Z 334 tramwajów, stanowiących tabor KKM systemu klimatyzacji nie ma w 62 „pociągach”.
- Czyli w klimatyzację nie jest wyposażone 18,56 proc. taboru tramwajowego w Krakowie. Są to: wagony typu E1 (tzw. Wiedeńczyk), E1 + C3 (tzw. Wiedeńczyk z przyczepą), Konstal 105Na, część wagonów N8 (dwukierunkowe), a także 26 wagonów Bombardier NGT6, bo pozostałe takie wagony zostały doposażone w klimatyzację – przekazał nam Sebastian Kowal, rzecznik Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Z informacji krakowskiego MPK wynika, że obecnie typy tramwajów bez klimatyzacji można spotkać - rzadko - na liniach: 11, 13, 17, 20, 72, 79.
- Zdajemy sobie sprawę jak ważna jest możliwość jazdy w klimatyzowanym tramwaju w okresie wakacyjnym, gdy panują wysokie temperatury. Dlatego na linie wysyłamy wyłącznie tramwaje z niską podłogą i takie, które są wyposażone w klimatyzację. Z tego powodu przez cały okres wakacji pasażerów nie będą przewozić wagony z wysoką podłogą 105Na oraz E1 i c3. Wyjątkowo na liniach mogą się pojawić niskopodłogowe wagony NGT6 bez klimatyzacji - część z nich systemu chłodzenia jeszcze nie ma, trawa jego montaż w tych wagonach, który powinien się zakończyć w przyszłym roku. Ale są to tylko pojedyncze wagony. Dla przykładu, w piątek 12 lipca spośród wszystkich wagonów kursujących na liniach tylko jeden wagon NGT6 nie miał klimatyzacji. Kursował na linii nr 11. Na wszystkich pozostałych liniach pasażerowie mieli do dyspozycji wyłącznie wagony z niską podłogą i klimatyzowane - zaznacza Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MKP w Krakowie.
Klimatyzacja w autobusach i tramwajach w Krakowie działa "od wczesnych godzin porannych"
System chłodzenia w pojazdach KMK powinien być uruchamiany – co do zasady – wówczas, gdy temperatura zewnętrzna przekroczy 25 stopni Celsjusza. W praktyce, jak wyjaśnia ZTP, jest nieco inaczej, ale z korzyścią dla pasażerów.
- W okresie letnim, gdy prognozowane są wysokie temperatury, operator MPK w Krakowie od kilku lat stosuje procedurę polegającą na włączaniu klimatyzacji już we wczesnych godzinach porannych, nie czekając na spełnienie wskaźników - przekroczenie temperatury 25 stopni C. Chodzi o to, by pojazdy były odpowiednio wcześniej schłodzone i działanie klimatyzacji było efektywne podczas bardzo wysokich temperatur – tłumaczy Sebastian Kowal.
Równocześnie, w części pojazdów MPK, w tych nowoczesnych, działaniem klimatyzacji steruje system komputerowy - w taki sposób, aby w środku pojazdu była cały czas zachowana optymalna dla pasażerów temperatura.
Z kolei w krakowskich autobusach, kursujących na liniach obsługiwanych przez spółkę Mobilis obowiązują – na podstawie umowy zawartej w 2023 roku - następujące wymogi:
- gdy temperatura na zewnątrz nie przekracza 25 stopniu C – w autobusie powinno być 18-22 stopniu C
- gdy na zewnątrz jest ponad 25 stopni C – temperatura w pojeździe powinna być co najmniej o 3 stopnie C niższa
Nowa umowa z Mobilisem zacznie obowiązywać w czwartym kwartale 2024 roku. Jak słyszymy w ZTP, „zapisy odnośnie obowiązku utrzymywania odpowiednich warunków termicznych dla pasażerów zostały w niej jeszcze mocniej rozbudowane”.
Fala upałów w Polsce. Będzie bardzo gorąco
