Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy przekonali się do mrożonek, kupują je kilkanaście razy w roku. Tyle za nie płacą. Co najczęściej trafia do sklepowego wózka?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Według danych Panelu GfK, przeciętny Polak kupuje mrożonki średnio 14 razy w roku. W okresie od grudnia 2021 r. do listopada 2022 r. podczas jednego aktu zakupowego konsumenci wydawali na mrożonki średnio 10 zł.
Według danych Panelu GfK, przeciętny Polak kupuje mrożonki średnio 14 razy w roku. W okresie od grudnia 2021 r. do listopada 2022 r. podczas jednego aktu zakupowego konsumenci wydawali na mrożonki średnio 10 zł. Szymon Starnawski/Polska Press
Produkty mrożone cieszą się coraz większą popularnością wśród polskich konsumentów, przeciętny Polak kupuje je średnio 14 razy w roku. Ponad 60 proc. rynku stanowią mrożone warzywa i dania gotowe, rzadziej do koszyków konsumentów trafiają zamrożone owoce. – Potencjał tej kategorii zakupowej dostrzegają producenci, którzy stale rozbudowują portfolio swoich produktów – wskazuje Jakub Dubniak, konsultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Spis treści

Produkty mrożone są stałym elementem koszyków zakupowych Polaków. Według danych Panelu GfK przeciętny Polak kupuje je średnio 14 razy w roku. W okresie od grudnia 2021 r. do listopada 2022 r. podczas jednych zakupów konsumenci wydawali na mrożonki średnio 10 zł, co oznacza wzrost o 7 proc. rdr. Z badania wynika, że najczęściej kupujemy warzywa oraz dania gotowe – razem stanowią one aż 64 proc. rynku.

Dlaczego wybieramy mrożonki?

Mrożone warzywa trafiają do koszyka co trzeciego konsumenta. Autory badania podkreślają, że zdecydowanie większą popularnością cieszą się mieszanki i zupy (74 proc.) niż mrożonki jednorodne (26 proc.).

– Polacy cenią sobie łatwość i szybkość przygotowania posiłków. Kupując odpowiednie mieszanki, mają w zamrażarce pokrojony i obrany produkt, który nie wymaga dużej inwencji kulinarnej. Dzięki temu nawet osoby niepotrafiące gotować mogą samodzielnie przygotować ciepły, domowy posiłek – podkreśla Jakub Dubniak, konsultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, cytowany w komunikacie.

Takie mrożonki kupujemy i tyle na nie wydajemy

Drugim, niemalże tak samo częstym wyborem, są dania gotowe. Szczególnie pizza, która stanowi aż 19 proc. wszystkich kupowanych mrożonek w 2022 roku. Z danych Panelu GfK wynika, że przeciętny Kowalski wydał na nią średnio 64 zł. W przypadku tego typu produktu obserwujemy wyraźny trend wzrostowy, zarówno w ujęciu wartościowym (+19 proc.), wolumenowym (+11 proc.), jak i liczby dokonanych transakcji (+7 proc.).

– Potencjał tej kategorii zakupowej dostrzegają producenci, którzy stale rozbudowują portfolio swoich produktów. Tylko od stycznia do listopada 2022 roku oferta pizzy mrożonej w Polsce powiększyła się o około 80 nowych produktów – dodaje ekspert.

Gdzie kupujemy mrożonki?

Inflacja i podwyżki cen powodują, że konsumenci coraz częściej zaciskają pasa i wybierają kanały zakupowe oferujące korzystne ceny. To sprzyja rozwojowi dyskontów– w przypadku mrożonek mają one aż 54 proc. udziałów w rynku w ujęciu wartościowym.

– W trosce o domowe budżety nabywcy znacznie częściej sięgają po produkty marek własnych. Ich przewagą jest korzystna cena, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości. Obecnie artykuły private label stanowią 49 proc. wartości kupowanych mrożonekwyjaśnia Dubniak.

Jego zdaniem, mimo wzrostów cen, kategoria zachowała stabilną pozycję na rynku i nic nie wskazuje na zmiany w najbliższych miesiącach.

Ceny w górę

W 2022 r. w pełnej zbiorowości przedsiębiorstw prowadzących działalność handlową, sprzedaż detaliczna ogółem zwiększyła się o 2,9 proc. r/r, a w przedsiębiorstwach o liczbie pracujących powyżej 9 osób wzrost był wyższy i wyniósł 5,0 proc. r/r.

– Należy przede wszystkim wyróżnić przemysł, który bardzo dobrze funkcjonował w poprzednim roku i to pomimo trudnych warunków, wzrostu cen nośników energii. Tutaj udało utrzymać się dobre tendencje – mówi w rozmowie ze Strefą Biznesu Dominik Rozkrut, prezes GUS.

Z kolei średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2022 r. wyniósł 14,4 proc. i był najwyższy od 1997 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy przekonali się do mrożonek, kupują je kilkanaście razy w roku. Tyle za nie płacą. Co najczęściej trafia do sklepowego wózka? - Strefa Biznesu

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska