https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miliardy popłyną do Małopolski

Dawid Serafin
Sądecczyzna doczeka się upragnionej ekspresówki
Sądecczyzna doczeka się upragnionej ekspresówki archiwum
Ruszy budowa obwodnic, a na Sądecczyźnie powstaną nowe drogi i linia kolejowa Podłęże - Piekiełko. Pieniądze na wszystko da rząd. Umowa w tej sprawie ma zostać podpisana w poniedziałek

Są pieniądze na liczne inwestycje w Małopolsce. Dzięki nim ma ruszyć budowa drogi ekspresowej łączącej Nowy Sącz z Brzeskiem. Powstaną obwodnice Zatora, Zabierzowa, Dąbrowy Tarnowskiej, Nowego Sącza. Rozpocznie się budowa linii kolejowej Podłęże - Piekiełko, na którą Małopolanie czekają od XIX wieku.

Pieniądze na te inwestycje Małopolska dostanie w ramach tzw. kontraktu regionalnego. Jest to umowa między rządem a samorządem wojewódzkim, dotycząca finansowania ważnych dla regionu inwestycji do 2020 roku. Negocjacje kontraktu zakończyły się wczoraj. - Co do niektórych inwestycji nie było zastrzeżeń. O inne musieliśmy walczyć do samego końca - opowiada Marek Sowa, marszałek województwa.

Bój o Sądecczyznę

Największy spór dotyczył drogi ekspresowej łączącej Nowy Sącz z Brzeskiem. Ostatecznie strona rządowa da fundusze na budowę drogi z Nowego Sącza do Łososiny Dolnej (ok. 20 km), wraz z nowym mostem w Kurowie. Ominie ona także ciągle obsuwającą się górę Just. Koszt budowy to 500 mln zł. Budowa może się rozpocząć pod koniec 2017 roku. W ciągu najbliższych trzech lat ma powstać dokumentacja techniczna dla całej trasy. Marszałek ma nadzieję, że w kolejnych latach uda się zdobyć pieniądze również na odcinek do Brzeska.

Na Sądecczyźnie się cieszą. - Każda wiadomość przybliżająca powstanie tej drogi jest dobra. Jej budowa jest ważna, jeśli chcemy myśleć choćby o rozwoju turystyki - przyznaje Jan Golonka, starosta nowosądecki.
Radości nie kryje też Ryszard Florek, prezes firmy Fakro. - Aż trudno w to uwierzyć. Mamy w Sączu potężne firmy eksportujące towary. Ta droga jest potrzebna - mówi Florek. To on na początku lipca wraz z najpotężniejszymi biznesmenami z regionu wystąpił do wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej z propozycją: biznesmeni zrzekną się unijnych dotacji w zamian za budowę drogi.

Nowe obwodnice

Sukcesem jest także pozyskanie pieniędzy na cztery nowe obwodnice. Prace najwcześniej powinny się rozpocząć w Dąbrowie Tarnowskiej. Gotowa jest już cała dokumentacja, a pierwsza łopata ma zostać wbita w przyszłym roku. - Do tej pory cały ruch toczył się przez centrum miasta. Dziennie przejeżdża przez nie sto cystern. Trudno było mówić o jakimś sensownym zagospodarowaniu rynku z tego powodu - mówi Stanisław Początek, burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej.

W pozostałych przypadkach na rozpoczęcie prac będzie trzeba zaczekać. W Zabierzowie ciągle nie wybrano wariantu przebiegu drogi. W Zatorze przygotowywana jest decyzja środowiskowa. Jeśli chodzi o obwodnicę Nowego Sącza (i Chełmca), to prace projektowe trzeba zacząć od nowa. Wszystko z powodu zmian przepisów budowlanych. Koszt budowy czterech obwodnic szacuje się na prawie 800 milionów złotych.
S7 do Świętokrzyskiego

W kontrakcie znalazł się także zapis o finansowaniu budowy trasy S7. Zarówno na odcinku Lubień - Rabka, jak i od węzła Igołomskiego w Krakowie do granicy z województwem świętokrzyskim. Szacuje się, że wartość całej inwestycji to 6,2 miliarda złotych. - Dobrze, że udało się pozyskać pieniądze. Teraz najważniejsze jest, by jak najszybciej rozpocząć budowę. Choć realny termin, kiedy w pełni będziemy się cieszyć tą drogą, to 2021 rok- mówi Sebastian Piekarek, inicjator obywatelskiej akcji na rzecz budowy S7 w Krakowie.

Rozbudowa kolei

Spore pieniądze udało się także pozyskać na kolej. Ponad 6 mld ma zostać wydanych na budowę trasy kolejowej Podłęże - Piekiełko oraz modernizację linii Chabówka - Nowy Sącz. 1,7 mld zł pójdzie na remont torów na odcinku Kraków Główny - Rudzice i na dobudowę torów linii aglomeracyjnej na odcinku od Dworca Głównego przez Kraków-Płaszów aż do Bieżanowa.
Pieniądze na te wszystkie inwestycje będą pochodzić z funduszy unijnych i z budżetu państwa.

Kraków na aucie

Nie udało się natomiast przekonać strony rządowej do finansowania północnej obwodnicy Krakowa. Ustalono jednak, że droga może być budowana przez samorząd, a w takim przypadku możemy też liczyć na unijne dotacje. - To nie jest dobra wiadomość dla Krakowa. Będziemy jednak walczyć nadal, aby ta droga powstała - mówi Filip Szatanik, wicedyrektor Wydziału Informacji, Promocji i Turystyki w krakowskim magistracie.

Na liście rezerwowej znalazła się także Beskidzka Droga Integracyjna z Głogoczowa do Bielska-Białej. Koszt jej budowy to 3,7 mld złotych. Szanse na realizację tego projektu za państwowe pieniądze są, jeżeli pojawią się dodatkowe pieniądze lub oszczędności na przetargach. - Nie można mieć wszystkiego. Takie są negocjacje. Jednak mogę śmiało powiedzieć. Wracamy z tarczą z Warszawy - kwituje marszałek Sowa.

Co wiesz o Krakowie? WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE!"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 29

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
pp
POK jest o WIELE ważniejsza niż droga na Warszawę. Poza Michałowicami ruch jest zupełnie znośny, podobnie jak przejazd przez Miechów. Dramat mamy za to na linii Pobiednik - Bronowice i to bardzo utrudnia życie i Krakowianom i ludziom z powiatu. Kto jeździ ten wie.
S
S&V
Jak ktoś coś ukradł, a Ty o tym wiesz i tylko bredzisz o tym anonimowo to wiedz, że łamiesz prawo.
Za sformułowanie "reszta ekipy" chętnie dał bym Ci w ząbki, ale powstrzymam się, ponieważ szkoda mi pieniążków na zadośćuczynienie dla takiego ignoranta jak Ty...
k
ktos
nie marudzcie tyle obiecane ma być robione a dalej zle no wszystkiego się nie da niestety taki life sa tez inni spragnienie
o
opr
Szukanie naiwnych
Przecież S7 Kraków-Warszawa jest na 2 miejscu pod względem priorytetów w załączniku dot. budowy dróg w Polsce. I co z tego skoro inne drogi nawet z 2 dziesiątki są budowane (np. S6) a wylot z Krakowa na północ nie. S7 Rabka-Lubień została ogłoszona do realizacji wraz z gwarancją środków na tę inwestycję jeszcze przez ministra Nowaka. I co... i nic. Wschodnia Obwodnica Krakowa zgodnie z umową jaką podpisał prezydent Majchrowski z GDDKiA i rządem miała być oddana do użytku najpóźniej w 2012. I co, jest 2014 i dopiero zaczyna być budowana. Zatwierdzenie jakiegoś dokumentu przez obecny rząd który kompletnie nie jest wiarygodny o niczym nie świadczy. Ten rząd nie jest nowy, rządzi już 7 lat. Małopolska działa na ten rząd jak płachta na byka, a ilość środków centralnych trafiających tu na inwestycje jest już ponad 5 krotnie niższa niż np. na Dolnym Śląsku. Dlatego liczenie na to że nagle coś się zmieni jest wg mnie skrajną naiwnością
K
Krakus
Jagna ze Sroką i resztą ekipy zapieprzyła z publicznych pieniędzy kilka milionów a ty nazywasz to ideą..?? No chyba że to taki standard w PeŁo...
K
Krakus
gdyby nawet zapisali 100 miliardów, bo to tylko papier, a po wygranych wyborach to i tak, jak zwykle dymali by nas w bambuko... Nie warto wierzyć w te pierdoły... No chyba, że jest się idiotą...
b
baca
Podziekujmy panom poslom z PiSu, ktorzy tak ofiarnie bronia czci sw.Ducha albo imienia Maryji Krolowej Polski, ale w sprawach drogi sa nieudolni i niepotrzebni do niczego . Wystarczy wicepremier i przedsiebiorcy. DZIEKUJE PISOWI!!!!!!!!!!!!!!!!!
x
xmlxml
Podziękujcie sobie sami. w zw. z brakiem Olimpiady. Było jasne, że po odrzuceniu tej idei(dot. 2022 r.) w referendum, rozpocznie sie coroczna żebranina do Warszawki.
c
ccc45
halę ma za swoje pieniądze a Ty się składasz ale na betonowy "koszyk" w Warszawie..
o
odp
może nie potrzebnie wrzuciłem różnego rodzaju inwestycje do jednego worka... chociaż z warszawy wsparcie finansowe nie idzie tylko na drogi ;) nie zapominajmy o pomocy np. na kampusy UJ, szpitale i ochronę zabytków.
Fakt jest taki że w oprócz a4 we wschodniej małopolsce nic się nie dzieje stara 4 jest taka jaka była, krajowa 73 i 75 wołają o pomstę do nieba? a Marszałka mamy tego samego ;)
g
g
Brak czegokolwiek w zakresie obwodnicy, brak czegokolwiek w zakresie "siódemki". Dwa słowa - wielka porażka!

Źródła tej porażki podzielę na trzy mniej więcej równe części: arogancka rządząca nami "warszawka" - nieudolni, nie mający szerszego znaczenia lokalni politycy - protestujący przeciwko wszystkiemu mieszkańcy. Przyszłość jest czytelna: tak będzie nadal.
k
kr
Akurat A4 to dobry przykład. A co do hal widowiskowych itd to juz zadanie nie Marszałka ale lokalnych władz - więc trzeba iść do Wyborów i rozsądnie wybrać- tylko trzeba iść!!! Powodzenia (szczerze, bez podtekstów)
o
odp
dostał ale po jakim czasie i z jakimi problemami... może wymienisz jakieś inne inwestycje w tym regionie??? bo a4 to argument słaby... Kraków też ma a4, obwodnice(przynajmniej część), hale widowiskowo sportowe itp.
polityka rządu jet o tyle sprawiedliwa iż dba się o rozwój całego województwa a nie tylko "lepszej" jego części :)
E
Elineusz
A przypadkiem Tarnów nie dostał A4?
W
Wiktor
Podziękujmy za to rządzącym politykom w najbliższych wyborach.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska