https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków nie zrezygnuje ze strefy czystego transportu. Urzędnicy powołują się na uchwałę Sejmiku

Piotr Tymczak
Strefa czystego transportu ma ograniczyć ruch i emisję spalin w Krakowie.
Strefa czystego transportu ma ograniczyć ruch i emisję spalin w Krakowie. Wojciech Matusik
Komitet społeczny "Kraków dla kierowców" złożył projekt uchwały ws. uchylenie na terenie Krakowa strefy czystego transportu (SCT). Teraz ma się nim zająć Rada Miasta Krakowa. Przedstawiciele urzędu nie zamierzają zrezygnować z wprowadzenia ograniczeń w ruchu dla pojazdów emitujących nadmierną ilość spalin i zanieczyszczających powietrze. W magistracie przypominają, że do wprowadzenia strefy zobowiązała miasto uchwała Sejmiku Województwa Małopolskiego.

- Myślę, że protest przeciwko SCT ma przede wszystkim charakter mocno propagandowy, bowiem zaplanowane od przyszłego roku zmiany dotyczą dwóch procent najstarszych pojazdów. To pojazdy powyżej 30 lat, a w przypadku diesli nawet powyżej 32 lat. Z informacji wynika, że to są pojazdy często nawet nie ubezpieczone, widnieją w ewidencji, ale tak naprawę nie wyjeżdżają na ulice Krakowa. Będziemy obserwować efekty wprowadzenia SCT. Badania wykazują, że zanieczyszczenia transportowe są jednym z podstawowych źródeł najpoważniejszych chorób, a w szczególności układu oddechowego - mówi wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Zwraca uwagę, że SCT ma być wprowadzona, bowiem zobowiązała miasto do tego uchwała Sejmiku Województwa Małopolskiego. - Skoro jest taka uchwała Sejmiku wskazująca, że w tym kierunku należy iść, to jeżeli odstąpilibyśmy od SCT, to ktoś może nam zarzucić, iż lekceważymy zdrowie mieszkańców. Na to sobie nie możemy pozwolić. Niektórzy też twierdzą, że Unia Europejska wprowadzi jeszcze ostrzejsze kryteria niż Kraków i wtedy sprawa zupełnie stanie się bezprzedmiotowa - dodaje wiceprezydent Andrzej Kulig.

W uchwale Sejmiku Województwa Małopolskiego w sprawie "Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego" wdrożenie SCT w wersji docelowej wyznaczono maksymalnie do 31 grudnia 2025 r. lub po zakończeniu budowy IV obwodnicy Krakowa (powstająca północna obwodnica ma być gotowa we wrześniu 2024 r.). W uchwale Sejmiku zarekomendowano objęcie docelową SCT obszaru ograniczonego IV obwodnicą (autostradową) Krakowa.

Przypomnijmy, że komitet społeczny "Kraków dla kierowców" przygotował obywatelski projekt uchwały ws. unieważnienia SCT i zabiega, by go wprowadzić pod obrady Rady Miasta Krakowa. By do tego doszło, konieczne było zebranie 300 podpisów. Jak w piątek, 10 listopada przedstawiciele komitetu poinformowali na konferencji prasowej, pod projektem podpisało się ponad 7 tys. osób (440 papierowych i 6753 elektronicznych). Następnie w magistracie złożono karty z odręcznymi podpisami popierającymi inicjatywę.

Zdaniem Komitetu "Kraków dla kierowców" propozycja SCT na terenie całego Krakowa "nie jest powszechnie akceptowana", zwracają też uwagę, że "w uchwale najpierw wskazuje się, że granicą strefy są granice administracyjne miasta Krakowa, a następnie jest mowa o innym obszarze, który nie jest jasno określony".

Od połowy 2024 roku jazda autem po Krakowie będzie możliwa po zarejestrowaniu pojazdu w elektronicznym systemie.

Strefa Czystego Transportu: Wjazd samochodem do Krakowa tylk...

Przypomnijmy, że Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które uchwaliło SCT. Z kolei w Europie jest już ponad 300 takich miejsc, a kolejnych 200 ma powstać w najbliższych dwóch, trzech latach.

Zaproponowane rozwiązanie dla Krakowa będzie miało dwa etapy. Pierwszy, bardzo łagodny, ma wejść w życie od 1 lipca przyszłego roku. Wtedy ograniczenia mają objąć auta około trzydziestoletnie, niespełniające bardzo jeszcze starych norm Euro 1 (dla benzyny) i Euro 2 (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym). Jeśli ktoś zmienił auto w ostatnim półroczu (po 1 marca 2023), pojazd ten będzie musiał spełniać już nieco wyższe wymagania – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla. Mówimy tu o autach około 24-letnich (w roku 2024) z silnikami benzynowymi i około 14-letnich z silnikami wysokoprężnymi. Wyższe normy, już dla wszystkich pojazdów, wejdą w życie dwa lata później – od 1 lipca 2026 r.

- Po wdrożeniu SCT w 2024 roku będziemy mieli czas na to, aby się przyjrzeć funkcjonowaniu strefy, wyciągnąć wnioski i być może złagodzić drugi etap w 2026 roku, albo rozdzielić go na mniejsze etapy. Wszyscy ci, którzy uważają, że z powodu wprowadzenia w 2024 roku SCT nastąpi u nas koniec świata ulegają wpływom propagandy - komentuje wiceprezydent Andrzej Kulig.

Oto najbardziej zanieczyszczone polskie miasta

od 16 lat
Wideo

Komentarze 28

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

40% aut out!
https://youtu.be/QYGgHW87m8o?si=yfstSinD13EefN62
S
Sct=bolszewizm
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/dziesiatki-tysiecy-aut-nie-wjada-do-krakowa-cena-czystego-transportu/2sr0nrx
m
malek
W takim razie pozostaje przeprowadzenie referendum lokalnego na podstawie art. 170 Konstytucji RP oraz Ustawy o Referendum Lokalnym. Jest ono przeprowadzane na wniosek przynajmniej 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy lub powiatu, a z inicjatywą jego przeprowadzenia może wystąpić grupa 15 mieszkańców uprawnionych do udziału w nim. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział przynajmniej 30% uprawnionych do głosowania, a jego wynik jest rozstrzygający, jeśli oddano na niego minimum 50% ważnych głosów.
a
adam
Jestem przerażony głupotą ludzi którzy popierają SCT w proponowanej formie!!! NIGDZIE ma świecie nie ma SCT w granicach administracyjnych. NIGDZIE na świecie nie ograniczono prawa własności mieszkańca, a tutaj jest dokładnie coś takiego. Czy wy na prawdę pozwalacie na zaciskanie wokół siebie kagańca? Za kilka lat zabronią wjazdu wszystkim spalinowym do miasta również mieszkańcom i co? Wszyscy wymienicie na elektryki? Takie "pomysły" już padły z ust jednego aktywisty np. w Warszawie, żeby od 2035 zabronić wjazdu wszystkim spalinowym. Na prawdę jesteście tak krótkowzroczni? Poza tym, skoro problem dotyczy tylko 2% to o co chodzi? Oczywiście, o pieniadze z KPO, bo otrzymanie tych pieniędzy przez miasto jest uwarunkowane wprowadzeniem SCT. Im większy obszar ona zajmie, tym większe pieniądze dostanie miasto. Po co? Na rozdawnictwo jak do tej pory. Przypominam o bezwartościowej telewizji miejskiej za kilkadziesiąt milionów. Zastanówcie się co robicie i kogo popieracie. Za chwilę będziecie płakać nad swoim losem, bo mało kogo będzie stać na wymianę samochodu na nowego elektryka którego z kolei również trzeba będzie wymieniać co kilka lat. Będziecie płakać.
J
Jan
powinni zabronić wjazdu do Krakowa wszystkich diesli oraz opodatkować kierowców z poza Krakowa
b
brawo
brawo urzędnicy!!!
j
jak_zwykle_bez_hejtu
14 listopada, 16:43, Michał:

Mam auto z 2018/ euro6 w dislu, spalanie 4/5l i za 2 lata już nim nie wjadę do Krakowa. Zwariowali?? Każdy chyba zdaje sobie sprawę, że z ekologią to nie ma nic wspólnego. Niech zrobią strefę wokół Rynku i nikt nie będzie miał z tym problemu, ale całe miasto, to naprawdę jakiś mało śmieszny żart.

22 listopada możecie na mnie liczyć! BĘDĘ NA 100%

14 listopada, 16:47, jak_zwykle_bez_hejtu:

Troszke sie chyba mylisz bo od 2026 bedzie wymagane Euro 5 dla diesli. Euro 6 pewnie od 2026, wiec wydaje mi sie, ze do 2030 tym autem pojezdzisz. Tak, czy inaczej cala ta strefa to kompletne nieporozumienie i trzeba pare osob mocno kopnac w tylek zeby zmadrzeli !

Sorki, mala pomylka - Euro 6 od 2028 !!!

j
jak_zwykle_bez_hejtu
14 listopada, 16:43, Michał:

Mam auto z 2018/ euro6 w dislu, spalanie 4/5l i za 2 lata już nim nie wjadę do Krakowa. Zwariowali?? Każdy chyba zdaje sobie sprawę, że z ekologią to nie ma nic wspólnego. Niech zrobią strefę wokół Rynku i nikt nie będzie miał z tym problemu, ale całe miasto, to naprawdę jakiś mało śmieszny żart.

22 listopada możecie na mnie liczyć! BĘDĘ NA 100%

Troszke sie chyba mylisz bo od 2026 bedzie wymagane Euro 5 dla diesli. Euro 6 pewnie od 2026, wiec wydaje mi sie, ze do 2030 tym autem pojezdzisz. Tak, czy inaczej cala ta strefa to kompletne nieporozumienie i trzeba pare osob mocno kopnac w tylek zeby zmadrzeli !

M
Michał
Mam auto z 2018/ euro6 w dislu, spalanie 4/5l i za 2 lata już nim nie wjadę do Krakowa. Zwariowali?? Każdy chyba zdaje sobie sprawę, że z ekologią to nie ma nic wspólnego. Niech zrobią strefę wokół Rynku i nikt nie będzie miał z tym problemu, ale całe miasto, to naprawdę jakiś mało śmieszny żart.

22 listopada możecie na mnie liczyć! BĘDĘ NA 100%
j
jak_zwykle_bez_hejtu
14 listopada, 16:20, grzeg:

Tzw. SCT - nóż w plecy ludzi - rodzin - chcą[wulgaryzm]h po prostu normalnie żyć, funkcjonować.

Urzędnicze oszustwo, kłamstwo, arogancja władzy.

14 listopada, 16:37, grzeg:

PS. Nie było ŻADNEGO wulgaryzmu! Protestuję przeciwko takim obraźliwym manipulacjom i kłamstwom.

To nie manipulacja tylko [wulgaryzm]nie zaimplementowany algorytm wykrywania wulgaryzmow. Nie wiem kto to zaprogramowal, ale chyba jakis niedouczony gimnazjalista w Visual Basicu. Dramat !

g
grzeg
14 listopada, 16:20, grzeg:

Tzw. SCT - nóż w plecy ludzi - rodzin - chcą[wulgaryzm]h po prostu normalnie żyć, funkcjonować.

Urzędnicze oszustwo, kłamstwo, arogancja władzy.

PS. Nie było ŻADNEGO wulgaryzmu! Protestuję przeciwko takim obraźliwym manipulacjom i kłamstwom.

X
X
Niemiec płakał jak sprzedawał. Krakus płacze bo nikt nie kupi jego złoma 😂😂😂
N
Nieduczony
14 listopada, 13:38, fbbfb:

a dlaczego ma zrezygnować ze strefy czystego transportu? bo ludzie ze wsi protestują? mamy to gdzieś!!!! nie podoba sie, to nie wjedziecie. dodam że te wasze dizle to za rok to nawet za darmo nie sprzedać... kto to kupi? chyba ukraińcy

Każdy myśli wg siebie ? Rok 2009 euro 4 87 tys przejechane i to też złom ? A słyszałeś o śladzie węglowym ? Można mnożyć przykłady ale po co Pożyjemy zobaczymy a tak na marginesie mieszkam tu ponad 60 i są dużo gorsze rzeczy niż te diesle

g
grzeg
Tzw. SCT - nóż w plecy ludzi - rodzin - chcą[wulgaryzm]h po prostu normalnie żyć, funkcjonować.

Urzędnicze oszustwo, kłamstwo, arogancja władzy.
N
Niedouczony
14 listopada, 14:10, krakowiak:

Jakie kur... miasto?! Jacy ludzie? Banialuki! Tu nie o 30 letnie diesle chodzi a o auta np z 2009 roku, które mają EURO 4, DPF i inne cuda. Ktoś już kręci lody na tym, żeby zrobić spółkę do obsługi strefy czystego transportu, ktoś już podpisauje umowy na sprzęt,...

To nie dotknie 2% mieszkańców miasta a grubo 40%. Jeszcze o tym nie wiedzą. A w wypowiedziach ZIKiT czy jak to tam się nazywa po prostu opowiada półprawdy.

A zaczęło się od krzywego ogórka już wtedy było wiadomo że jest coś nie po kolei

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska