Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remonty w Krakowie. Opolska zawężęnia, utrudniena na rondzie Polsadu. Co jeszcze?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Przypomnijmy, że nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema–Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia podmiotu publicznego za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku.
Przypomnijmy, że nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema–Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia podmiotu publicznego za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku. Wojciech Matusik
Otwarto most Dębnicki - znakomicie. Ale możliwe, że zaraz do remontu pójdzie Zwierzyniecki. Na Opolskiej ciągłe prace i zawężenia jezdni. Postępują też prace w rejonie ronda Polsadu, czyli budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Rozpoczęto tam pracę nad konstrukcją tunelu. Tam też ciężko dla kierowców. Wprowadzono ponadto zmiany w Nowej Hucie w rejonie al. Solidarności. A drogowcy spieszą się też by oddać do użytku przebudowaną al. 29 Listopada do użytku. Zima i mróz jest, ale prace nie ustają.

Asfaltowanie na ulicy Opolskiej

Kontynuowane są prace związane z wymianą nawierzchni na fragmencie ulicy Opolskiej. Dziś, w godz. 7.00–16.00, układana będzie ostatnia warstwa asfaltu na pasach do skrętu w ul. Grażyny i Mackiewicza (na jezdni północnej).

Podczas robót wjazd w ul. Grażyny i Mackiewicza będzie możliwy pasami służącymi do jazdy na wprost.

Dodatkowo od 1 do 5 grudnia, w godz. 7.00–15.00, na jezdni północnej od wiaduktu kolejowego do ul. Prądnickiej prowadzone będą prace porządkowe – pojawią się zawężenia ulicy.

Rondo Polsadu

Trwa budowa linii do Mistrzejowic (Dzielnica III Prądnik Czerwony oraz Dzielnica XV Mistrzejowice). Obowiązują zmiany w organizacji ruchu.

Remonty w Krakowie. Opolska zawężęnia, utrudniena na rondzie Polsadu. Co jeszcze?
Wojciech Matusik

Ruszyły prace przy budowie tunelu

Wykonawca nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic wznowił prace związane z budową podziemnego przystanku przy rondzie Polsadu. Na placu budowy pojawiła się nowa głębiarka o imieniu „Lucjan”.

Po zakończeniu przygotowań terenu pod budowę tunelu, rozpoczyna się proces głębienia ścian szczelinowych. Ściany szczelinowe to żelbetowe konstrukcje wykonywane w wąskich szczelinach w gruncie, pełniące funkcję konstrukcyjnej obudowy tunelu. Ściany te nie tylko minimalizują wpływ wykopu na otoczenie, lecz także przejmują parcia gruntu i wód gruntowych. Wykopy sięgać będą ponad 20 metrów w głąb ziemi.

Konstrukcja ścian szczelinowych umożliwia efektywne przenoszenie znacznych obciążeń, co wpływa na stabilność całej budowli. Działa to nie tylko jako zabezpieczenie techniczne, ale także jako element, który minimalizuje zakłócenia w sąsiedztwie obiektu.

Podczas budowy ścian szczelinowych konieczne jest wykonywanie ich w sposób ciągły, co obejmuje również roboty nocne. Nieprzerwany proces betonowania jest kluczowy dla osiągnięcia optymalnych rezultatów. Zastosowany sposób prowadzenia prac nie pozostawia możliwości przerywania betonowania, a wystąpienie takiej przerwy może skutkować poważnymi oraz trwałymi wadami konstrukcji i uniemożliwić zapewnienie wysokiej jakości robót. Wykonawca zapewnia, że najbardziej uciążliwe prace są wykonywane w ciągu dnia.

Roboty wodociągowe na ul. Drożyska i Brzeskiej

Wodociągi Miasta Krakowa pracują na ul. Drożyska (na odcinku od budynku nr 45 do 16 ul. Siejówka) oraz ul. Brzeskiej (między budynkami nr 1a a 32c). Obowiązują zmiany w organizacji ruchu.

Na ulicy Drożyska do 8 stycznia obowiązuje połówkowe zawężenie jezdni. Przejazd jest zachowany. Podobna sytuacja jest na ul. Brzeskiej. Jednak prace w tym miejscu zakończa się 29 stycznia.

Roboty drogowe w rejonie skrzyżowania ul. Huculskiej i Łukasińskiego

Do 8 grudnia potrwają prace w rejonie skrzyżowania ulic Huculskiej i Łukasińskiego. Drogowcy remontują tam jezdnię wraz z chodnikiem.

W trakcie prac obowiązuje ruch wahadłowy, który jest sterowany ręcznie przez uprawnionego pracownika.

Przebudowa ul. Podgórki – zmiany w organizacji ruchu

Trwa modernizacja fragmentu ul. Podgórki w Podgórzu Duchackim. Pracami objęty jest odcinek o długości ok. 160 metrów, począwszy od skrzyżowania z ul. Cechową aż do wiaduktu nad autostradą. W poniedziałek, 4 grudnia, zostaną wprowadzone zmiany w organizacji ruchu drogowego.

4 grudnia planowana jest realizacja prac związanych z wykonaniem dwóch wpustów ulicznych dla kanalizacji oraz włączenia do istniejącego kanału w ciągu ul. Cechowej.

Podczas tego etapu obowiązywać będzie częściowe zamknięcie skrzyżowania ulic Podgórki i Cechowej. Na ul. Podgórki przywrócony zostanie ruch w obu kierunkach (poprowadzenie ruchu dwukierunkowego możliwe dzięki zasypaniu wykopów), a wyjazd z ul. Podgórki będzie możliwy jedynie w prawo w ul. Cechową. Zakończenie prac planowane jest jeszcze tego samego dnia.

Na fragmencie ul. Podgórki – od skrzyżowania z ul. Cechową aż do wiaduktu nad autostradą – poszerzona zostanie jezdnia, powstanie chodnik, przejście dla pieszych oraz oświetlenie. W ramach zadania zmodernizowana zostanie kanalizacja, wybudowany kolektor teletechniczny oraz rozbudowana sieć gazowa.

Inwestycja realizowana jest w ramach programu budowy chodników. Prace potrwają do września 2024 r., a ich koszt to ok. 2,5 mln zł.

Sztuczna inteligencja przewidzi pogodę

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska