https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Po co w Krakowie jest ZIKiT?

Piotr Rąpalski
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne archiwum
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu to imperium, które ma za dużo na głowie. Z tego powodu coraz częściej zalicza wpadki. Radni i prezydent rozmyślają o reformie molocha.

Czytaj też:

W Warszawie, Poznaniu i Gdańsku remontami dróg i zarządzaniem komunikacją miejską zajmują się co najmniej dwie osobne jednostki. Ale nie w Krakowie. Tu niepodzielnie panuje słynny ZIKiT - Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Wydaje się jednak kolosem na glinianych nogach. Wpadki i afery towarzyszą mu od kiedy powstał w 2008 roku. Mimo aż sześciu pracujących w jednostce dyrektorów i ponad 40 działów, sekcji i stanowisk. Ale gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść. Nawet radni i prezydent zastanawiają się, czy nie odebrać molochowi części zadań. Na rozważaniach na razie jednak się kończy.

ZIKiT powstał z połączenia Krakowskiego Zarządu Komunalnego z Zarządem Dróg i Transportu. - Przesłanką było to, że drogi Krakowa były wtedy podzielone między te dwie jednostki. Panował totalny bałagan. Nie było wiadomo kto za którą ulice odpowiada - wspomina Grzegorz Stawowy, radny PO. Teraz wszystkim drogami zajmuje się jedna jednostka. I dobrze. Problem tylko w tym, że dróg jest aż 1200 km i ciężko ich dopilnować. Szczególnie jak ma się gros innych zadań.
ZIKiT odebrał też MPK zarządzanie komunikacją miejską. Teraz tylko zleca spółce wykonanie kursów tramwajów i autobusów. Dzięki temu w mieście mógł pojawić się drugi przewoźnik Mobilis, a na rok 2013 zapowiadany jest trzeci. Konkurencja dźwignią handlu, ale nowe zadania spadły na ZIKiT. Ostatnio próbuje się od nich uwolnić zlecając utrzymanie miejskich przystanków z powrotem do MPK.

- Z tego co się orientuję ZIKiT sprawdza też, czy prawnie możliwe jest stworzenie osobnej spółki miejskiej, która zarządzałaby komunikacją - zdradza nam radny Stawowy.

Kiedy ZIKiT wypełniał już zadania dwóch jednostek, pojawiło się kolejne wyzwanie, które przygniotło urzędników. Budowa stadionu Wisły Kraków. Spóźniona o parę dobrych lat i droższa o jakieś 140 mln zł. ZIKiT nie potrafił upilnować zarówno architekta, jak i wykonawcy.

Nic dziwnego, że przy takim natłoku spraw ZIKiT w latach 2010-2011 nie miał czasu, ani odpowiedniej liczby urzędników, aby kontrolować zajęcie pasa drogowego pod reklamy i remonty. Najwyższa Izba Kontroli udowodniła, że miasto nie pozyskało przez to aż 12 mln zł. ZIKiT dopiero teraz wziął się za ściganie dłużników.

Jednostka zajmuje się też sprzątaniem miasta, jego oświetleniem, utrzymaniem zieleni i strefą płatnego parkowania. - Uważam, że można by przenieść sprawy zieleni do wydziału kształtowania środowiska w magistracie - sugeruje Stawowy - ZIKiT nie powinien też prowadzić większych inwestycji kubaturowych - dodaje.

Jednostka poślizgnęła się na stadionie Wisły. Sam prezydent, kiedy inwestycja ślimaczyła się ku końcowi zasugerował stworzenie nowej jednostki - Zarządu Infrastruktury Miejskiej (ZIM)

- Chcemy stworzyć profesjonalny zespół ludzi, który będzie dbał o przygotowanie i przeprowadzenie inwestycji - tłumaczył radnym zastępca prezydenta ds. infrastruktury Tadeusz Trzmiel w czerwcu ubiegłego roku.

Urzędnicy przyznawali, że ZIKiT realizował cieknące muzeum pod Rynkiem Głównym i budowę stadionu tylko dlatego, że nie było innej miejskiej jednostki. -ZIM ma przejąć duże inwestycje. ZIKiT zajmie się głównie utrzymaniem i remontami infrastruktury - mówił Trzmiel.

Radni się jednak nie zgodzili. Bali się stworzyć kolejnego giganta, który będzie drenował budżet. Na pensje ZIKiT rocznie wydajemy ok. 39 mln zł. Zatrudnionych jest w nim (według listy telefonów) prawie 500 osób. Nie licząc jednak firm i podwykonawców zlecanych zadań. - Inwestycje kubaturowe powinien robić istniejący wydział inwestycji, któr przeprowadził np. budowę stadionu Cracovii - mówią radni.

Budżet ZIKiT to rocznie ok. 630 mln zł, czyli ponad 1/6 kasy całego miasta. Aż 400 mln zł ZIKiT musi wydać z tego na kursowanie tramwajów i autobusów. Z biletów miasto zarabia ok. 220 mln zł. Od lat finansowanie jednostki rośnie średnio o ok. 20-30 mln zł rocznie.

Dziś wszystkie drogi prowadzą do ZIKiT. Jednostka wydaje decyzje, zgody, pozwolenia, uzgodnienia itd. To wielka władza i zrozumiałe, że trudno jest ją odebrać. A jeszcze trudniej oddać. Historia pokazuje jednak na przykładzie imperium tureckiego, że niereformowany gigant może się rozsypać.

Euro 2012 coraz bliżej! Zobacz, co będzie się działo w Krakowie

Nowa lista leków refundowanych**[SPRAWDŹ!] **

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
MICHAEL
W Krakowie był i jest Bałagan . Jak widać nikt się tym nie przejmuje . Kolejne pozwolenia wydawane deweloperom na budowe osiedli. Tylko czy ktoś pomyślał o "korkach" . Przejazd autobusem ( zapchanym zresztą ) zajmuje 30min na dystansie 6km. Obecny prezydent jest już czwartą kadencję . Czy coś się poprawiło ?? Tak dłużej stoimy w zatłoczonym mieście , klniemy na innych ( nie potrzebnie , bo to nie ich wina) . Moi drodzy kiedy stoimy korku , na dziurawej nawierzchni ,to pamiętajmy o naszych włodarzach. TO ONI ZGOTOWALI TAKI LOS.
o
olaf
ta niedziałkowska szefowa zikitu ma mocne i szeroooookie plecy,taka iloś wpadek i porażek co zikit na to szok,w normalnym mieście było by dawno zwolniona!!!a tu nadal na stolcu,pewnie kochana majchrowskiego ,albo z jednej kliki to dlatego jest nietykalna......
P
Paweł
Zastanawia mnie to, jak to jest możliwe, że ZIKiT tak źle działa, a na kolejną kadencję został wybrany Majchrowski? Przecież prezydent, któremu naprawdę zależałoby na Krakowie, a nie na swoich interesach, już dawno zreformowałby tą jednostkę, a w szczególności odwołałby jego dyrektorkę.

Niestety większość mieszkańców naszego miasta ponownie wybrała Majchrowskiego i dalej jest to samo.
e
empe
Ilość kierowników także podniesie się do potęgi. Bezrobocie się zmniejszy. Super.
p
podatnik
moim zdaniem powinni ich wszystkich zwolnic
c
ciekawy
Kim jest dyrektor ZIKIT, jakie ma wykształcenie, kwalifikacje, doświadczenie zawodowe?
c
co?
39 milionów rocznie na pensje dla 500 pracowników?! toż to wychodzi 6500 na łebka w miesiącu!
w
w
Poprzedni wpis swiadczy ze autor nie ma bardzo pojecia o czym pisze, co do artykułu to jak zawsz rapalski bredzi i pisze pół płrawdy a stawowy miesza bo takie zadanie dostał od parti -rasia- , a le stawowy niech miesza sobie w ro........ a nie w krakowie
a
anka
"- Z tego co się orientuję ZIKiT sprawdza też, czy prawnie możliwe jest stworzenie osobnej spółki miejskiej, która zarządzałaby komunikacją - zdradza nam radny Stawowy. "

Przecież taka spółka jest. Nazywa się MPK. I dopóki MPK zajmowało się całością sprawy to jakoś to wszystko sprawniej działało.
Rozwiązanie proste - oddać całość zarządu nad komunikacją MPK, zarząd nad Mobilisem też. Ale po co, raczej trzeba powołać kolejną spółkę, prezesa, sekretarki, biurowiec, służbowe samochody i odpowiednie pensję. A potem zdziwienie, że nie starcza na płacenie MPK za przewozy.

LUDZIE! To już są kpiny z nas w żywe oczy.
p
pasazer
ZROBIĄ 20 SPÓŁEK 20 PREZESÓW 20 ZASTĘPCÓW
KASA SIĘ ROZEJDZIE
j
józek
ten zikit to prawdziwy beton,pomysły przez nich realizowane to porażki,dłuzą sie nikt za nic nie odpowiada,a premie im przyznawają,żadnej odpowiedzialnościi,i jeszcze ta afera w 5baniek znikneło im z konta nikt sie nie poczowa do jakieś reakcjii,ktoś kto ma HONOR juz dawno powinien podać sie do dymisji,za tą całą serie wpadek,a nie dalej kierować tym zikitem....ale cóż ale ta pani smieje sie nam krakusom w twarz bo wie że jej nikt nie odwoła,a ona lubi ciepłe posadki,,,żal.pl
j
ja zibik
je*** zikitk czy jak im tam złodziejom ...
c
czyż
Radny Stawowy, jak widzę bycie radnym miasta ciebie przerosło. Nadajesz się najwyżej na dzielnicowego radnego. Miasto jest dla ciebie za duże. ZIKiT-u nie należy dzielić tylko wymienić dyrektora na menadżera posiadającego odpowiednia wiedzę. Jak będzie odpowiedni dyrektor to pokaże wam (radnym) co ewentualnie można by zmienić w strukturze tej firmy (statucie ZIKiT-u). Stawowy, jakbyś był dzielnicowym radnym to Niedziałkowską mógłbyś zatrudnić jako sekretarkę biura dzielnicy – do tego się co najwyżej nadaje.
g
gaston
gorzej i tak nie będzie - rok wytrzymamy a małe, rozdzielone jednostki, odobna od dróg, osobna od inwestycji, osobna od komunikacji miejskiej a jeszcze inna od zieleni powinny sobie poradzić lepiej. ale warunkiem nie jest przenoszenie tych wszystkich dziuń i specjalistów do nowych jednostek, a rozgonienie twarzystwa na cztery wiatry. jak sa tacy super specjaliści to sobie poradzą na rynku pracy z ich kontaktami i wiedzą.
M
Ma
Jestem za ty aby odebrać ZIKiT zarzdzanie komunikacja miejska, na uwagi dotyczacej komunikacji miejskiej w ogóle nie reagują, nie wyciągają wniosków dotyczącej komunikacji tylko ją nam utrudniaja, zabierajac linie (128, 124,424) a tworza linie nieprzydatne, dlaczego nie wsiąda do autobusów i nie porozmawiają z pasażerami na ten temat ( po co oni wiedza i tak lepiej), uwazaja sie za "bogów" ? DOSC ZIKiT-u !!!!!

Wybrane dla Ciebie

Zakopane wymieni oświetlenie uliczne. Przy okazji zostanie sprawdzony stan latarni

Zakopane wymieni oświetlenie uliczne. Przy okazji zostanie sprawdzony stan latarni

XIII Murapol Cup. Do Krakowa przyjadą Liverpool, RB Lipsk i Dynamo Kijów

NASZ PATRONAT
XIII Murapol Cup. Do Krakowa przyjadą Liverpool, RB Lipsk i Dynamo Kijów

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska