Szybki rzut okiem na 2040 rok
- Oddajemy w państwa ręce drogowskaz, którym sami będziemy się posługiwać w ciągu najbliższych lat. Kompetencje inżyniera przyszłości wskazują, w jakim kierunku chce podążać Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, kogo będziemy kształcić i jak będziemy dostosowywać się do dynamicznych zmian w świecie napędzanym technologią. W dobie silnych przeobrażeń społecznych, kulturowych, geopolitycznych chcemy wzmacniać w naszych studentach i absolwentach cechy i umiejętności niezbędne do sprawnego poruszania się w rzeczywistości, która jest cyfrowa, zautomatyzowana i nasycona sztuczną inteligencją – wyjaśnia prof. Jerzy Lis, Rektor AGH w Krakowie.
Zmapowanie kompetencji inżyniera przyszłości było ważne dla władz uczelni z kilku powodów.
- Zależało nam na pozyskaniu wiedzy, w oparciu o którą będziemy rozbudowywać naszą strategię działania na najbliższe lata. Dzięki wskazaniu kluczowych kompetencji przyszłości jesteśmy w stanie jeszcze precyzyjniej kształtować naszą ofertę i odpowiadać na potrzeby młodych ludzi. Wreszcie dzięki wskazówkom pozyskanym z raportu możemy wyznaczać nowe, do tej pory nieobecne w uczelniach obszary badawcze – dodaje prof. J. Lis.
Kształcenie technologicznego humanisty
Jednym z najważniejszych wniosków, który płynie z raportu jest konieczność przedefiniowania roli inżyniera przyszłości. Aktualne trendy wskazują, że coraz mocniej będzie zacierała się granica miedzy naukami ścisłymi, technicznymi i humanistycznymi. Z tego zaś nowego krajobrazu wyłania się obraz człowieka o szerokiej wiedzy cyfrowej, ale równocześnie bogatego w wiedzę z obszaru zmian środowiskowych, ekonomicznych czy geopolitycznych.
- Opieramy kształcenie w AGH na kilkunastu kluczowych dyscyplinach naukowych. To są nasze filary badań, kształcenia, twórczego poszukiwania. Jednak tendencje dotyczące najbliższych lat wyraźniej wskazują na konieczność odejścia od technokratycznego rozumienia świata i skoncentrowanie wysiłków na edukacji technologicznych humanistów – ludzi o rozbudowanych zdolnościach cyfrowych czy technologicznych, ale wyposażonych równie solidnie we wrażliwość społeczną pozwalającą im z uwagą śledzić zmiany w społeczeństwach, otaczającym świecie czy w środowisku – tłumaczy prof. J. Lis.
Kompetencje inżyniera przyszłości
28 zdefiniowanych przez infuture.institute kompetencji podzielono w raporcie na kilka obszarów tematycznych. Autorzy wyróżnili kompetencje: cyfrowe, społeczno-humanistyczne, związane z zarządzaniem i etyką, a także projektowe i kreatywne.
Wśród zmapowanych umiejętności przyszłości na uwagę zasługują m.in.:
- biegłość cyfrowa (digital literacy): zaawansowana umiejętność korzystania z technologii cyfrowych i oceny informacji w sieci,
- cyfrowa współpraca (digital collaboration): umiejętność współpracy i komunikacji z ludźmi, ale także z aktorami nieludzkimi (np. woda ma posiadać prawa do czystości czy do ochrony) w środowisku cyfrowym,
- etyka sztucznej inteligencji (AI ethics): stosowanie zasad moralnych w projektowaniu, wdrażaniu i stosowaniu sztucznej inteligencji, zapewniając równowagę między innowacją a odpowiedzialnością społeczną,
- zarządzanie kontekstem klimatycznym (climate dimensions literacy): zrozumienie i wdrażanie różnorodnych aspektów zmian klimatycznych.
- myślenie adaptacyjne (novel and adaptive thinking): kreatywne i elastyczne podejście do rozwiązywania problemów oraz zdolność do dostosowywania się do zmieniających się sytuacji,
- zarządzanie niepewnością (uncertainty management): umiejętność dostosowywania się człowieka do zmieniających się warunków, adaptacja do otoczenia oraz podejmowania decyzji w warunkach niepewności.
Grupę krwi u człowieka można zmienić, to przełom!
