
Na czas remontów krakowskich mostów można ustawiać tymczasowy, zastępczy most pontonowy. W Krakowie na czas remontu mostu Grunwaldzkiego rozważano taką możliwość, ale z niej ostatecznie zrezygnowano z powodu kosztów i zbyt krótkiego czasu na przygotowanie takiego rozwiązania.

Na czas remontu mostu i wyłączenia ruchu tramwajowego rozwiązaniem jest też uruchomienie tramwaju wodnego, który przewoziłby pasażerów między brzegami. W Krakowie na czas modernizacji mostu Grunwaldzkiego nie skorzystano z takiej możliwości. Uruchomienie komunikacji wodnej po Wiśle usprawniłoby też transport w mieście. Byłaby to dodatkowa oferta. Na razie w Krakowie nie mamy tramwaju wodnego włączonego do systemu miejskiego transportu.

W rozładowaniu korków w Krakowie pomogłoby metro, które jest na razie od lat tylko w planach. Gdyby była linia metra przechodząca też pod Wisłą, to wyłączenie linii tramwajowej na moście Grunwaldzkim nie byłoby już tak uciążliwe.

Podczas remontów dróg bardzo istotne jest to, by jak najwięcej osób mogło się przesiąść do komunikacji zbiorowej. Ważne jednak jest także to, aby w siatce transportowej były możliwości linii objazdowych, czy to na czas krótkiego wyłączenia ruchu z powodu awarii, czy też kilkumiesięcznego z powodu remontu. Gdyby powstała przykładowo linia tramwajowa przebiegająca przez Aleje Trzech Wieszczów, most Dębnicki i ul. Konopnickiej to na czas przebudowy mostu Grunwaldzkiego byłaby alternatywa.