Po świętach Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu planował wprowadzenie kolejnych zmian w organizacji ruchu w centrum. Tym razem w jednokierunkową miała się zamienić ul. św. Filipa (od ul. Długiej do Rynku Kleparskiego). Ostatecznie jednak stanie się to z dniem 8 stycznia.
To jeszcze bardziej utrudni jazdę samochodem w tym rejonie. Już teraz kierowcy narzekają na ruch w tej części miasta, związany m.in. z wprowadzeniem jednego kierunku na ul. Szlak (od ul. Długiej do ul. Pędzichów). Zwracają uwagę, że kiedyś przejazd w centrum z jednego miejsca do drugiego zabierał kilka minut, teraz trzeba jeździć dużymi objazdami, podróże znacznie się wydłużają, a auta stoją w korkach.
- Rozumiem, że urząd chce ograniczać ruch w centrum. Ale trzeba robić to tak, aby kierowcy nie wjeżdżali do niego, później błądzili po małych ulicach i korkowali je - komentuje Andrzej Więcek z ul. Pawiej.
Zwraca uwagę, że przed wprowadzeniem zmian z ul. Worcella do ul. Rajskiej (z identyfikatorem mieszkańca centrum) miał do przejechania 1,1 km, co zajmowało ok. 6 minut. Teraz może tam dotrzeć objazdem o długości prawie 3 km, co według internetowej mapy twa już ok. 18 minut, a z powodu korków może się jeszcze wydłużyć.
- Jak to jest, że mieszkańcy innych stref nie mają problemów z poruszaniem się wewnątrz nich, a osoby z centrum nie mogą w prosty sposób przejechać z placu Matejki na ulicę Krowoderską? W największym uproszczeniu, bo zapewniam, że nie znam nikogo kto ten dystans pokonuje autem - mówi Andrzej Więcek.
- Bywa niekiedy tak, że potrzebujemy gdzieś wyjechać a brak przejazdu przez ulice Basztową, Długą i Dunajewskiego potężnie to utrudnia. Powoduje, że będziemy musieli wyjeżdżać trzy razy dłużej paląc przy tym kilka razy więcej paliwa i kilka razy więcej zanieczyszczać powietrze stojąc w korkach - dodaje.
Utrudnienia będą jeszcze większe po tym, jak ulicą św. Filipa nie będzie można dojechać z rejonu Starego Kleparza do ul. Długiej. Tak miało być już teraz, ale z tą zmianą urzędnicy się na razie wstrzymali.
- Na prośbę kupców ze Starego Kleparza przesunęliśmy termin zmian na 8 stycznia - informuje Michał Pyclik z ZIKiT.
Kraków. Absurdy drogowe w strefie parkowania, stojaki rowero...
Ograniczenia obejmą także ul. Krótką - stanie się jednokierunkowa od ul. św. Filipa do ul. Krzywej, a także ul. Krzywą - jeden kierunek od. ul. Krótkiej do ul. Długiej.
A już teraz, aby z ul. Pawiej dotrzeć w rejon ul. Rajskiej, trzeba pokonać labirynt następujących ulic: Szlak, Pędzichów (jest zwężona z powodu prac związanych z układaniem sieci ciepłowniczej), Słowiańska (po przecięciu ul. Długiej), Krowoderska (jednokierunkowa od placu Biskupiego do ul. Szlak), św. Teresy, Łobzowska, Garbarska, Karmelicka.
Wprowadzenie zmian urzędnicy uzasadniali tym, że chcą ograniczyć i uspokoić ruch w centrum a zarazem zachęcić mieszkańców do przesiadania się z aut do tramwajów i autobusów.
- Zgodnie z polityką miasta w centrum preferowany jest transport zbiorowy- wyjaśnia Michał Pyclik.
Przyznaje, że zawsze po wprowadzeniu takich rozwiązań są problemy, kierowcy muszą mieć czas na przystosowanie się do nowych zasad.
- Będziemy obserwować ruch w tym rejonie. Poczekajmy aż się unormuje i wtedy szukajmy ewentualnych usprawnień - dodaje.
Jednym z czynników, które mają wpłynąć na zatrzymanie samochodów na obrzeżach miasta i przesiadki do pojazdów komunikacji miejskiej są parkingi park&ride. Trzeci taki miejski obiekt otwarto w sobotę, 23 grudnia, pod estakadą pętli tramwajowej w Kurdwanowie. Parking może przyjąć 167 samochodów. Koszty jego budowy wyniósł na 3,7 mln zł.
CZYTAJ WIĘCEJ: Parking Park&Ride Kurdwanów w końcu otwarty, pomieści 167 samochodów
Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!
WIDEO: Zmiany w organizacji ruchu w centrum Krakowa
Autor: Piotr Tymczak, Aneta Żurek
Uwaga: W momencie kręcenia filmu na ul. św. Filipa obowiązywała zmieniona organizacja ruchu.