https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Umowa na studium dla metra cztery lata po referendum

Piotr Tymczak
Fot. Łukasz Kowalski
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podpisał umowę na opracowanie studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie. Najkorzystniejszą ofertę (za 9 mln 471 tys. zł) złożyła firma ILF Consulting Engineers Polska z Warszawy. Dokument ma powstać do końca 2019 r.

– Studium da odpowiedź, na ile metro jest potrzebne, a jeżeli tak, to czy ma w całości przebiegać pod ziemią, czy mają być odcinki naziemne – wyjaśnia prezydent Majchrowski.

Jego główni konkurenci w nadchodzących wyborach wytykają, że miasto ma wieloletnie opóźnienia jeżeli chodzi o rozwój podziemnej komunikacji. Przypomnijmy, że o budowie metra krakowianie zdecydowali w referendum w maju 2014 r.
– Dzisiejsze decyzje władz Krakowa są spóźnione o co najmniej kilka lat – komentuje Małgorzata Wassermann, kandydatka PiS na prezydenta Krakowa.

Krytycznie wypowiada się też inny kandydat na prezydenta Łukasz Gibała, lider Stowarzyszenia Logiczna Alternatywa. – Powinno się mieć przynajmniej wstępne gwarancje od rządu, że znajdą się pieniądze na dofinansowanie budowy metra, by wydawać 9 mln zł na tworzenie studium – ocenia Gibała.

Prezydent Majchrowski tłumaczy, że na przygotowanie budowy podziemnej komunikacji potrzeba czasu. – Idea powstania metra w Krakowie ma już 50 lat – przypomina prezydent Majchrowski. – To nie jest inwestycja polegająca na tym, że wchodzimy na teren budowy i kopiemy. Zanim rozpocznie się budowę trzeba wykonać wiele analiz – dodaje.

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel przypomina, że po referendum nie było od razu zewnętrznych pieniędzy na studium. Na zamówienie miasta, po przetargu, za 762 tys. zł, Biuro Inżynierii Transportu z Poznania w 2016 r. opracowało studium rozwoju transportu w Krakowie. Wyszczególniono w nim dwa rozwiązania: budowę linii metra z Nowej Huty do Bronowic (za ok. 8 mld zł) oraz – alternatywnie – rozbudowę sieci tramwajowej m.in. z tunelem pod Rynkiem Głównym (za ok. 3 mld zł). Później miasto złożyło wniosek o dofinansowanie unijne dla studium i zostało ono przyznane. Miasto na studium rezerwowało 10 mln zł (w tym 50 proc. z UE).

– Podczas tworzenia studium zostaną przeprowadzone kosztowne analizy geologiczne, trzeba sprawdzić warunki własnościowe, uwarunkowania związane z przełożeniem sieci, ocenić, jaki budowa będzie mieć wpływ na budynki. Musimy przygotować kilka wariantów i je porównać – wyjaśnia Andrzej Dercz, prezes ILF Consulting Engineers Polska.

Plany miasta są takie, by po wykonaniu studium w latach 2020–2023 powstał projekt wykonawczy, a później mogłaby się rozpocząć budowa. Miasto zamierza szukać dofinansowania budowy metra z funduszy centralnych i europejskich.

Autor: Piotr Tymczak

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sokular
Metro możliwe jest do realizacji w czasie rządzenia przez małopolską prawicę.Pamiatam z prac w KF Sejmu,partykularnie pieniądze zawsze szły do regionu rządzących.Pełny wypas Miał np.Gdańsk,Wrocław
poprawki dla innych zawsze przegłosowywano...........Kraków metro powinien mieć już od pół wieku.
D
Daria43
4 lata po referendum... C Z T E R Y L A T A.!!! To żółwie tempo mówi wszystko o obecnej administracji, którą należy czym prędzej wymienić
A
AntyJacek22
Czekam na nowego prezydenta i odwołanie nieudaczników którzy rządzą obecnie
D
Daria43
Niech sobie patałachy z magistratu poczytają program Łukasza Gibały albo książkę, to się dowiedzą, jak można rozwijać komunikacyjnie miasto zamiast topić 9 milionów złotych na analizy, z których niczego i tak nie wyjdzie
d
dr
przez urzędującego prezydenta z naszych publicznych pieniędzy. Wyjątek: inwestycje konieczne (pilne remonty). 9 mln zł za coś co nigdy nie powstanie? 50 lat ma koncepcja budowy metra w Krakowie? To wynika, że urzędujący Majchrowski zmarnował swoją prezydenturą 40% tego czasu nic nie robiąc. Kto się jeszcze na to nabiera? Wszystkie te remonty ulic, chodników, dodawanie (poprzez malowanie na chodnikach) nowych ścieżek rowerowych, stojaków. Niech każdy zagłosuje w najbliższych wyborach. Na kogokolwiek (nawet na tego co ma obecnie 0,5% szans na wygraną), ale nie głosujcie na kogoś kto za 16 lat swojej kadencji rozwijał Kraków w takim tempie gdzie inny prezydent potrzebowałby 4 lat.
L
Lok
Tramwaje zawsze jada srednio 15km/h taku srodek transportu. Atrakcja turystyczna
L
Lol
Gibala to glupek. Chce zebysmy tylko autami jezdzili i jest przeciwny metru. Jednak Wasserman to najwieksza entuzjastka transportu publicznego
d
dziadka sąsiadka
Potrafił zebrać i złożyć w komisji 38 tysięcy podpisów. Nieprawidłowych. Potrafił powiesić tablicę długu. Wbrew zapisom umowy. Potrafił zmieniać partie. Jest „Niezależny”. Takiego kandydata doczekał Kraków.
F
Fundacja „Kabała”
Decydując się na przeczytanie komentarzy, miej świadomość, że większość z nich została opŁacona przez kandydata, którego niezależność jest tyle samo warta co podpisy jeGo zwolenników.
L
Lol
Dopiero przeciez to rok temu mieli zrobic a w 2019 miaka byc gotowa ekspertyza a w 2020 lopaty wbijane co za nieudacznicy.
Tramwaj w plecy
Kladka w plecy
Metro w plecy
Majchrowski niedasie
B
Burmistrz Nowej Huty
obiecywac metro ktorego sie jest przeciwnikiem,otwierac hucznie torowisko do Pleszowa ktore nie wiadomo dlaczego w dalszym ciagu jest zamkniete,retuszowac torowiska zamiast je generalnie wyremontowac i nabierac mieszkancow na propagande sukcesu ktorej tak naprawde nie ma
s
st
Jaśnie panujący JM. Kończ Waść wstydu oszczędź. Najbogatszy z prezydentów miast JM zajmij się tym czym najlepiej potrafisz czyli gromadzeniem własnego majątku i gromadź go sobie ale już nie z naszych podatników pieniędzy. Teraz już trudno rozeznać czy JM mówi coś na poważnie czy sobie żarty stroi. Bo co jak co ale o metrze przed każdymi wyborami mówi i po 16 latach na jakim jest etapie? Opracowywania koncepcji. Myśli że ludzie już kompletnie zidiocieli a tu niespodzianka bo się budzą z letargu
k
karmelickaoporanku :)
Metro? Czy podać pacjentowi tlen? Może psychiatrę? A nie, rozumiem, ten przypadek może wyleczyć tylko odstawienie pacjenta od władzy
m
motorniczy77
Tym co mają, nie są w stanie zarządzać. Nowe linie na północ Krakowa już się miały budować, a jakoś ruszyć nie mogą, a staruszek gada o metrze. Jego czas już się skończył
@antyjacek
I kto się na to nabierze? Raz na cztery lata Jacek odpala różne "koncepcje", "analizy" itd. A potem idą do szuflady. Naprawdę, mógłby coś sensowniejszego wymyślić. Na przykład wytłumaczyć dlaczego nigdy nie ujawniono studium trasy łagiewnickiej i dlaczego zrobiono je rok po tym, jak podjęto decyzję o jej budowie. Naprawdę, niech ten człowiek po 16 latach już odpocznie
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska