W siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nastąpiło otwarcie ofert złożonych przez firmy, które chcą wybudować węzeł Niepołomice na odcinku A4 Kraków – Tarnów, pomiędzy węzłami Kraków Wieliczka i Targowisko. Oferty złożyło 6 firm, z czego najniższą cenę - ponad 41 mln zł - zaproponowała TRAKCJA PRKiI S.A. z Warszawy, a najwyższą - ponad 53, 5 mln zł - Strabag Infrastruktura Południe sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu. Wszyscy wykonawcy określili termin realizacji na 15 miesięcy.
Węzeł Niepołomice powstanie w miejscu, gdzie autostrada A4 Kraków - Tarnów przecina drogę wojewódzką DW964, co umożliwi wjazd i zjazd z autostrady A4 na drogę wojewódzką stanowiącą ważne połączenie gmin położonych po południowej stronie autostrady i Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej. Do tej pory droga wojewódzka przebiegała pod wiaduktem autostradowym, bez możliwości wjazdów i zjazdów na A4. Dostęp do autostrady przez nowy węzeł stworzy dogodny dojazd do strefy ekonomicznej i umożliwi sprawniejszą obsługę generowanego przez nią ruchu.
Codziennie do strefy dojeżdża 870 samochodów ciężarowych i około 4300 aut osobowych. Przewiduje się, że Niepołomicka Strefa Inwestycyjna, która obecnie zajmuje ok. 500 ha gruntów i pracuje w niej ok. 4500 osób, powiększy się i docelowo pracować w niej będzie 8000 osób, co wygeneruje dużo większy ruch pojazdów niż obecnie. Wykonanie węzła Niepołomice ograniczy ruch tranzytowy z węzła Targowisko do strefy ekonomicznej przez Puszczę Niepołomicką (Obszar Natura 2000 ) i liczne miejscowości położone przy drodze wojewódzkiej DW964.
Inwestycja realizowana będzie na podstawie trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA oraz samorządami. GDDKiA pokryje 50 proc. kosztów inwestycji i samorządy 50 proc.. Projekt drogowy został opracowany na zlecenie Burmistrza Miasta i Gminy Niepołomice. Inwestorem jest GDDKiA.
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 8. Czym określamy słowo Fiakier?
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
>>> Zobacz inne odcinki MÓWIMY PO KRAKOSKU