Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto planuje strefę czystego transportu. Stare samochody do niej nie wjadą

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W Krakowie znów planowana jest strefa czystego transportu. Stare pojazdy, emitujące najwięcej spalin mają mieć zakaz wjazdu do centrum.
W Krakowie znów planowana jest strefa czystego transportu. Stare pojazdy, emitujące najwięcej spalin mają mieć zakaz wjazdu do centrum. Anna Kaczmarz
Od 24 grudnia 2021 r. samorządy, na podstawie zmian wprowadzonych do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, mają możliwość decydowania, jakie samochody mogą jeździć w wyznaczonych strefach czystego transportu. W rozmowie z portalem Love Kraków wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig poinformował, że 12 procent najstarszych pojazdów (diesle i auta ze starymi silnikami benzynowymi) emituje ponad połowę zanieczyszczeń i takie samochody mogą mieć zakaz wjazdu do centrum.

FLESZ - System E-TOLL na polskich drogach. Jak opłacić przejazd płatnymi odcinkami autostrad?
[xlink]e559f604-383b-1f2b-0aee-9692ceb31aeb,bc50cb1b-b185-e084-bd1b-4be0d3d

Nowelizacja ustawy o elektromobilności weszła w życie 24 grudnia 2021 r. i zobowiązuje miasta do wprowadzenia stref czystego transportu.

- Mamy rok na wprowadzenie strefy od momentu obowiązywania ustawy. Obligują nas do tego również przepisy wojewódzkiego programu ochrony powietrza, w którym obok eliminacji niskiej emisji położono mocny nacisk na redukcję zanieczyszczenia z transportu. Z badania, które przeprowadziliśmy trzy lata temu, wynika, że 12 procent najstarszych pojazdów emituje ponad połowę zanieczyszczeń: to diesle i stare silniki benzynowe. Według programu ochrony powietrza, strefa miałaby funkcjonować wewnątrz drugiej obwodnicy, czyli w obszarze między Alejami, Wita Stwosza, rondem Mogilskim, Klimeckiego, Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich i Konopnicką - powiedział wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig w rozmowie z portalem Love Kraków.

Trwają prace związane z rozbiórką zabytkowej części wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. W sąsiedztwie prowadzone są roboty związane z budową przystanku kolejowego Kraków-Grzegórzki.

Kraków. Rozbierają wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką. Ob...

Przyznał, że prawdopodobnie pod koniec 2022 r. zacznie więc obowiązywać w Krakowie strefa czystego transportu. Szczegóły mają być konsultowane na początku przyszłego roku.

- Na pewno będziemy chcieli próbować wyeliminować te 12 procent pojazdów, bo to spowoduje wyraźną poprawę jakości powietrza w aspekcie komunikacyjnym. Być może zdecydujemy się na inne rozwiązania dla mieszkańców strefy oraz tych przyjeżdżających spoza - poinformował wiceprezydent Andrzej Kulig. - Może się tak zdarzyć, że osoby spoza terenu strefy niespełniające odpowiednich norm euro takim samochodem do niej nie wjadą, a mieszkańcy przez jakiś czas będą mieli taki przywilej. Nie chcemy mieszkańców wewnątrz drugiej obwodnicy pozbawić prawa wjazdu - dodał.

Strefa czystego transportu funkcjonowała już w przeszłości na terenie krakowskiego Kazimierza. Po protestach mieszkańców i pod wpływem działań radnych strefa przestała funkcjonować i zastąpiła ją strefa ograniczonego ruchu.

Według danych AAA AUTO, w tym roku w Polsce na rynku samochodów używanych pojawiło się 2 115 515 ofert sprzedaży aut, spośród których aż 869 871 miało 15 lat i więcej. To właśnie te samochody może dotknąć zakaz poruszania się w wyznaczonych strefach miast. Mediana wieku takich samochodów wynosiła 17,3 lat, mediana ceny – 7,5 tys. złotych, a mediana przebiegu 230 000 kilometrów.

Przypomnijmy, że SCT na placu Nowym i okolicznych ulicach została wprowadzona od 5 stycznia 2019 r. próbnie na pół roku. Do SCT mogli wjeżdżać mieszkańcy (dotychczasowymi pojazdami bez żadnych ograniczeń) oraz przedsiębiorcy i taksówki. Poza nimi strefa była otwarta dla pojazdów elektrycznych, napędzanych wodorem lub gazem CNG.

Po wprowadzenie SCT wśród krakowian rozpoczęła się burzliwa dyskusja na temat tego rozwiązania. Zwolennicy likwidacji SCT, lub znacznego zmniejszenia w niej ograniczeń w ruchu, podkreślali, że odkąd ją wprowadzono, w lokalach na jej terenie drastycznie spadły dochody, bowiem klienci nie mieli gdzie zaparkować.

W odpowiedzi aktywiści walczący o czyste powietrze uruchomili petycję, pod którą podpisywali się zwolennicy utrzymania SCT na Kazimierzu. Mało tego, apelowali o wprowadzenie analogicznych stref w pozostałych obszarach centrum Krakowa. Przekonywali, że to ważne działanie w walce ze smogiem.

Ostatecznie na początku marca 2019 r. radni miejscy przyjęli poprawki dla SCT, mówiące m.in. o tym, że na obszar SCT dostawcy będą mogli wjeżdżać w godz. 6-12 oraz 16-20, natomiast w godz. 9-17 mogą tam wjeżdżać osoby przedstawiając się jako klienci bądź kontrahenci sklepów i lokali w SCT. Urzędnicy ocenili, że tak przygotowane zmiany są nieegzekwowalne i uznali, że de facto w godz. 6-20 na obszar Kazimierza może wjeżdżać każdy, dowolnym pojazdem.

Na Kazimierzu wprowadzono więc strefę ograniczonego ruchu, która zastąpiła krytykowaną i okrojoną strefę czystego transportu. SOR została zniesiona na początku pandemii koronawirusa w 2020 r. wraz z zawieszeniem opłat za postój w strefie płatnego parkowania. SOR przywrócono pod koniec sierpnia 2020 r.

SOR nie dotyczy pojazdów: z abonamentem postojowym typu K na sektor A13 oraz z abonamentem postojowym typu E,
w godzinach 6-11 i 16-20 wyłącznie dla i na czas wykonywania czynności ładunkowych oraz obsługi technicznej, z silnikiem elektrycznym bez przyczepy, rowerów, TAXI, służb specjalnych, służb miejskich, oznakowanej pomocy medycznej,
dojeżdżających na teren posesji, garażu lub wykupionego miejsca zastrzeżonego, z pocztą, konwojów pieniężnych do banków strefy, z zezwoleniem zarządu drogi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska