Tym samym inwestycja ma już zapewnione niezbędne finansowanie. Jej pełny koszt dla miasta, wraz z kosztami kredytu, powinien wynieść ok. 1,2-1,3 mld zł.
Na początku lutego Jacek Majchrowski i wicepremier Mateusz Morawiecki podpisali umowę na mocy której Polski Fundusz Rozwoju przekaże na budowę Trasy Łagiewnickiej 200 mln zł. Teraz umowy kredytowe podpisano z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) - polski bank rozwoju.
EBI udzielił kredytu w wysokości 400 milionów złotych i jest tym samym głównym kredytodawcą tego projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł (około 69,3 mln euro).
Także teraz podpisano umowę z wykonawcą Trasy Łagiewnickiej - konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman. Umowa opiewa na 802 mln zł.
Trwa wielka inwestycja kolejowa w Krakowie [WIZUALIZACJE]
- Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin. Dlatego cieszę się, że tak ważna dla mieszkańców Krakowa inwestycja może liczyć na wsparcie instytucji centralnych, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wierzę, że współpraca w zakresie realizacji programu inwestycyjnego Krakowa zarówno z rządem RP, jak i międzynarodowymi instytucjami finansowymi będzie kontynuowana – mówi prezydent Jacek Majchrowski.
Na budowę Trasy Łagiewnickiej składają się: 3,5 km drogi, 2,3 km linii tramwajowej. W ramach inwestycji powstanie pięć tuneli, nowe węzły drogowe, ekrany akustyczne, mosty, kładki, chodniki i ścieżki rowerowe. Zgodnie z założeniem, Trasa Łagiewnicka rozładuje ruch kołowy w rejonie Borku Fałęckiego i Łagiewnik. Po realizacji Trasy Łagiewnickiej, przejazd pomiędzy południowym dzielnicami miasta będzie się odbywał z wykorzystaniem nowej drogi, a z pominięciem wąskich uliczek osiedlowych.
CZYTAJ WIĘCEJ NA TEMAT BUDOWY TRASY ŁAGIEWNICKIEJ
Zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. Następnie zostanie zrealizowana linia tramwajowa od os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej. Pierwsze prace zaczną się być może jeszcze w tym roku, a całość zadania ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.
Trasa w 50 proc. ma być finansowana z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), w 30 proc. z kredytów z banków komercyjnych i w 20 proc. z dofinansowania z rządowej spółki Polski Fundusz Rozwoju.
Trasa będąca elementem III obwodnicy miasta, ma mieć 3,7 km długości i przebiegać od Grota-Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Towarzyszyć jej będzie linia tramwajowa do Kurdwanowa.
Trasa Łagiewnicka – wraz z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - jest jednym z elementów trzeciej obwodnicy Krakowa po zachodniej stronie miasta. To projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.
Główny ciąg będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.
Strefa Biznesu
Inwestycje >> Zobacz krakowskie inwestycje
