https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jeden kierunek na ulicy w centrum Krakowa? Radni zadecydują, czy będą kolejne konsultacje w sprawie Starowiślnej

Piotr Tymczak
Plany przebudowy ul. Starowiślnej budzą coraz większe emocje.
Plany przebudowy ul. Starowiślnej budzą coraz większe emocje.
Radni miasta zajmą się projektem uchwały przygotowanym przez Dzielnicę I Stare Miasto w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących przebudowy i zmiany organizacji ruchu na ul. Starowiślnej. W przypadku tego zadania kontrowersje wywołała propozycja wprowadzenia ruchu jednokierunkowego.

Przebudowa ul. Starowiślnej

W Dzielnicy I przyznają, że plany związane z przebudową ul. Starowiślnej budzą poważny niepokój wśród mieszkańców, którzy obawiają się, że po zmianach utkną w korkach i będą zmuszeni do długich objazdów, aby móc dostać się do miejsca zamieszkania, co może doprowadzić do poważnego wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców tego rejonu.

- Poprzednie konsultacje dotyczące przebudowy ulicy Starowiślnej zostały przeprowadzone w czasie covidu, więc siłą rzeczy nie mogły być tak ogólnodostępne, jak mogłyby wyglądać teraz. W wyniku tych konsultacji ustalono, że ulica Starowiślna ma być jednokierunkowa. Mamy zgłoszenia mieszkańców zaniepokojonych tym faktem. Część osób o tych planach nie wie. Jak się dowiedzą, to też mogą być mocno zaskoczeni - mówi Jan Hoffman, przewodniczący Rady Dzielnicy I Stare Miasto. - Stąd wnosimy o ponowne konsultacje, aby uniknąć sytuacji, w której tuż przed rozpoczęciem inwestycji mogło dojść do dużych protestów społecznych. W powtórzonych konsultacjach może jednak się okazać, że jeden kierunek na ulicy Starowiślnej jest akceptowany - dodaje.

Zgodnie z zapisami projektu uchwały, nowe konsultacje miałyby trwać co najmniej 30 dni i zakończyć się najpóźniej 15 września 2025 roku.

Proponują jeden kierunek od ul. Dietla do ul. Podgórskiej

Ulica Starowiślna ma zostać przebudowana na odcinku od skrzyżowania z ul. Dietla (bez skrzyżowania) do mostu Powstańców Śląskich, ruch jednokierunkowy miałby zostać wprowadzony od ul. Dietla do ul. Podgórskiej.

Obecnie ruch jednokierunkowy jest na odcinku ul. Starowiślnej od skrzyżowania z ul. Westerplatte i św. Gertrudy do skrzyżowania z ul. Dietla.

- W tym przypadku różnica jest jednak taka, że jest alternatywa dla ruchu w przeciwnym kierunku, który odbywa się równoległą ulicą Wielopole - zaznacza przewodniczący Jan Hoffman.

Rozpoczęcie prac planują od wakacji 2026 roku

Przebudowę ul. Starowiślnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich planuje się w wakacje 2026 roku, a zakończenie pod koniec 2027 r. Szacuje się, że inwestycja będzie kosztować ok. 130 mln zł.

Prace obejmą modernizację torowiska, jezdni, chodników oraz systemów odwodnienia i oświetlenia. Zostaną przebudowane skrzyżowania z ulicami: Berka Joselewicza, Miodową, Dajwór, Rzeszowską, Przemyską, św. Wawrzyńca i Podgórską.

Z kolei na skrzyżowaniu ul. Podgórskiej z ulicami św. Wawrzyńca i Halicką ma powstać rondo. Remontem objęty zostanie także most Powstańców Śląskich. Po modernizacji ruch samochodowy byłby jednokierunkowy – od ul. Dietla do ul. Podgórskiej.

Jednym z najważniejszych aspektów projektu ma być wspomniana zmiana stałej organizacji ruchu. Po modernizacji ruch samochodowy byłby jednokierunkowy – od ul. Dietla do ul. Podgórskiej, a pojazdy miałby się poruszać wydzielonym pasem bez możliwości jazdy po torowisku. Dodatkowo rowerzyści mają zyskać osobny pas ruchu, co ma poprawić ich bezpieczeństwo i komfort.

Połączenia ul. Starowiślnej z ul. Miodową i św. Wawrzyńca mają zostać zaślepione, co ma zmniejszyć natężenie ruchu w tych miejscach. Na skrzyżowaniu ulic św. Wawrzyńca, Podgórskiej i Halickiej powstanie rondo, do którego nie będzie można wjechać od strony ul. Halickiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Finisz kampanii. Ostatnia debata prezydencka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska