Koncepcja linii tramwajowej wzdłuż Alej nie jest nowością. Miasto już planowało budowę takiego połączenia, ale na al. Słowackiego. Na zamówienie krakowskich urzędników firma Sweco Polska (umowa za ponad 947 tys. zł), opracowywała koncepcję linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów. Zostało zaprezentowanych siedem wariantów przebiegu trasy o długości około 1 km, którą planowano jako naziemną, ale też w były rozwiązania tunelowe (jeden z wariantów zakładał też budowę tunelu dla samochodów w rejonie Nowego Kleparza).
Liczne protesty mieszkańców spowodowały, że miasto wycofało się z kontynuowania prac nad koncepcją budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego. Eksperci przekonywali, że nowe połączenie mogłoby powstać, ale wzdłuż całych Alej, a nawet dalej przez ul. Konopnickiej. Takie rozwiązanie ujęto w zaktualizowanej strategii dla Krakowa.
- Aleje Trzech Wieszczów są obecnie z powodu nadmiernego ruchu mocno zanieczyszczone spalinami. Zabieranie tam przestrzeni pod tramwaj kosztem zieleni jest ryzykowne. Jeżeli ten korytarz byłby brany pod uwagę, to prowadziłoby to raczej do tego, że nie byłaby tam planowana naziemna linia tramwajowa, ale bardziej tunel dla podziemnej komunikacji – komentuje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Przyznaje, że mniejszy problem byłby z przebudową ul. Konopnickiej, na której od mostu Dębnickiego do ronda Matecznego mogłaby zostać przedłużona trasa dla tramwaju lub metra prowadząca z Alej.
Aktywiści alarmują, że budowa tras Pychowickiej i Zwierzynie...
Przypomnijmy, że pod koniec XIX wieku Alejami jeździły pociągi. W latach 1886–1887 zbudowano ośmiokilometrową linię obwodową w miejscu dzisiejszych Alei Trzech Wieszczów, przekraczającą Wisłę w miejscu dzisiejszego mostu Dębnickiego. Łączyła ona Łobzów z Płaszowem i Bonarką. Powstała wzdłuż wału ziemnego z szeregiem bastionów Twierdzy Kraków flankowanego fosą z drogami wewnątrz i na zewnątrz. Wał wykorzystano jako nasyp, po którym przeprowadzono torowisko. Linia została otwarta w styczniu 1888 roku. Przy niej wybudowano stację – Kraków Zwierzyniec oraz ładownię w okolicach miejsca przecięcia biegu kolei z dzisiejszym korytem Wilgi. Do ładowni tej dochodził tor wąski z okolic Ludwinowa. Linię zlikwidowano 1 stycznia 1911 r. Most przebudowano na drogowy, a na zniwelowanym terenie powstała reprezentacyjna arteria drogowa.
Polski start-up za miliard dolarów

- Gdzie są najdroższe, a gdzie najtańsze mieszkania w Krakowie? Ranking dzielnic 2024
- Najpiękniejsze pary z krakowskich studniówek! To one przyciągały wzrok
- Pistacjowe croissanty robią furorę w internecie! Gdzie można je zjeść w Krakowie?
- Zimowe wycieczki w Tatry z dziećmi. Zobaczcie łatwe i przyjemne szlaki w górach