Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów
1 z 8
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
- na etapie klas IV-VI wykreślenie z listy lektur...
fot. grafika własna canva

Zmiany w podstawie programowej od 1 września 2024. Co się zmieni w poszczególnych przedmiotach? Kiedy będą rozporządzenia?

Najważniejsze propozycje zmian w podstawie programowej języka polskiego – szkoła podstawowa klasy IV-VIII:

- na etapie klas IV-VI wykreślenie z listy lektur następujących pozycji: „Powrót taty” Adama Mickiewicza, „Katarynka” Bolesława Prusa, „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego, mit o Orfeuszu i Eurydyce, przypowieść ewangeliczna o siewcy i o pannach roztropnych, wybrane wiersze Władysława Bełzy, Zbigniewa Herberta, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza oraz pieśni i piosenki patriotyczne;
- na etapie klas IV-VI wprowadzenie zmian polegających na uszczupleniu podstawy programowej (m.in. wykreślenie takich pozycji jak: „uczeń redaguje scenariusz filmowy na podstawie fragmentów książki oraz własnych pomysłów” oraz „zwraca uwagę na typy definicji słownikowych, określa ich swoistość”), a także dodanie niektórych pozycji, np.: „uczeń tworzy opowiadania związane z treścią utworu, np. dalsze losy bohatera, komponowanie początku i zakończenia na podstawie fragmentu tekstu lub na podstawie ilustracji; rozróżnia współczesne formy komunikatów i odpowiednio się nimi posługuje, zachowując zasady etykiety językowej);

- na etapie klas VII-VIII wykreślenie z listy lektur następujących pozycji: „Żona modna” I. Krasickiego, „Reduta Ordona”, „Pieśń pułkownika” Adama Mickiewicza, „Syzyfowe prace” S. Żeromskiego, „Quo vadis” H. Sienkiewicza, wybrane wiersze C.K. Norwida, M. Hemara, J. Rymkiewicza, J. Lechonia, J. Lieberta, fraszki J. Sztaudyngera;
- na etapie klas VII-VIII zmiany w lekturach: konkretnych pieśni i trenów Jana Kochanowskiego (zamieniono je na zapis ogólny: wybrana pieśń i treny), „Pan Tadeusz” A. Mickiewicza ma być omawiany nie w całości, ale we fragmentach innych niż omawianych w klasach IV-VI;
- na etapie klas VII-VIII dodanie zapisu w liście lektur: wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Zbigniewa Herberta, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza;
- z lektur uzupełniających w klasach VII i VIII wykreślono m.in. „Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II” André Frossard, „Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka i „Topsy i Lupus” Zofii Kossak-Szczuckiej, a dodano m.in. „Dom nr 5” Justyna Bednarek oraz „Cudowny chłopak” Raquel Jaramillo Palacio;
- ponadto do listy lektur dodano zapis, mówiący o tym, że w każdym roku szkolnym obowiązkowo czyta się co najmniej dwie pozycje książkowe wybrane prze nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów (spośród listy lektur uzupełniających). Zapis ten dotyczy zarówno uczniów klas IV-VI, jak i VII-VIII.

Sprawdź szczegóły dotyczące zmian na liście lektur.

Zobacz również

Potrącona piesza pod Krakowem. Wypadek na pasach na drodze wojewódzkiej

NOWE
Potrącona piesza pod Krakowem. Wypadek na pasach na drodze wojewódzkiej

Żagańscy malarze szykują się na wystawę w Warszawie. Te prace będą nas reprezentować

NOWE
Żagańscy malarze szykują się na wystawę w Warszawie. Te prace będą nas reprezentować

Polecamy

Polskie samoloty poderwane! Niebezpieczeństwo ze strony Rosji

Polskie samoloty poderwane! Niebezpieczeństwo ze strony Rosji

Pożegnanie Szwargi początkiem rewolucji w Rakowie? Niepewna przyszłość kolejnych osób

Pożegnanie Szwargi początkiem rewolucji w Rakowie? Niepewna przyszłość kolejnych osób

Można zwiedzać północne skrzydło zamku w Wieliczce. Po raz pierwszy w historii

Można zwiedzać północne skrzydło zamku w Wieliczce. Po raz pierwszy w historii