Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tarnów: kolej będzie zwalniać, pociągi też zwolnią

Paweł Chwał
Paweł Chwał
Wielka modernizacja torów między Rzeszowem a Krakowem nie tylko pociągnie za sobą ogromne utrudnienia dla podróżnych, ale też oznacza zwolnienia na kolei. Pracy nie mogą być pewni przede wszystkim zawiadowcy, dyżurni ruchu oraz dróżnicy, którzy w tym momencie kierują ruchem pociągów m.in. na licznych stacjach i przejazdach w okolicach Tarnowa.

Tarnowiec: dzieci uratowały sarenki [ZDJĘCIA]

Po remoncie torów (prace mają się zakończyć w 2014 roku) dróżnicy nie będą potrzebni, bo wszystkie obecne skrzyżowania z drogami mają zostać zastąpione bezpiecznymi przejazdami. W większości ruch samochodów ma zostać poprowadzony wiaduktami nad torami albo - jak w przypadku przejazdu przy al. Tarnowskich w Tarnowie - pod nimi. Obecne budki dróżników zostaną zburzone, podobnie zresztą jak nastawnie dyspozycyjne, w których teraz wiele osób czuwa nad tym, aby tak kierować pociągami, by ruch odbywał się płynnie i nie dochodziło do wypadków.

- W tym momencie między Krakowem a Dębicą w kilku nastawniach pracuje około 60 dyżurnych ruchu. Po zmianach zostanie ich maksymalnie dziesięciu i całym tym odcinkiem będą zawiadywać w jednej nowoczesnej nastawni. Powstanie ona obok naszego dworca - wyjaśnia Aleksander Kluk, zawiadowca stacji w Tarnowie. Obecna tarnowska nastawnia wygląda niczym z poprzedniej epoki. Cały pulpit sterowniczy, z zaznaczonymi na nim pociągami i torami, pamięta jeszcze lata... 50. XX wieku.

Pracownicy nie są zachwyceni. - Zostało mi już niewiele do emerytury, ale może mi braknąć lat, zanim remont się skończy - mówi jeden z dróżników, który nie chce przedstawiać się z imienia i nazwiska. Boi się zwolnień, bo pracy raczej teraz nie znajdzie. - Kto zatrudni w innej branży człowieka, który ma prawie 60 lat i całe życie przepracował na kolei? - pyta retorycznie.

- Trudno oszacować w tej chwili, ilu osób ten problem dotyczy, gdyż posterunki będą likwidowane stopniowo, aż do 2014 roku - mówi Robert Kuczyński, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP. Jak dodaje, w przypadku wielu kolejarzy będą to "odejścia naturalne", gdyż gros osób nabywa właśnie uprawnienia emerytalne.

- Ci pracownicy, gdy będzie "nadwyżka", otrzymają inne propozycje zatrudnienia - twierdzi Kuczyński, dodając, że likwidacji ulegnie tylko część stanowisk. Pozostali będą szkoleni do obsługi nowoczesnych centrów sterowania. Modernizacja linii Kraków - Rzeszów została podzielona na sześć niezależnych kontraktów. Prace rozpoczną się po wakacjach.

Sprawdź aktualny rozkład jazdy PKP Kraków

Chcesz iść za darmo do Parku Wodnego w Krakowie? **Rozdajemy bilety**

Urządź się w Krakowie!**Zobacz, jak to zrobić!**

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail**Zapisz się do newslettera!**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska