizację i potem rozlicza projekt. Finansowanie - zazwyczaj 85 procent, to środki unijne. Reszta pochodzi z budżetu województwa.

- To bardzo dobry system i pod tym względem Małopolska wyprzedza inne regiony Polski - zauważa Marcin Hyła, prezes stowarzyszenia Miasta Dla Rowerów. Ale jak dodaje, Kraków jest tutaj „czarną dziurą”. - Kraków jako najbogatsze miasto w regione musi budować samemu, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) lub w innym trybie. Ale nie robi nic. To bardzo niepokojące.

Problem z Wodami Polskimi

Marcin Hyła zwraca uwagę, że trasy rowerowe są potrzebne zwłaszcza w kierunku wschodnim, na Tyniec. Przypomina referendum, w którym krakowianie opowiedzieli się za budową tras rowerowych, a później potwierdził to zespół zadaniowy do spraw ścieżek. Jedną z rekomendacji było zrobienie asfaltowego przejazdu na wałach od Skawiny do Tyńca. - I nic w tej sprawie nie zostało zrobione - dodaje Hyła.

Problemem jest też to, że wały rzeczne są zarządzane przez Wody Polskie. Te często nie wydają uzgodnień odnośnie zagospodarowania wałów i kładzenia na nich asfaltu. A bez tego nie można realizować ZIT-ów. W Krakowie wały po wschodniej stronie miasta wymagają gruntownego remontu.

- Z kolei wały Rudawy poszły do przebudowy i miasto musiało się wycofać z realizacji ZIT. Ale wprowadziło do ZIT kładkę rowerową przez ujście Białuchy - mówi Hyła. Natomiast fragment trasy Euro Velo 11 został uwzględniony w przebudowie ulicy Kocmyrzowskiej. - Nie jest więc do końca tak, że miasto nic nie robi. Ale w niektórych rejonach zaniechania są spore - dodaje.

Jeśli miasto chce skorzystać z pieniędzy unijnych na budowę ścieżek rowerowych, to musi się pośpieszyć, bo wkrótce kończy się obecna perspektywa finansowa, w 2020 roku.

- Ciężko przewidywać, jaką przyszłość czeka program ZIT. Jeżeli prace szybko nie ruszą to trzeba liczyć się z ryzykiem, że ścieżki nie powstaną w ramach funduszy unijnych. A wtedy trzeba będzie wyłożyć miejskie pieniądze na wykonanie prac - kwituje radny Kwarciak.

Stanowiska miasta w sprawie budowy ścieżek Velo w Krakowie wczoraj się nie doczekaliśmy.

Velo Małopolska

Velo Małopolska składa się z ośmiu tras: Wiślana Trasa Rowerowa, Velo Dunajec, Velo Metropolis (małopolski odcinek trasy EuroVelo 4), Velo Natura (małopolski odcinek trasy EuroVelo 11), Velo Skawa, Velo Raba, Velo Prądnik i Velo Rudawa.

Do tej pory zrealizowano:

  • VeloDunajec od Ostrowa do Biskupic Radłowskich (14 km)
  • WTR od Drwini do Szczucina(91 km)
  • WTR od Brzeszcz do Skawiny wraz z kładką na Skawince (84 km)
  • VeloDunajec od Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic (12 km)
  • EuroVelo 11 od Barcic do Starego Sącza (6,2 km) - termin realizacji 30 kwietnia br.
  • EuroVelo 11 Wały w Nowym Sączu (7,3 km) - termin realizacji 30 kwietnia 2018.

W sumie powstało już 314 km tras, a w tym roku gotowych ma być ok. 150. Żadna z nich w Krakowie.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Poważny program - odc. 22: Kraków zatracony w zieleni. Serio?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 41

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anka
"Zabierzowski odcinek..." a nie "Zabieżowski odcinek..."
W
Wiel
Jacy turyści? Potrzeba dróg rowerowych dla mieszkańców aglomeracji!!! Bardzo brakuje połączenia rowerowego z Wieliczką, a nie ma pociągu i są remonty dróg. Jazda rowerem z Wieliczki po wybojach albo drogami jest narażeniem życia :/
v
velomalopolska.pl
Są koncepcje, tylko że w dalszych planach rozwoju tej sieci. Polecam doczytać - VeloTatra, VeloPogórze, VeloBiała
Plan zakłada wybudowanie najpierw tras nadrzecznych, bez zbytnich przewyższeń, bo te i tak będą najbardziej oblegane (podjazdy po prostu skreślają MASOWĄ turystykę rowerową). Tak się buduje w całej Europie. Co ma do tego skąd pochodzi projektant?
A
Alec Stone
Ależ jest mnóstwo nowych ścieżek rowerowych w centrum miasta. Wiele dróg jednokierunkowych dostała bonus w postaci namalowanego rowerka na jezdni, który sugeruje, że jednośladem można poruszać się "pod prąd". Malutkim przeoczeniem jest jedynie, że nie mieści się na takiej jezdni samochód obok roweru! I rowerzyści albo chowają się po bokach, albo jeżdżą po chodniku. I po co wydawać pieniądze na darmo, jeśli można wydać 1000zł za farbę i ma się kilkadziesiąt dodatkowych kilometrów ścieżek rowerowych w całym mieście?
Z
ZS
Podpisuję się pod tym artykułem obiema rękami.
Nowych dróg rowerowych brak. A mówię to bo dojeżdżam do pracy 13 km na rowerze.
Żadnej infrastruktury nie ma chcąc wyjechać na zachód - w stronę na Balice czy Zabierzów. Jak ludzie mają rezygnować ze samochodów jak nie ma bezpiecznej drogi dla rowerów w tamtą stronę !!! cały czas TRZEBA JECHAĆ RAZEM Z BLACHOSMRODAMI.
Obiecywana droga po wałach Rudwy od Zakliki z Mydlnik do Salwatora miała być gotowa w tym roku to ZIKIT zrobił to co umie najlepiej - skreślił - wpychając setki albo tysiące rowerzystów do ruchu ogólnego - czyli pod ciężarówki.
A to co się ZIKIT chwali ze wybudował (ul. Wielicka, Zakopiańska) to żadne nowe drogi, po prostu w śladzie istniejących szerokich chodników dorobiono pas dla rowerów zwężając chodnik. Jeśli chodzi o nowe drogi rowerowe BRAK jakichkolwiek działań. Niedługo przy takiej bierności byle jaka wieś będzie miała więcej do zaoferowania swoim mieszkańcom w kwestii ekologicznego transportu.
r
rychu44
Ostatnio się nasłuchaliśmy ile to km ścieżek nie powstanie, mieszkańcy w referendum wypowiedzieli się w tej kwestii jasno. I co? I znowu nic. Ale spoko- idą wybory, to znowu będzie słychać, jak wiele jest "w planach", a ciemny lud to kupi, zagłosuje na Jacka i jego speców, a potem będzie narzekać
A
Agata
Jest ich za mało. Ścieżki poczekają.
K
Krak
To masz taką samą logikę gdybym ja powiedział że ty jesteś chory na głowę i musisz się leczyć a ja jestem zdrowy i nie muszę więc dlaczego mam płacić podatki na służbę zdrowia płać sobie sam na swoje leczenie ze swoich prywatnych podatków. Ręce opadają jak się czyta takich debili.
K
Krak
Ja mysle ze oni wszyscy juz tam sa....wlacznie oczywiscie z szefostwem ktore ewidentnie zrobilo z DP narzedzie propagandy politycznej.
S
Slownik
Tyniec jest na zachód, a nie na wschód od Krakowa. Zabierzów pisze się przez rz. I jeszcze kilka innych perełek....
K
Krk
Jest zła koncepcja tych tras Velomalopolska. W ogóle nie jest zaplanowane NIC na południe od Krakowa, tylko dlatego że są tam wzgórza. Brak połączenia Krakow-Zakopane to naprawdę słaby pomysł. Z tego co wiem, autor koncepcji tych tras jest ...spoza Małopolski:) więc nie czuję naszych klimatów. Co do Krakowa, to są pilniejsze potrzeby na trasy rowerowe do dzielnic, i życzę nam żeby Kraków zabrał się do roboty i zbudował najpierw te potrzebne trasy rowerowe, czyli do dzielnic!
p
ps
ale koleś pieprzysz, a dlaczego z podatków np. pieszego maja być budowane drogi?
twój tok rozumowania godny de bila
J
JK
- Myślę, że trasa szybko stałaby się bardzo polarna. Korzyści byłyby ogromne - mówi radny Kwarciak. Ciekawe jak się ma radny, gdy czyta bzdury, które napisał Ogórek, a Kwarciak niby je powiedział.
Chyba popularna, redaktorze-baranie. Kiedyś się to nazywało autokorekta, ale po co czytać po sobie?
K
KZ
Jak nie Ogórek, to Tymczak. Jak nie Maciejowski to Rąpalski. Czterej jeźdźcy Apokalipsy zwiastujący upadek miasta i ogólna porutę. Tyle, że dla niewidomych. Panowie, wstępujcie do PiS-u. Tam też widza upadek kraju i ogólne zacofanie.
R
Radny Zaradny
Ale za to powstają Ścieżki do władzy, władzy samorządowej

Wybrane dla Ciebie

Za duże na MŚP, za małe na korporację. Unia stworzy nową kategorię firm

Za duże na MŚP, za małe na korporację. Unia stworzy nową kategorię firm

Metropolita krakowski z wizytą w Rzymie. Wiadomo, z kim się spotkał

Metropolita krakowski z wizytą w Rzymie. Wiadomo, z kim się spotkał

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska