https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zabierzów. Dziewięć firm chce wybudować obwodnicę Zabierzowa

Ewa Tyrpa
Budowa obwodnicy Zabierzowa jest formalnie na początkowym etapie: wyłaniania wykonawcy do jej zaprojektowania i zbudowania. To dobra wiadomość dla mieszkańców Zabierzowa.

Mieszkańcy Zabierzowa od ponad 30 lat czekają na budowę drogi omijającej ich miejscowość. Już dawno im ją obiecywano, gdy przekonywali o ogromnej uciążliwości drogi krajowej nr 79, prowadzącej w kierunku Śląska.

Zwłaszcza osoby mieszkające przy ul. Krakowskiej i Śląskiej skarżą się na nadmierny ruch głównie tirów. Żalili się na tworzące się korki, spaliny zatruwające powietrze, na hałas, który gdy ciężarówki najeżdżały na studzienki, okazywał się nie do wytrzymania.
Przenoszone drgania doprowadziły do popękania niektórych domów.

Według pomiarów przeprowadzonych w latach 2020-2021 przez Zabierzów przejeżdża średnio na dobę 21,4 tys. pojazdów.

Mieszkańcy muszą jeszcze cierpliwie poczekać około czterech lat. Bo firma, która będzie budować obwodnicę będzie miała umowne 37 miesięcy nie wliczając w to okresów zimowych przypadających od 15 grudnia do 15 marca. Do przetargu ogłoszonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie, złożono dziewięć ofert.

- Różnica pomiędzy najniżej i najwyżej wycenionymi kosztami inwestycji jest spora i wynosi ponad dwieście milionów złotych. Teraz zadaniem komisji przetargowej jest weryfikacja i ocena nadesłanych dokumentów, aby finalnie wybrać najkorzystniejszą ofertę – poinformowała Iwona Mikrut, specjalista d. komunikacji społecznej w GDDKiA.

Przypomnijmy, obwodnica Zabierzowa powstanie na niezurbanizowanym terenie odcinku o długości 10,3 km. Będzie trasą klasy GP (przyspieszonym ruchu). Zostanie podzielona na dwa odcinki. Pierwszy rozpocznie się na węźle Modlniczka i zostanie poprowadzony do skrzyżowania ulic Łąkowej i Rodziny Poganów w Zabierzowie. Będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda.
Drugą część obwodnicy wyznaczono z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu, prowadzącymi do drogi krajowej 79 w Rudawie.

Na całej trasie powstaną: tunel o długości 300 metrów, cztery mosty, siedem wiaduktów, kładka dla pieszych, sześć zbiorników retencyjnych, przepusty, przejścia dla zwierząt. Drogowcy postawią też prawie pięciokilometrowe ekrany akustyczne.

Oferty złożone do przetargu:

  • Konsorcjum: Strabag-lider i Strabag AG-partner, koszt inwestycji - 587 774 587,14 zł
  • Konsorcjum: Polimex Infrastruktura-lider, Polimex Mostostal – partner, Polbud–Pomorze partner, Mosty Łódź-partner, koszt - 613 704 085,62 zł,
  • Budimex, koszt - 675 797 909,85 zł,
  • Konsorcjum: Mota-Engil Central Europe-lider, Himmel i Papesch-partner, koszt - 684 768 283,00 zł,
  • Mostostal Warszawa, koszt - 722 848 329,39 zł
  • Stecol Corporation, koszt - 728 140 649,70 zł
  • POLAQUA, koszt - 733 644 391,00 zł,
  • PORR, koszt 744 088 500,00 zł,
  • Konsorcjum: KOBYLARNIA-lider, MIRBUD-partner, koszt - 797 000 000,01 zł.

Obwodnica powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Stefanik: Francja ma stać się głównym dostawcą prądu dla Europy

od 16 lat
Wideo

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mateusz
19 września, 09:53, Leszek Grzegorz:

Patrząc z perspektywy czasu i pryzmatu wydarzeń śmiem twierdzić że nie zrobią tego w wyznaczonym czasie, za kwoty pokazane w ofertach przetargu. Będą mieć problemy z teletechniką a to trwa - mamuta jakiegoś znajdą - no chyba że była by to strategiczna inwestycja Kaczyńskiego typu Centralny Porażka Kaczyńskiego CPK to kasa się znajdzie. Można liczyć że P. Adamczyk będzie trzymał nad tym piecze - aczkolwiek jego ostatnie decyzje pokazują że nie umie w infrastrukturę.

Biedni mieszkańcy Młynki Rudawy i Nielepic. Szkoda mi ich.

Mieszkańcy Niegoszowic też mają problem będą nadkładać drogi by włączyć się w stronę Krakowa - jak by się nie obrócić to plecy zawsze z tyłu. Po za tym padną biznesy z Niegoszowic, bo będzie problem z dojazdem.

L
Leszek Grzegorz
Patrząc z perspektywy czasu i pryzmatu wydarzeń śmiem twierdzić że nie zrobią tego w wyznaczonym czasie, za kwoty pokazane w ofertach przetargu. Będą mieć problemy z teletechniką a to trwa - mamuta jakiegoś znajdą - no chyba że była by to strategiczna inwestycja Kaczyńskiego typu Centralny Porażka Kaczyńskiego CPK to kasa się znajdzie. Można liczyć że P. Adamczyk będzie trzymał nad tym piecze - aczkolwiek jego ostatnie decyzje pokazują że nie umie w infrastrukturę.

Biedni mieszkańcy Młynki Rudawy i Nielepic. Szkoda mi ich.
K
KazimierzCz.
Pięknie Ładnie Super - To kiedy obwodnica Rudawy i Młynki ?? By włączyć się do ruchu w stronę Krzeszowic z obu miejscowości od strony południowej to jest wyczyn dla samochodów - a co dopiero rowerzyści? To samo jak wyjechać z Nielepic w stronę Krzeszowic dość że utrudniona widoczność przez barierki po wschodniej stronie to jeszcze od razu przejście dla pieszych od strony zachodniej i przystanek autobusowy.

Korki przeniosą się w stronę Krzeszowic - które i tak już się korkują przez dziwacznie ustawioną sygnalizację świetlną. Normalnie geniusze - tu naprawią a tam zepsują. Brawo!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska