Spis treści

UOKiK bada promocje w Lidlu i Biedronce
– Prezes UOKiK przygląda się działaniom sieci sklepów Lidl i Biedronka pod kątem ewentualnego naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Analizujemy też skargi konsumentów – poinformował PAP UOKiK. Prócz tego urząd wszczął postępowanie wyjaśniające, które obejmuje analizę wiadomości o promocjach wysyłanych za pośrednictwem SMS-ów przez Jeronimo Martins Polska. Również udzielenie zgody na kontakt w celach marketingowych jest badane.
Do prokuratury trafiło zawiadomienie dotyczące promocji alkoholu przez sieci Biedronka, Lidl a także Kaufland. Badane są także nieczytelne ceny w sklepach. W ramach tego postępowania UOKiK sprawdza, czy sklepy Lidl, Kaufland, Żabka, Dino, Netto, Carrefour, Auchan informują klientów o cenach produktów zgodnie z przepisami.
Postępowanie w sprawie nieczytelnych cen
– Postępowanie wszczęliśmy w ubiegłym roku na podstawie własnej obserwacji rynku, a także sygnałów od konsumentów. Sprawdzamy, jak klienci sieci handlowych są informowani o cenach produktów – podał UOKiK.
W ramach postępowania UOKiK sprawdza, czy sklepy prawidłowo eksponowały ceny produktów objętych promocjami z ostatnich 30 dni, zgodnie z przepisami unijnej dyrektywy Omnibus.
W ramach tego samego postępowania sprawdzane są też ceny produktów sprzedawanych w tzw. „wielopakach”. Celem jest wyjaśnienie, czy sklepy przestrzegały regulacji dotyczących wykazania cen promocyjnych.
UOKiK interweniuje w sprawie trudności z ustaleniem naliczenia rabatu
– Kierowaliśmy też do sieci handlowych „wystąpienia miękkie". Np. najnowsze, wobec sieci Biedronka, dotyczy braku możliwości sprawdzenia, czy został naliczony rabat na produkty objęte promocją. Rabaty widoczne są dopiero na paragonie – już po zapłacie. Wskazaliśmy również, że sposób prezentacji cen produktów na paragonie, na ekranach kas samoobsługowych i na ekranach przy standardowych kasach w sytuacji udzielenia kilku rabatów z różnych promocji, nie pozwala na ustalenie, czy rabat został prawidłowo naliczony. Otrzymywaliśmy w tej sprawie skargi konsumentów. Czekamy na wyjaśnienia od Jeronimo Martins Polska – wyjaśnił UOKiK.
W zeszłym roku UOKiK skierował również tzw. wystąpienia miękkie wobec sieci Lidl, które dotyczyły niejasnych zasad promocji. – Konsument chciał zakupić dwa opakowania produktu, ale przy kasie samoobsługowej zauważył, że promocja się nie naliczyła. Okazało się, że dopiero kolejna informacja w aplikacji mobilnej Lidl Plus wskazywała, że w promocji udział biorą tylko dwa rodzaje produktu. W wyniku wystąpienia Prezesa UOKiK Lidl podjął działania mające na celu zwiększenie przejrzystości komunikatów dotyczących promocji kierowanych do konsumentów – przekazał Urząd.
Konsument ma prawo do pełnej, rzetelnej informacji
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że każdy konsument ma prawo do pełnej, rzetelnej informacji o cenie produktu czy warunkach promocji. Hasła reklamowe nie mogą wprowadzać w błąd. Cena produktu musi być czytelna. Konsument musi wiedzieć co i za ile kupuje.
Na zakupach warto porównywać ceny podobnych produktów – ułatwia to podanie ceny jednostkowej (za litr, kilogram, 100 g). Wszelkie nieprawidłowości co do oznakowania ceny można zgłaszać do Inspekcji Handlowej lub UOKiK - poinformował Urząd. W ten sposób konsument może skutecznie dochodzić swoich praw i wpływać na poprawę jakości informacji o cenach i promocjach w sklepach.
– Prawa konsumenta i korzystanie z nich to jedno, ale możliwości wpływania na rynek korzystając z tych praw, to umiejętność, z której powinniśmy wszyscy korzystać – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Agnieszka Plencler, prezeska Forum Konsumentów, przy okazji Światowego Dnia Konsumenta, który obchodzony jest co roku 15 marca. – Są to możliwości, które wynikają bezpośrednio z naszych praw.