Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków zaciąga kredyty na miliardową inwestycję

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
fot. Materiały Prasowe
Kraków podpisał umowy na kredytowanie budowy Trasy Łagiewnickiej. Podpisano także umowę z generalnym wykonawcą inwestycji na 802 mln zł. Wcześniej miasto podpisało umowę z rządem na dofinansowanie w wysokości 200 mln zł. Natomiast umowy kredytowe opiewają na blisko 700 mln zł. Kraków będzie je spłacał do 2042 roku.

Tym samym inwestycja ma już zapewnione niezbędne finansowanie. Jej pełny koszt dla miasta, wraz z kosztami kredytu, powinien wynieść ok. 1,2-1,3 mld zł.

Na początku lutego Jacek Majchrowski i wicepremier Mateusz Morawiecki podpisali umowę na mocy której Polski Fundusz Rozwoju przekaże na budowę Trasy Łagiewnickiej 200 mln zł. Teraz umowy kredytowe podpisano z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) - polski bank rozwoju.

EBI udzielił kredytu w wysokości 400 milionów złotych i jest tym samym głównym kredytodawcą tego projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł (około 69,3 mln euro).

Także teraz podpisano umowę z wykonawcą Trasy Łagiewnickiej - konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman. Umowa opiewa na 802 mln zł.

Trwa wielka inwestycja kolejowa w Krakowie [WIZUALIZACJE]

Trwa wielka inwestycja kolejowa w Krakowie [WIZUALIZACJE]

- Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin. Dlatego cieszę się, że tak ważna dla mieszkańców Krakowa inwestycja może liczyć na wsparcie instytucji centralnych, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wierzę, że współpraca w zakresie realizacji programu inwestycyjnego Krakowa zarówno z rządem RP, jak i międzynarodowymi instytucjami finansowymi będzie kontynuowana – mówi prezydent Jacek Majchrowski.

Na budowę Trasy Łagiewnickiej składają się: 3,5 km drogi, 2,3 km linii tramwajowej. W ramach inwestycji powstanie pięć tuneli, nowe węzły drogowe, ekrany akustyczne, mosty, kładki, chodniki i ścieżki rowerowe. Zgodnie z założeniem, Trasa Łagiewnicka rozładuje ruch kołowy w rejonie Borku Fałęckiego i Łagiewnik. Po realizacji Trasy Łagiewnickiej, przejazd pomiędzy południowym dzielnicami miasta będzie się odbywał z wykorzystaniem nowej drogi, a z pominięciem wąskich uliczek osiedlowych.

CZYTAJ WIĘCEJ NA TEMAT BUDOWY TRASY ŁAGIEWNICKIEJ

Zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. Następnie zostanie zrealizowana linia tramwajowa od os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej. Pierwsze prace zaczną się być może jeszcze w tym roku, a całość zadania ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.

Trasa w 50 proc. ma być finansowana z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), w 30 proc. z kredytów z banków komercyjnych i w 20 proc. z dofinansowania z rządowej spółki Polski Fundusz Rozwoju.

Trasa będąca elementem III obwodnicy miasta, ma mieć 3,7 km długości i przebiegać od Grota-Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Towarzyszyć jej będzie linia tramwajowa do Kurdwanowa.

Trasa Łagiewnicka – wraz z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - jest jednym z elementów trzeciej obwodnicy Krakowa po zachodniej stronie miasta. To projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.

Główny ciąg będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska