https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnicę Skawiny czeka modernizacja. Na pierwszym odcinku obejścia miasta poprawią bezpieczeństwo

Barbara Ciryt
Fot. Barbara Ciryt
Fragment obejścia miasta, który 12 lat temu wybudowała gmina, czeka przebudowa. Będzie nowa nakładka asfaltowa, ścieżki rowerowe i rondo. Inwestycja ma kosztować 3,5 mln zł.

Modernizacji pierwszego odcinka obwodnicy Skawiny podjęła się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To fragment drogi wybudowany 12 lat temu. Wykonała go gmina jako obwodnicę miasta, żeby zastąpić drogę krajową nr 44 biegnącą przez centrum.

GDDKiA chce zmienić jej parametry, zwiększyć bezpieczeństwo. Jak mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka GDDKiA oddział w Krakowie, został wybrany wykonawca przebudowy drogi, który podniesie jej parametry do klasy drogi GP, czyli drogi szybkiego ruchu.

- 29 stycznia została podpisana umowa na projektowanie i przebudowę istniejącej drogi na odcinku od skrzyżowania z ul. Krakowską do skrzyżowania ulic: Hałacińskiego i Stanisława Chmielka. W przetargu najkorzystniejszą ofertą zwyciężyła firma Strabag Infrastruktura Południe. Koszt projektu i przebudowy wyniesie 3 555 531 zł - informuje Iwona Mikrut.

Rzeczniczka dodaje, że prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie muszą być wykonane w ciągu roku i niespełna czterech miesięcy od podpisania umowy.

Budowa obwodnicy Skawiny trwa długo. Pierwszy odcinek nie spełnia parametrów drogi szybkiego ruchu i odbiega od klasy kolejnych odcinków zarówno tego wybudowanego, jak i obecnie realizowanego.

- Modernizacja jest konieczna, żeby poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy - mówi Norbert Rzepisko, wiceburmistrz Skawiny. - Obecne parametry tego odcinka obwodnicy o długości jednego kilometra pozwalają np. na to, żeby jezdnią jeździły rowery. Na pozostałych odcinkach takiej możliwości nie ma. Są natomiast ścieżki rowerowe. Dlatego na pierwszym odcinku też jest konieczność budowy trasy rowerowej. Ponadto ma być położona nowa nawierzchnia tzw. cichy asfalt - mówi wiceburmistrz.

Ważnym etapem tych prac jest też budowa ronda na skrzyżowaniu ulic: Hałacińskiego i Chmielka i dwóch zatok autobusowych w rejonie tego skrzyżowania, ponadto przebudowa ekranu akustycznego, zjazdów na tereny sąsiadujące z obwodnicą, zabezpieczenie istniejącej infrastruktury technicznej kolidującej z drogą oraz wymiana uszkodzonych krawężników.

Na obwodnicy Skawiny są prowadzone cztery inwestycje na etapie projektowań oraz realizacji w terenie.

Pierwsza to przebudowa odcinka obejścia miasta. Druga związana jest z budowę dużego ronda przy wjeździe na obwodnicę. Trzecia to już rozpoczęta budowa odcinka obwodnicy od ul. Energetyków do drogi krajowej nr 44 i czwarta związana z projektowaniem, a potem budową obwodnicy - od krajówki do drogi wojewódzkiej nr 953 - prowadzącej od Skawiny w kierunku Rzozowa.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
sk
Ja proponuję sześć pasów do ul. Skotnickiej i tunel dla samochodów pod autostradą. Oj naiwni i tak utkniecie w korkach po roku od zakończenia prac, wydaniu kolejnych milionów na tą drogę dojazdową do stref. Nie ma tekiej drogi której nie da się zapchać samochodami. Dziesiątki nowych firm, setki nowych domów wszystko w oparciu o DK44 która już dawno wyczerpała swoje możliwości przepustowe.
K
Kkk
Droga sz5bkiego ruchu?I rowery? Dopiero będzie kosmos
...ronda ronda I wiadukty nad przejazdelami kolejowymi to rozwiązanie!!! Ścieżki to po parku niech robią
s
skawinianin
Ścieżki rowerowe przy obwodnicy to szerokie chodniki po których mogą jeździć rowerzyści. Nie są to nawet wydzielone ciągi pieszo-rowerowe. Wiela szkoda, że dysponując wystarczającą ilością miejsca nie buduje się dróg dla rowerów obok chodników.
c
czytelnik
To nie obwodnica tylko droga dojazdowa do firm ulokowanych przy niej. To był główny powód powstania tego czegoś. Pierwszy odcinek to koszmar nie ma jak stworzyć "korytarza ratunkowego" jest bez poboczy z wysokimi krawężnikami. Ciekawe co oznacza wymiana uszkodzonych krawężników, w treści artykułu.
KRK
Zabolało fanboya PO? Lepiej obrazić, niż sprawdzić, choćby w necie. Kłaniam się nisko.
M
Matematyk
Słabszy odcinek wybudowano 12 lat temu. 2018 odjąć 12 daje 2006. Platforma Obywatelska rządziła od 2007. Więc oszczędności to dalej wina Tuska?
P
Polak
j.w.
KRK
Szkoda, że musimy naprawiać skutki oszczędności popełnionych przy budowie. Przypomnę, że za rządów PO, Małopolska nie mogła liczyć na modernizację tej KRAJOWEJ drogi i musiała to robić na raty za własne, uciułane pieniądze.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska