Peugeot 308 SW HYbrid. Nadwozie i wnętrze
W zasadzie wygląd nowego Peugeota 308 nie jest już tajemnicą, podobnie wersja SW (kombi) jest znana od dłuższego czasu. Nie jest również tajemnicą, że Peugeot 308, także z nadwoziem kombi, nie jest autem dla szukających minimalizmu i wizualnej powściągliwości. Nawet podstawowa odmiana Active Pack jest dość atrakcyjna wizualnie, a bazowy, bezpłatny lakier niebieski Avatar wygląda po prostu świetnie. Ciągle zastanawiałem się, czemu miałbym dopłacać aż 3500 złotych do perłowego lakieru w kolorze białym, skoro za darmo mam lakier, który jest chyba najlepszym z całej palety. Ale to oczywiście kwestia gustu.
Skoro auto znamy z zewnątrz i w środku, warto podyskutować o różnicach, jakie niesie ze sobą wariant hybrydowy. A tych różnic nie ma zbyt wiele, bowiem pojemność bagażnika zmniejszyła się nieznacznie. W wersji z napędem konwencjonalnym, bagażnik ma pojemność 608 litrów, a po złożeniu oparć kanapy przestrzeń rośnie do 1634 litrów. W odmianie hybrydowej pojemności to odpowiednio 548 i 1574 litry. Poza tym zajęte jest miejsce pod podłogą bagażnika, więc na dobrą sprawę tracimy tylko schowek, który się tam znajdował w wersji z silnikiem bez wspomagania elektrycznego. Poza tym, jeśli ktoś wybrał system audio Focal, również tracił sporo miejsca z tej dodatkowej przestrzeni. Trzeba przyznać, że platforma EMP2 jest pod tym względem nieźle przemyślana. Przy okazji warto wspomnieć, że auto produkowane jest we francuskiej fabryce w Miluzie.
Peugeot 308 SW HYbrid. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Na prezentacji miałem okazję sprawdzić topowy wariant hybrydowy o mocy 225 KM. W ofercie jest także wersja słabsza o mocy 180 KM. Należy zaznaczyć, że oba te układy różnią się tylko i wyłącznie mocą silnika spalinowego – silniki elektryczne są identyczne i mają taką samą moc. A jak jeździ Peugeot 308 SW w wersji hybrydowej?
Nie jest to hybryda idealna i trzeba jej się nauczyć, ale to chyba domena wszystkich rozwiązań typu plug-in. Hybryda równoległa działa bezproblemowo i nie trzeba jej pilnować, ale nie daje tyle możliwości co plug-in. Ale to nie miejsce do tego typu wywodów. Peugeot 308 SW w testowanej odmianie hybrydowej 1.6 HYbrid 225 KM w topowym wyposażeniu GT Pack to auto niezwykle przyjemne, komfortowe, bardzo dobrze wyciszone i przez większość czasu sprawia wrażenie bardzo łagodnego i płynnego. Podczas normalnej jazdy, skrzynia biegów i system sterujący napędem działają bez zarzutu.
Niestety podczas jazdy w korku i podczas ruszania, skrzynia miewa momenty zawahania, a moment przełączania napędu pomiędzy silnikami, nie zawsze, ale bywa wyczuwalny. Nie są to wady dyskwalifikujące i być może wymagają dopracowania oprogramowania, ale w wielu autach z tego typu napędem moment przełączania napędu bywał nieodczuwalny (jedynie słyszalny). Poza tym ciężko się do czegokolwiek przyczepić. W wersji z nadwoziem hatchback, ale z tym samym układem napędowym spalanie wyglądało następująco:
- spalanie w trasie 120-140 km/h: 7-8 l/100km;
- spalanie poza miastem 70-90 km/h: 5-6 l/100km;
- spalanie w mieście 50 km/h: 6-7,5 l/100km.
Oczywiście wyniki spalania tyczą się sytuacji, gdy bateria trakcyjna została całkowicie rozładowana. Realny zasięg na baterii to nieco ponad 40 kilometrów. Niedługo Peugeot 308 SW w odmianie hybrydowej trafi do nas na testy, więc zrobimy osobne pomiary spalania dla tego nadwozia, ale nie spodziewamy się wielkich różnic.
Peugeot 308 SW HYbrid. Ceny i wyposażenie
Peugeot 308 SW z najmocniejszym układem hybrydowym o mocy systemowej 225 KM kosztuje 184 600 złotych. To dużo, ale pamiętajmy, że ten wariant napędowy dostępny jest tylko z wyposażeniem GT i GT Pack, a więc dwoma najwyższymi wariantami. Za topową odmianę GT Pack zapłacimy 193 500 złotych. Czy po doposażeniu przekroczymy 200 000 złotych? Bez problemu, bowiem w wyposażeniu opcjonalnym znajdziemy m.in. (dla wersji GT Pack):
- lakier opcjonalny – od 2700 do 3500 PLN;
- tapicerka skórzana – 4000 PLN;
- elektrycznie otwierany szklany dach – 5500 PLN;
- podgrzewana przednia szyba – 800 PLN;
- alarm - 1800 PLN;
- hak holowniczy – 2500 PLN;
- system audio Focal – 3000 PLN.
Peugeot 308 SW HYbrid. Podsumowanie
Peugeot 308 SW z napędem hybrydowym plug-in to świetne, ale bardzo drogie auto. Po doposażeniu znacząco przekraczamy barierę 200 000 złotych, co jak za przedstawiciela segmentu C jest kwotą znaczącą. Nie zmienia to jednak faktu, że testowane auto jest niezwykle udane, dające sporo frajdy z jazdy, dużo komfortu i przestrzeni. Ale to samo dostaniemy w słabszych odmianach, które są wyraźnie tańsze.
Peugeot 308 SW HYbrid – zalety:
- świetna stylistyka;
- bardzo dobre materiały we wnętrzu i świetne spasowanie;
- mocny i dość oszczędny napęd hybrydowy;
- sporo wersji wyposażenia i dodatków.
Peugeot 308 SW HYbrid – wady:
- sporadyczne szarpanie skrzyni biegów;
- odczuwalne przełączanie napędów;
- bardzo wysoka cena mocniejszej odmiany.
Porównanie Peugeot 308 SW 1.6 HYbrid 225 KM (AT8) do wybranych konkurentów:
Peugeot 308 SW 1.6 HYbrid 225 KM (AT8) | Skoda Octavia RS iV 1.4 TSI iV 245 KM (AT6) | Mercedes CLA Shooting Brake 1.3 250 e 218 KM (AT8) | |
Cena (zł, brutto) | od 184 600 | od 171 200 | od 192 100 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 | kombi/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4636/1852 | 4702/1829 | 4688/1830 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1559/1554 | 1543/1535 | 1612/1602 |
Rozstaw osi (mm) | 2732 | 2680 | 2729 |
Pojemność bagażnika (l) | 548/1574 | 490/1555 | 445/1370 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1687 | 1632 | 1675 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 40 | 35 |
Układ napędowy | spalinowy (PHEV) | spalinowy (PHEV) | spalinowy (PHEV) |
Rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa |
Pojemność (ccm) | 1598 | 1395 | 1332 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | aut., 8-stopniowa | aut., 6-stopniowa | aut., 8-stopniowa |
Osiągi | |||
Moc (KM) | 225 (systemowa) | 245 (systemowa) | 218 (systemowa) |
Moment obrotowy (Nm) | 360 (systemowy) | 250 (silnik spalinowy) | 300 (silnik elektryczny) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,6 | 7,3 | 6,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 235 | 225 | 235 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 1,2 (WLTP) | 1,2 (WLTP) | 1,1 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 26 | 27 | 26 |
