https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Polski przemysł motoryzacyjny odporny na kryzys? Wartość produkcji sprzedanej wzrosła o prawie 50 proc.

Bartłomiej Ciepielewski
Części i akcesoria stanowią około 70 proc. polskiego eksportu przemysłu motoryzacyjnego
Części i akcesoria stanowią około 70 proc. polskiego eksportu przemysłu motoryzacyjnego Łukasz Gdak / Polska Press
Branża motoryzacyjna przeżywa popandemiczne ożywienie, na co wpłynęło zwiększenie dostępności komponentów wykorzystywanych przez ten sektor. Jak informuje Polski Instytut Ekonomiczny, wartość produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jest o 46,5 proc. wyższa niż rok temu. Niestety, wkrótce kryzys gospodarczy przypomni o sowim istnieniu.

Przemysł motoryzacyjny do niedawna zmagał się z poważnym kryzysem wywołanym przez COVID-19. Na początku pandemii popyt na samochody gwałtownie zmalał. Następnie doszło do gwałtownego wzrostu, lecz problemem stała się wtedy niska dostępność mikroprocesorów oraz komponentów wykorzystywanych przez branżę. Dopiero w ostatnim czasie widać pod tym względem zdecydowaną poprawę, lecz nie na długo.

Popandemiczna odbudowa przemysłu motoryzacyjnego

Polski Instytut Ekonomiczny poinformował, że przemysł motoryzacyjny notuje coraz lepsze wyniki zarówno w Polsce, jak i za granicą. W sierpniu bieżącego roku w Niemczech wyprodukowano łącznie 207 tys. samochodów osobowych, a we wrześniu aż 367 tys. (wzrost o 68 i 65 proc. rdr.). Wzrost produkcji sprzedanej branży motoryzacyjnej widoczny jest także w Polsce.

W Polsce od maja obserwuje się dwucyfrowe tempo wzrostu produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego (licząc rok do roku). W sierpniu br. produkcja sprzedana tej branży była o 40,5 proc. większa niż rok wcześniej, a we wrześniu aż o 46,5 proc. Tak dobry wynik to przede wszystkim efekt wyraźnego ożywienia w segmencie części motoryzacyjnych – we wrześniu br. produkcja silników była o 112 proc. wyższa niż rok wcześniej. Wyprodukowano również więcej samochodów ciężarowych (o 118 proc. r/r) oraz autobusów (o 80 proc. r/r) - informują autorzy badania.

Ożywienie branży motoryzacyjnej przełożyło się na lepsze wyniki polskiego eksportu części motoryzacyjnych. Od maja wzrósł on o 20 proc., a od stycznia do sierpnia jego wartość wyniosła 25,4 mln euro (wzrost o 9,1 proc. w porównaniu do ubiegłego roku).

Większość polskiego eksportu motoryzacyjnego stanowią komponenty i części do produkcji samochodów. Stąd też wyjątkowo istotna dla Polski jest sytuacja w światowej motoryzacji, głównie Niemczech, które należą do największych odbiorców podzespołów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku trafiło tam ponad 35 proc. polskich części. Dzięki uczestnictwu w globalnych łańcuchach wartości polska wartość dodana zawarta w niemieckich samochodach dociera do wielu państw na świecie. W porównaniu z 2019 r. wyraźnie jednak zmieniła się struktura geograficzna odbiorców niemieckich aut. Mocno zmalał udział Wielkiej Brytanii, Francji, Japonii i Rosji, a wzrosło znaczenie Chin, USA, Korei Płd., Holandii i Polski - dodają analitycy.

Poprawa sytuacji w przemyśle motoryzacyjnym jest efektem realizacji zamówień z poprzednich lat. Oznacza to, że branża nie odczuje skutków kryzysu gospodarczego do czasu, aż wykonane zostaną poprzednie zlecenia. Dobre wyniki są zatem chwilowe, gdyż w ostatnich miesiącach odnotowano znaczny spadek popytu na samochody. Mniej kupują nie tylko konsumenci, ale również firmy, które szukają sposobów na oszczędzanie w trudnych czasach.

Wybrane dla Ciebie

Za duże na MŚP, za małe na korporację. Unia stworzy nową kategorię firm

Za duże na MŚP, za małe na korporację. Unia stworzy nową kategorię firm

Metropolita krakowski z wizytą w Rzymie. Wiadomo, z kim się spotkał

Metropolita krakowski z wizytą w Rzymie. Wiadomo, z kim się spotkał

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska