>> Zobacz zdjęcia z powstającej linii kolejowej
Zwiększy się również częstotliwości odjazdów składów w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z obecnych 30 minut do 15.
Budowa połączenia kolejowego stolicy Małopolski z Międzynarodowym Portem Lotniczym Balice rozpoczęła się od rozbiórki starego przystanku Kraków Balice.
Nowy powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu. Obiekt – podobnie jak pozostałe na trasie - będzie wyposażony w wiaty, elementy małej architektury, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej.
W ramach inwestycji powstają także trzy inne przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki oraz Kraków Krzyżówka. Dzięki temu mieszkańcy aglomeracji będą mieli zdecydowanie łatwiejszy dostęp do transportu kolejowego.
Dodatkowo zmodernizowany zostanie przystanek Kraków Łobzów, a wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Dzięki połączeniu linią kolejową centrum aglomeracji i lotniska wzrośnie również atrakcyjność regionu. Przebudowa połączenia ze stacji Kraków Główny do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach pozwoli na uruchomienie pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce na odcinku MPL Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia. Kompleksowa modernizacja trasy z Krakowa Bieżanowa do Wieliczki zakończyła się w 2012 r.
Zobacz wideo »
Kolejne inwestycje narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej jeszcze bardziej usprawnią ruch pociągów w aglomeracji krakowskiej. Obecnie PLK prowadzą wstępne prace przy projekcie budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, która doskonale wpisuje się w ideę szybkiej i komfortowej kolei aglomeracyjnej.
Realizacja tego zadania pozwoli na uruchomienie bezpośredniego połączenia między stacjami Kraków Główny Osobowy i Kraków Bonarka. Częstotliwość kursowania pociągów będzie wyższa, skróci się czas przejazdu, a za sprawą m.in. przebudowy przystanków osobowych Kraków Zabłocie i Krzemionki wzrośnie komfort obsługi podróżnych.
Liczby w inwestycji:
80 km/h - z taką prędkością będą kursować pociągi na trasie z Krakowa Głównego do Balic przez Mydlniki. Dotychczas było to 40 km/h
50 tys. – tylu pasażerów – według szacunków – skorzysta z połączenia kolejowego z lotniskiem w 2015 r.
15 minut – pociągi w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej będą odjeżdżać co kwadrans według planów Urzędu Marszałkowskiego. Dotychczas odjeżdżały co pół godziny.
3 – nowe przystanki powstaną w ramach inwestycji: Kraków Uniwersytet Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Krzyżówka.
Historia trasy kolejowej Kraków- Balice:
Połączenie Krakowa z lotniskiem w Balicach wybudowane zostało w latach '50 XX wieku jako jednotorowa bocznica prowadząca do bazy paliw w Olszanicy i do jednostki wojskowej. Była ona eksploatowana i obsługiwana przez składy manewrowe, wyruszające ze stacji w Mydlnikach. Regularne przewozy pasażerskie na tym odcinku uruchomiono 5 maja 2006 roku i było to pierwsze tego typu połączenie w Polsce.
Źródło: Gazeta Krakowska
