Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Kraków. Planują tramwaj na Alejach Trzech Wieszczów i ulicy Konopnickiej

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Jak mogłaby wyglądać linia tramwajowa na Alejach Trzech Wieszczów w swoich koncepcjach zaprezentowali studenci Politechniki Krakowskiej.
Jak mogłaby wyglądać linia tramwajowa na Alejach Trzech Wieszczów w swoich koncepcjach zaprezentowali studenci Politechniki Krakowskiej. Politechnika Krakowska
Wraca pomysł wybudowania linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów. Do tego trasa miałaby zostać przedłużona do ul. Konopnickiej. To jedno z założeń zaktualizowanej strategii rozwoju dla stolicy Małopolski.

Koncepcja linii tramwajowej wzdłuż Alej nie jest nowością. Miasto już planowało budowę takiego połączenia, ale na al. Słowackiego. Na zamówienie krakowskich urzędników firma Sweco Polska (umowa za ponad 947 tys. zł), opracowywała koncepcję linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów. Zostało zaprezentowanych siedem wariantów przebiegu trasy o długości około 1 km, którą planowano jako naziemną, ale też w były rozwiązania tunelowe (jeden z wariantów zakładał też budowę tunelu dla samochodów w rejonie Nowego Kleparza).

Liczne protesty mieszkańców spowodowały, że miasto wycofało się z kontynuowania prac nad koncepcją budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego. Eksperci przekonywali, że nowe połączenie mogłoby powstać, ale wzdłuż całych Alej, a nawet dalej przez ul. Konopnickiej. Takie rozwiązanie ujęto w zaktualizowanej strategii dla Krakowa.

- Aleje Trzech Wieszczów są obecnie z powodu nadmiernego ruchu mocno zanieczyszczone spalinami. Zabieranie tam przestrzeni pod tramwaj kosztem zieleni jest ryzykowne. Jeżeli ten korytarz byłby brany pod uwagę, to prowadziłoby to raczej do tego, że nie byłaby tam planowana naziemna linia tramwajowa, ale bardziej tunel dla podziemnej komunikacji – komentuje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Przyznaje, że mniejszy problem byłby z przebudową ul. Konopnickiej, na której od mostu Dębnickiego do ronda Matecznego mogłaby zostać przedłużona trasa dla tramwaju lub metra prowadząca z Alej.

Miejscy aktywiści alarmują, ze trasy Pychowicka i Zwierzyniecka co prawda w dużej mierze zostały zaplanowane w tunelach, ale zaprojektowano dodatkowe rozwiązania naziemne, które zabetonują miejską przestrzeń.

Aktywiści alarmują, że budowa tras Pychowickiej i Zwierzynie...

Przypomnijmy, że pod koniec XIX wieku Alejami jeździły pociągi. W latach 1886–1887 zbudowano ośmiokilometrową linię obwodową w miejscu dzisiejszych Alei Trzech Wieszczów, przekraczającą Wisłę w miejscu dzisiejszego mostu Dębnickiego. Łączyła ona Łobzów z Płaszowem i Bonarką. Powstała wzdłuż wału ziemnego z szeregiem bastionów Twierdzy Kraków flankowanego fosą z drogami wewnątrz i na zewnątrz. Wał wykorzystano jako nasyp, po którym przeprowadzono torowisko. Linia została otwarta w styczniu 1888 roku. Przy niej wybudowano stację – Kraków Zwierzyniec oraz ładownię w okolicach miejsca przecięcia biegu kolei z dzisiejszym korytem Wilgi. Do ładowni tej dochodził tor wąski z okolic Ludwinowa. Linię zlikwidowano 1 stycznia 1911 r. Most przebudowano na drogowy, a na zniwelowanym terenie powstała reprezentacyjna arteria drogowa.

Polski start-up za miliard dolarów

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska