Odcinek S1 od węzła Oświęcim do Dankowic na finiszu
Będący na finiszu budowy odcinek trasy S1 od węzła Oświęcim do Dankowic ma długość 16 kilometrów.
Planujemy, że oddanie do ruchu tego fragmentu S1 nastąpi w trzecim kwartale br. - zapowiadają drogowcy.
Trasa to m.in. dwujezdniowa droga ekspresowa, po dwa pasy ruchu, z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym).
W tej chwili zaawansowanie inwestycji w części drogowej zbliża się do 95, a w zakresie branży mostowej do 99 proc.
Na części odcinków prowadzone są już prace wykończeniowe, w tym związane z wykonaniem oznakowania.
S1 na granicy Małopolski i Śląska
Jest to najdłuższy ze wszystkich etapów brakującego fragmentu S1. Wartość tej części inwestycji wynosi prawie 1,2 mld zł.
Nieco ponad 10 km zlokalizowane jest w województwie śląskim, a blisko 5,2 km w województwie małopolskim.
Przyległe tereny w tym właśnie po stronie małopolskiej połączone będą z S1 trzema węzłami drogowymi: Oświęcim, Brzeszcze i Wola
Kolejne dwa odcinki S1 także w tym roku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła ponadto wstępne plany dotyczące oddania do użytku pozostałych z pięciu odcinków drogi S1.
Zaawansowane są również prace od Dankowic do Bielska-Białej Hałcnowa. Odcinek ma długość 12 km, a jego ostateczny koszt może sięgnąć przeszło 680 mln zł. Ma być oddany w tym roku.
Tutaj także powstaje dwujezdniowa droga po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci oraz dwa węzły drogowe: Stara Wieś i w Hałcnowie.
Trzecią częścią, która ma być oddana w tym roku jest 8,5-kilometrowy odcinek przecinający Beskidy Przybędza - Milówka.
Nabrały tempa prace od węzła Oświęcim do Mysłowic
Tempa nabrały prace na odcinkach od węzła Oświęcim do Bierunia i kolejnym do Mysłowic-Kosztowy.
Od Bierunia prace ruszyły w sierpniu ub. roku. W tym przypadku chodzi o odcinek o długości 2,9 km, a całkowity koszt to ok. 210 mln zł.
O ile nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, pod koniec tego roku oddamy także do ruchu jedną z dwóch budowanych jezdni S1 między Bieruniem a węzłem Oświęcim - zapowiada GDDKiA.
W ramach inwestycji powstanie m.in. dwujezdniowa droga ekspresowa, po dwa pasy ruchu, z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym).
Między Bieruniem a Mysłowicami
Ostatnim, na którym inwestycja ruszyła w lutym tego roku jest 10-kilometrowy odcinek od Bierunia do węzła Mysłowice Kosztowy. Wartość umowy wynosi prawie 490 mln zł, a wykonawcą jest firma Budimex SA.
Zakończenie prac dla dwóch odcinków od Mysłowic do węzła Oświęcim i udostępnienie ich w pełnym, dwujezdniowym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 roku - zapowiada GDDKiA.
Cały brakujący fragment S1 od węzła Mysłowice - Kosztowy do Bielska-Białej ma długość ponad 40 km.
Obwodnica Oświęcimia za rok
Częścią całej inwestycji, która poprawi podróżowanie w regionie, jest 9-kilometrowa południowa obwodnica Oświęcimia do drogi S1. Jej oddanie do ruchu przewidziane jest w maju 2026.
Zobacz także
