Nowy węzeł drogowy na zakopiance oraz podziemne przejścia obiecuje mieszkańcom Libertowa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Mieszkańcy gminy Mogilany z niecierpliwością czekają na bezpieczne przejścia przez zakopiankę. Niejednokrotnie ubolewali, że droga krajowa przecięła ich gminę na pół i przez długie lata nie mogli się doprosić bezkolizyjnych przejść. Przechodzili po pasach na jezdni, dlatego było tu mnóstwo wypadków z udziałem pieszych.
- Bywały nawet śmiertelne wypadki. Prosiliśmy o przejścia podziemne przez lata, pisaliśmy pisma, petycje do zarządcy drogi, zbieraliśmy setki podpisów pod tymi prośbami. Trwało to długie lata. Wreszcie dowiedzieliśmy się, że jest plan budowy węzła i przejścia podziemnego - mówi Zofia Węglarz, sołtys Libertowa i radna gminy Mogilany.
- Nasza wioska jest podzielona na pół. Ludzie muszą przechodzić z jednej strony na drugą do szkoły, do kościoła, do sklepów. gdy ktoś przechodzi przez ruchliwą drogę całą rodzina drży z obawy, bo przejścia są niebezpieczne - dodaje pani sołtys.
Jest szansa, że mieszkańcy Libertowa nie będą narzekać na problemy z przeprawieniem się przez zakopiankę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg i podpisała umowę na opracowanie dokumentacji niezbędnej do wybudowania węzła i przejścia podziemnego na zakopiance. Zadanie wykona konsorcjum firm z Krakowa, którego liderem jest MPRB, a partnerem MP-Mosty.
Trasa olkuska. Ruszy rozbudowa DK 94. Będą dwa pasy i nowe ronda
- W ramach rozbudowy zakopianki od granicy miasta Krakowa do przejścia dla pieszych w Libertowie - na Libertowskiej Górze - przewidywana jest budowa dwupoziomowego węzła oraz przejścia podziemnego. Wykonawca ma opracować dokumentację projektową i uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji. Umowa ma być zrealizowana w ciągu 29 miesięcy - informuje Iwona Mikrut, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
Koszt dokumentacji wyniesie 1 mln 161 tys. złotych. Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na tym odcinku drogi krajowej - od Krakowa przez Libertów do Głogoczowa przejeżdżało prawie 49 tys. pojazdów na dobę, a obserwowany jest stały wzrost ruchu.
- Oczekujemy na te inwestycje. O przejście podziemne ludzie wciąż pytają podczas zebrań wiejskich. Cieszymy się, że powstanie. Będzie w okolicy przystanku w Libertowie - mówi Piotr Piotrowski, wójt gminy Mogilany.
Wójt podkreśla, że kilka przedsięwzięć w ostatnim czasie udało się zrealizować na zakopiance w jego gminie. - W Mogilanach w przysiółku Żary udało się ustawić radar i oświetlenie pasów. Czekamy jeszcze na wybudowanie tam pasa do skrętu w prawo. Pomogliśmy GDDKiA pozyskać od mieszkańców teren na ten cel - dodaje.
Mieszkańcy czekają też na węzeł w Gaju na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Zadziele i Widokową. Przetarg był jesienią 2018 roku, ale nie rozstrzygnięty, oferty o około 10 mln zł przekroczyły szacowane koszty.
POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:
WIDEO: Krótki wywiad: Rynek przejęli turyści, ale każda krakowska dzielnica może mieć swój rynek
Autor: Joanna Urbaniec